Handskar som tål värme från brasan

Jag har använt ejendals handskar både i arbetet, skogen och till friluftslivet med belåtenhet i några år. mina Tegera pro höll i ca 3 år, varav de användes 8h/dag i ett av dem.
 
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
För brandsäkra handskar/vantar borde ull vara det "enklaste" materialet, men om du är ute efter något "modernare" finns det en del varianter för militär/polis att välja mellan. På till exempel den här sidan kan du få en uppfattning om vad som finns på marknaden:

http://www.uscav.com/milmall/category.aspx?catid=2063&TabID=1

Man måste ju bara älska beskrivningarna:

"These gloves will give you so much confidence, you will have to resist the temptation to punch the nearest all when you put them on."

Ärligt talat hittade jag faktiskt ett par som vore roliga att testa. De uppfyller en hel del av mina krav.

http://www.uscav.com/milmall/Productinfo.aspx?productID=21672&TabID=1&CatID=2063
 
Försvarsmakten eller arbetshandskar

Beställ försvarmaktens helvita i skinn eller vit skinninsida och grön ovandel, går att få för under 100 kr och passar det mesta. Som komplement i skogen har jag vintertid en fodrad arbethandske och på sommaren en ofodrad. Både billigaste och bästa lösningen enligt mig.

På vinterturer använder jag ofta bara arbetshandskarna som enda hanske både när jag skidrar och vid elden.
 
Beställ försvarmaktens helvita i skinn eller vit skinninsida och grön ovandel, går att få för under 100 kr och passar det mesta. Som komplement i skogen har jag vintertid en fodrad arbethandske och på sommaren en ofodrad. Både billigaste och bästa lösningen enligt mig.

På vinterturer använder jag ofta bara arbetshandskarna som enda hanske både när jag skidrar och vid elden.

Om du menar tumvantarna så är de bra, men jag uppfattade att TS ville ha något smidigare. Med försvarets tumvantar får man samma smidighet som en krabba - men de värmer bra om man har något vettigt under. Det ska vara bra djäkla kallt för att jag ska få för mig att använda dem... :)
 
Om du menar tumvantarna så är de bra, men jag uppfattade att TS ville ha något smidigare. Med försvarets tumvantar får man samma smidighet som en krabba - men de värmer bra om man har något vettigt under. Det ska vara bra djäkla kallt för att jag ska få för mig att använda dem... :)

Onekligen. Men jag ställer ju å andra sidan omöjliga krav här och alla tips mottages tacksamt. Försvarets tumvantar ska köpas in inom kort faktiskt.

Jag vill alltså ha en handske som är tunn, fungerar i -20 och som är såpass säker att man kan ta i glödande vedklabbar utan att man varken bränner sig eller gör åverkan på handsken.

:)
 
Senast ändrad:

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.
Här var ju nånting!


M1009-T_1060.jpg
 
Fält Guide Glove är säkert klockren i kallare väder. Men kanske inte som året runt...

Jag rekommenderar också ett par arbetshandskar. Satsa på lite kvalitet helt i läder och skaffa en medeltjock merinoulliner att ha innanför när det är svalt eller om handsken blir fuktig. Köpte mig själv ett par klassiska och välrecencerade amerikanare nyligen...suveränt pris på engelska ebay...130kr inkl frakt. Wells Lamont. Gedigna men inte för osmidiga.

http://www.ebay.co.uk/itm/Wells-Lam...OI_ProtectiveGear_RL&var=&hash=item35c4dbe184

Vad köpte du för storlek och vad tror du de motsvarar i "svenska" strl. (typ 9,10,11)?
 

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.