Har Du en skunk i sittbrunnen

Hej,
Visst kan det uppstå obehaglig odör i sittbrunnen:
hudceller trycks in i sittunderlagsbiten, som man har under hälarna. Detta är mums för bakterier, som också har ett optimalt klimat med fukt och värme.
Jag har lindat plastväv runt sittunderlaget och fäst det med silvertejp. Det är lätt att torka av eller att byta och fr.a. är den en diffusionsspärr.
Dessuom paddlar jag oftast med ett "halvkapell", som slutar någon decimeter framför magen.Det blir mindre kondens i sittbrunnen.
Dessutom är det "a piece of cake" att sy själv.
Hälsning, Christian

Ett snabbare alternativ som jag kör (för de få gånger jag är barfota) är att köpa billiga sittunderlag från ClasOlsson. När de är sunkiga så slänger man. Ett par hälar behöver ett halvt sittunderlag, ett helt kostar 10 kronor.
Jag plastar inte...
-p-

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Aircontact Pro – designad för de stora äventyren

Vandra med kvalitet! När packningen är tung och terrängen krävande gäller det att ha riktigt bra utrustning. Med Aircontact Pro har deuter skapat en ...

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
En tvätt då och då kanske råder bot på stanken.

Fastnar inte skunklukten lättare i plastkajaker? Vissa kajaker stinker värre än svettiga skor. Upplever inte det problemet i min träkajak som är fernissad, men det kan ju också bero på att jag inte känner min egen skunklukt.

Lukt?

Näe, träkajaker (eller trä, epoxi o glasfiber rättare sagt..)lukter inte lika mycket.
Däremot så har den där skunkfamiljen tydligen byggt bo i mina neoprenskor, och tevasandaler och..
För att vara en sport där man håller sig mycket nära vattnet (och även i vattnet ganska ofta..) så har prylarna runt omkring en väldig benägenhet att börja lukta. För det kan ju inte vara jag, eller..
Wunderbaum som iläggsulor kanske. Då kan ju dessutom variera doften.
/ Ulf

Re: Lukt?

UlfJohansson; sa:
Näe, träkajaker (eller trä, epoxi o glasfiber rättare sagt..)lukter inte lika mycket.
/ Ulf

Innan glasfiberns intåg byggdes nästan alla kajaker i krysslimmad fanér. Min kajak som är byggd av http://www.struerkajak.com är byggd på detta gamla sätt.

Glasfiberkajaker brukar vara lite skrovliga på insidan och kanske smuts får bättre fäste där.

Grumme tvättsåpa med tallbarsdoft kanske fungerar bra?

Re: Re: Lukt?

Arneri; sa:
Innan glasfiberns intåg byggdes nästan alla kajaker i krysslimmad fanér. Min kajak som är byggd av http://www.struerkajak.com är byggd på detta gamla sätt.

Glasfiberkajaker brukar vara lite skrovliga på insidan och kanske smuts får bättre fäste där.

Jo det kan nog stämma.
Vet inte om det inte är fernissan som gör susen också. Du får en mycket slätare o hårdare yta som inte suger åt sig vatten.
Man får tänka på det när man limmar fast liggunderlag lite här o var i sittbrunnen - det är bra om det går rimligt lätt att byta när det börjar lukta. För luktar gör det..
/ Ulf

Re: Re: Re: Lukt?

UlfJohansson; sa:
Man får tänka på det när man limmar fast liggunderlag lite här o var i sittbrunnen... / Ulf

Limma fast kardborretejp i sittbrunn och på liggunderlagen. Funkar fint har jag hört. (Mina ligger löst.)

Re: Re: Lukt?

Arneri; sa:

Eller kanske det är smidigare att bara plasta över när det börjat lukta? Jag tycker om den där söta plastdoften... Efter några år får man dessutom en invändig keel-strip. :)

olle11; sa:
Ett snabbare alternativ som jag kör (för de få gånger jag är barfota) är att köpa billiga sittunderlag från ClasOlsson. När de är sunkiga så slänger man. Ett par hälar behöver ett halvt sittunderlag, ett helt kostar 10 kronor.
Jag plastar inte...
-p-

Jag kör ungefär likadant. Köper ett billigt liggunderlag på ÖB, Biltema, Rusta, Clas Ohlson, Coop eller liknande. Det styckar jag i tre delar. En del lägger jag på sitsen, en del under hälarna och en del i en båge över knäna. Givetvis anpassar jag form och storlek så att de ligger still genom klämpassning. När det känns ofräscht byter jag den delen eller vid behov altihop.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips