Handskar som håller

Den eviga frågan när man cyklar, det slits och slits, ska man verkligen behöva byta handskar en gång i månaden när man jobbar som cykelbud? I vinter vill jag ha nåt extremt slitstarkt som håller väta och vind ute, någon som har några riktigt bra tips?

Vad har du använt för typ av handskar? Skidhandskar (längsdskiåkning!) brukar ju vara ganska förstärkta i greppytan, så det kanske skulle fungera?

Aktuellt

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!
Endurohandskar (MC) är ganska bra till vintercykling, men dyra. Det var många år sen jag höll på, men på den tiden var dom hållbara. Handskydd att sätta på styret från Endurohojar är också guld i kylan.

Om du inte behöver så smidiga handskar kan fodrade arbetshandskar funka, om du hittar såna med läder även på handryggen. Jag har ett par såna "Handi, art nr. 1141" Köpte dom i järnaffären i Longyearbyen för 135:-

Växelbruk kanske. Fingervantar av fleece med arbetshandskar i helskinn utanpå. När det blir för blött så byter du arbetshandskarna mot något vattentätt (eller drar något vattentätt utanpå arbetshandskarna). När det gäller slitstyrka är ju skinn väldigt bra.

Egentligen flerskiktsprincipen, med baslager, värmande lager och vatten/vindtätt lager där funktionerna är separerade från varandra. Jag tycker att detta alltid ger bäst flexibilitet. Tröja och vindjacka är mer flexibelt än en fodrad jacka osv.

Jörgen

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips