Hammock

Ganska ny med hammock och har försökt experimentera med en Ridgeline/åslina men trycker inte jag får till det. Jag har en dubbelhammock så den är ganska bred och linan är en dyneema på 2 mm. Längden på linan är cirka 85 procent av hammocken.

Mitt största problem är att tyget spänns och blir som en "lina" i mitten av hammocken. Dvs att det blir som att hammocken delas in i två sektioner. Det känns inte direkt på ryggsidan men däremot på bensidan. Det blir som att denna "lina" i tyget skär in i ena benet när man ligger diagonalt. Det är inte ett jätteproblem men ändå tillräckligt störande att det kommer vara ett problem om man ska försöka sova med det.

Är detta något man bara helt enkelt får ta och att det är så det blir om man har en ridgeline, eller gör jag något fel?


Skickat från min SM-G960F via Tapatalk
 
Det blev inte så i min med inbyggd ridge line. Men jag tror det du råkat ut för har ett namn, calf ridge. Alternativt shoulder ridge om det drabbar överkroppen. Googla få se om du tycker det stämmer. Finns nog lite olika förklaringar och lösningar.
 
Har du en fast längd på den? Jag har en 3mm lina med linsträckare i ändarna (från ett hillebergtält) så kan jag korrigera längden lite. E den för tight kanske det blir så som du beskriver
 
Språklig fråga, ridge och ås förknippat jag med att det ska bli alt redan vara en höjd och i fallet med en hängmatta så skulle jag använda det för det som hänger över dvs myggnät, tak etc. I själva mattan vill jag inte ha något sådant. Ingen aning om jag använder orden rätt alt om det skiljer sig mellan engelskan och svenskan.
 
Språklig fråga, ridge och ås förknippat jag med att det ska bli alt redan vara en höjd och i fallet med en hängmatta så skulle jag använda det för det som hänger över dvs myggnät, tak etc. I själva mattan vill jag inte ha något sådant. Ingen aning om jag använder orden rätt alt om det skiljer sig mellan engelskan och svenskan.

Jo det är så, ridgeline eller åslina. Man vill ha rätt "slack" i hammocken så man slipper ställa in den varje gång plus en höjd att lyfta upp myggnätet. Den löper alltså ovanför och mellan ändarna - inte i själva mattan :) men tror han menar att det bildas en osynlig hård sträckning i hammocktyget vid vissa tillfällen. Själv tycker jag det brukar gå att bort den om man drar lite i tyget med fötterna eller så får man släppa lite på spänningen i linan.
 
Det blev inte så i min med inbyggd ridge line. Men jag tror det du råkat ut för har ett namn, calf ridge. Alternativt shoulder ridge om det drabbar överkroppen. Googla få se om du tycker det stämmer. Finns nog lite olika förklaringar och lösningar.
Tack för tipset. Precis det som jag upplever Försökte googla men använde fel med det begreppet fanns det en uppsjö av tips att prova.

Shugs video om calf ridge tycker jag var bra. Får testa runt med hans tips och i värsta fall köpa en längre.

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk
 
Har du en fast längd på den? Jag har en 3mm lina med linsträckare i ändarna (från ett hillebergtält) så kan jag korrigera längden lite. E den för tight kanske det blir så som du beskriver
Jag har testat lite olika längder men hade inte tillräckligt med lina för att göra den riktigt lång så ska absolut även testa med längre lina också.

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk
 
Språklig fråga, ridge och ås förknippat jag med att det ska bli alt redan vara en höjd och i fallet med en hängmatta så skulle jag använda det för det som hänger över dvs myggnät, tak etc. I själva mattan vill jag inte ha något sådant. Ingen aning om jag använder orden rätt alt om det skiljer sig mellan engelskan och svenskan.

Det kan man ju ha åsikter om, men ska man googla är det bäst att använda de existerande begreppen, vilka alltså är som jag skrev. Själv tycker jag inte ridge är språkligt fel, men wedge skulle kanske vara ännu bättre.
 
Nu tror jag jag förstår. Du missförstod nog. Det är alltså ingen som vill ha calf eller shoulder ridge. Det är ett oönskat problem som kan uppstå. Det Joakimst frågar om.
 
Jo det är så, ridgeline eller åslina. Man vill ha rätt "slack" i hammocken så man slipper ställa in den varje gång plus en höjd att lyfta upp myggnätet. Den löper alltså ovanför och mellan ändarna - inte i själva mattan :) men tror han menar att det bildas en osynlig hård sträckning i hammocktyget vid vissa tillfällen. Själv tycker jag det brukar gå att bort den om man drar lite i tyget med fötterna eller så får man släppa lite på spänningen i linan.

Det där fick det att klarna.
 
Vad packar ni era hängmattor (med tillbehör) i? Intresserad av att köpa en till kortare vistelser, men vill sträva efter så liten och lätt packning som möjligt.
 
Köpte till såna där snake skins till min. Typ långa tuber som man drar över hammocken innan man tar ner den. Det går fort och själva hammocken behöver aldrig (mer) komma i kontakt med marken när man väl satt på dem första gången. När man hänger upp hammocken drar man bara tillbaks dem, så får de hänga som korvskinn på repen.

Det är smidigt, men det blir lite bulkigare än att trycka ner hammocken i en påse. För min del är det OK. Har ett par till tarpen också. Tarpen skulle iofs få rum i samma ormskinn som hammocken, men om det har regnat verkar inte det idealiskt. Men vill du packa så kompakt som möjligt är det nog inte ett bra val. För mig känns det viktigare att det går så fort och smidigt och att man slipper skita ner grejerna. Och jag tror det är skonsammare för tarpen, undviker skarpa veck.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
vermi Hennessy Hammock med ett uppblåsbart liggunderlag? Bo och sova 7
frippe1976 Någon som testat Haven tents (hängmatta)? Bo och sova 4
behedwin IKEAs hängmatte-stativ - funkar den bra för Hennesy hammock? Bo och sova 4
fitur Topquilt till hammock - Svenska eller närliggande återförsäljare Bo och sova 0
tango Definiera hammock för mig Bo och sova 36
athorn Ticket to the moon lightest hammock 228g Bo och sova 1
_tobbe_ Upphängning hammock! Bo och sova 13
_tobbe_ Mackenzie hammock! Bo och sova 0
_tobbe_ Nät DD hammock! Bo och sova 3
paddla Hur kallt blir hängmatta / hammock? Bo och sova 9
Hookahey Hennessy hammock classic Bo och sova 3
Rasku89 Tips på bra dun-underquilt till hennesey hammock! Bo och sova 16
såg Någon med erfarenhet av snugpack troppical hammock. Bo och sova 1
såg Någon som har erfarenhet av bushman hammock. Bo och sova 2
såg Är Hammock något bra för en som rör sig mycket på natten? Bo och sova 5
Cuba Cola Hammock, please help Bo och sova 3
Handyman Hammock tips med packning Bo och sova 3
DoktorGlas Hammock + quilt + liner = true? Bo och sova 11
DoktorGlas Sestrals Blanket i hammock Bo och sova 3
DoktorGlas Hammock till mig Bo och sova 59
poijjan Liggunderlag för hammock (och tält) Bo och sova 1
avslutmedlemskap0904 Snugpak hammock Bo och sova 0
ExInferis Tält eller hammock på Sörmlandsleden Bo och sova 9
behedwin Cumulus Underquilt (selva 600) - Hammock (hennysys hammock) Bo och sova 3
majjen Hammock + tillbehör Bo och sova 30
vandrafjäll sea to summit ultralight hammock Bo och sova 2
eclipsetomte Underblanket till Hennesy Hammock Bo och sova 2
behedwin Hennessy hammock, hål i regnskydd Bo och sova 6
Cryfish Ryggsäck till hammock Bo och sova 5
behedwin Vilken underquilt har ni till eran hammock? Bo och sova 4
eclipsetomte Tips och trix hammock Bo och sova 16
K-J A Exped ergo hammock liggunderlag minst 2dm? Bo och sova 2
behedwin Hammock : vad sover ni på? I och under? Bo och sova 9
eclipsetomte Ny - Ska jag köpa hammock? Men vilken? Bo och sova 20
behedwin Hammock - Hålla värmen under? Bo och sova 5
Roger Norling Warbonnet Blackbird XLC Hammock Bo och sova 1
Hookahey Amok Draumr 3.0 hammock Bo och sova 25
Mistir Hammock för nybörjare Bo och sova 24
fekki DD Frontline Hammock, DD Travel Hammock eller Hennesy Explorer deluxe Zip? Bo och sova 1
MAW Cellplast i Hammock?! Bo och sova 1
Mattias1981 liggunderlag till hammock?? Bo och sova 2
Vandringshyveln Hammock upphägning? Bo och sova 7
fotografiskt Warbonnet Ridgerunner Hammock med Spindrift sock Bo och sova 13
såg tarp o Hammock istället för tält. Bo och sova 3
fotografiskt Modifieria Hennessy Hammock Bo och sova 7
fotografiskt Hennessy Hammock på vintern Bo och sova 290
omnes Planet Hammock Bo och sova 26
Gun-valld Lawson Hammock/Tält Bo och sova 2
pyre Erfarenhet av isolering till Hennessy Hammock? Bo och sova 11
peter1969 DD Hammock? Bo och sova 15

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.