Handskar som tål värme från brasan

Jag har använt ejendals handskar både i arbetet, skogen och till friluftslivet med belåtenhet i några år. mina Tegera pro höll i ca 3 år, varav de användes 8h/dag i ett av dem.
 
För brandsäkra handskar/vantar borde ull vara det "enklaste" materialet, men om du är ute efter något "modernare" finns det en del varianter för militär/polis att välja mellan. På till exempel den här sidan kan du få en uppfattning om vad som finns på marknaden:

http://www.uscav.com/milmall/category.aspx?catid=2063&TabID=1

Man måste ju bara älska beskrivningarna:

"These gloves will give you so much confidence, you will have to resist the temptation to punch the nearest all when you put them on."

Ärligt talat hittade jag faktiskt ett par som vore roliga att testa. De uppfyller en hel del av mina krav.

http://www.uscav.com/milmall/Productinfo.aspx?productID=21672&TabID=1&CatID=2063
 
Försvarsmakten eller arbetshandskar

Beställ försvarmaktens helvita i skinn eller vit skinninsida och grön ovandel, går att få för under 100 kr och passar det mesta. Som komplement i skogen har jag vintertid en fodrad arbethandske och på sommaren en ofodrad. Både billigaste och bästa lösningen enligt mig.

På vinterturer använder jag ofta bara arbetshandskarna som enda hanske både när jag skidrar och vid elden.
 
Beställ försvarmaktens helvita i skinn eller vit skinninsida och grön ovandel, går att få för under 100 kr och passar det mesta. Som komplement i skogen har jag vintertid en fodrad arbethandske och på sommaren en ofodrad. Både billigaste och bästa lösningen enligt mig.

På vinterturer använder jag ofta bara arbetshandskarna som enda hanske både när jag skidrar och vid elden.

Om du menar tumvantarna så är de bra, men jag uppfattade att TS ville ha något smidigare. Med försvarets tumvantar får man samma smidighet som en krabba - men de värmer bra om man har något vettigt under. Det ska vara bra djäkla kallt för att jag ska få för mig att använda dem... :)
 
Om du menar tumvantarna så är de bra, men jag uppfattade att TS ville ha något smidigare. Med försvarets tumvantar får man samma smidighet som en krabba - men de värmer bra om man har något vettigt under. Det ska vara bra djäkla kallt för att jag ska få för mig att använda dem... :)

Onekligen. Men jag ställer ju å andra sidan omöjliga krav här och alla tips mottages tacksamt. Försvarets tumvantar ska köpas in inom kort faktiskt.

Jag vill alltså ha en handske som är tunn, fungerar i -20 och som är såpass säker att man kan ta i glödande vedklabbar utan att man varken bränner sig eller gör åverkan på handsken.

:)
 
Senast ändrad:
Fält Guide Glove är säkert klockren i kallare väder. Men kanske inte som året runt...

Jag rekommenderar också ett par arbetshandskar. Satsa på lite kvalitet helt i läder och skaffa en medeltjock merinoulliner att ha innanför när det är svalt eller om handsken blir fuktig. Köpte mig själv ett par klassiska och välrecencerade amerikanare nyligen...suveränt pris på engelska ebay...130kr inkl frakt. Wells Lamont. Gedigna men inte för osmidiga.

http://www.ebay.co.uk/itm/Wells-Lam...OI_ProtectiveGear_RL&var=&hash=item35c4dbe184

Vad köpte du för storlek och vad tror du de motsvarar i "svenska" strl. (typ 9,10,11)?
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.