Hammock

Tack!

Har Woodsman löstagbart myggnät? Alternativt kan man använda den uppochner, när man bara vill slappa i solen utan myggnät?

Hur är upphängningen? Har den någon smart lösning för att spänna/justera som DD UL?

Sorry! Jag svarade från en annan device, men det funkade tydligen inte :(

Jag använder min DD SL tarp och tycker det funkar bra, men den är pillig att få ner i förvaringspåse igen. Rent hanteringsmässigt gillade jag DDs 3*3 tarp bättre, för den kändes stadigare och mindre känslig. Sen är jag grymt sugen på en Superfly eller liknande. Kanske när skatteåterbäringen kommer :)
 
min lättviktstarp är också svår att vika ner, men kanske det är bättre att knöla ner dem som man gör med sovsäckar och även kanske tält för att undvika veck som slits?!
 
Jag knölar ned min, mycket för att jag helst inte lägger tarpen på backen.

Tarpen är en Superfly och den går ned i sin packpåse som följde med, då med linor och allt fortfarande sittandes på.

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk
 
Tarp tarp tarp, jag kör med en 20kronors presenning! Varför är tarp bättre? (hoppas dom är det då dom kostar uppemot 50 gånger mer)

Material?
Vikt/m?
Vattentäthet?
Rivtålighet?
Pris pris pris?
 
Tarp tarp tarp, jag kör med en 20kronors presenning! Varför är tarp bättre?

Presenning skyddar nog bra mot regn och vind. Det beror nog mer på användningsområde och vad man tycker om. Ska man bära långt så är vikt och nedpackad storlek av betydelse. Gillar man att njuta av lugnet i naturen så kanske hur lätt det är att sätta upp och tystnad en faktor. Gillar man att lägga upp foton i den här tråden så är utseende av betydelse.

Så det beror som sagt på vad man är ute efter. Är du nöjd med presenning finns det ingen anledning att spendera pengar på en trap. Själv var jag ute med en presenning i helgen och det är ett prasslande, fult helvete jag inte skulle önska min värsta fiende. Men smaken är som baken.
 
Packvolym samt vikt är prio för mig.

På samma sätt som vissa köper ett lättviktstält valde jag en Tarp som täcker mycket, har dörrar, packas ihop till ett smidigt paket samt väger ca 700 gram med linor....

Men alla är inte som jag, vilket rent generellt kanske är bra..... :)

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk
 
Okok, så utöver det estetiska så finns nackdel med presenning att den prasslar.
700gram för tarp låter rätt tungt, ett plus för presenningen där för lättare då.
Jag vet inte hur bra presenning funkar i kompressionspåsar eller liknande dock, så vet inte vilken som är volymeffektivast.

Vad är era tarpar av för material? Är det typ tältduksmaterial eller? Hurpass vattentätt är det?

I uppsättning bör de ju vara samma lika för tarp och presenning, tarpar har väll också fästpunkter längs alla kanterna.
 
700 gram för en tarp som är 3.5×3 m inkl. Linor är i min bok lätt.
En presenning är för mig en sådan blå Biltema sak som väger as och inte går att packa nämnvärt.
Materialet är SilNylon.
Hitintills har det inte läckt.

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk
 
Vad jag förstått är väl alla sil-nylon mm olika sorters ripstop.

Min hex cat cut silArgon tarp med 11' ridgeline (335x280) väger bara 322 g. Fick den gjord av Squidbilly på Hammockforums för 75 USD exkl. frakt.ImageUploadedByTapatalk1431439893.751390.jpg

Edit: la till bild
 
@FarmerJoe ja det är nog inte mycket som skiljer, och visst går dom att köpa på bla biltema, men det finns olika tjocklekar, de tunnar väger 50g/m2 har jag för mig 3x2,5m = 375gram + lite mer för fållade kanter, då gäller också hitta utan tunga metallringar och ta ut snöret/vajern som ofta ligger i den fållade kanten. Men nej, det blir nog inte många hundra gram skillnad om man sen räknar in linor och fästen.


Vad jag förstått är väl alla sil-nylon mm olika sorters ripstop.

Min hex cat cut silArgon tarp med 11' ridgeline (335x280) väger bara 322 g. Fick den gjord av Squidbilly på Hammockforums för 75 USD exkl. frakt.Visa bilaga 19616

Edit: la till bild

Shysst form på den där! Och vikt! Det är delvis såna former som får mig intresserad av tarp, men de är nog för ömtåliga för mig, vill kunna ha det som markunderlag m.m. också...
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
vermi Hennessy Hammock med ett uppblåsbart liggunderlag? Bo och sova 7
frippe1976 Någon som testat Haven tents (hängmatta)? Bo och sova 4
behedwin IKEAs hängmatte-stativ - funkar den bra för Hennesy hammock? Bo och sova 4
fitur Topquilt till hammock - Svenska eller närliggande återförsäljare Bo och sova 0
tango Definiera hammock för mig Bo och sova 36
athorn Ticket to the moon lightest hammock 228g Bo och sova 1
_tobbe_ Upphängning hammock! Bo och sova 13
_tobbe_ Mackenzie hammock! Bo och sova 0
_tobbe_ Nät DD hammock! Bo och sova 3
paddla Hur kallt blir hängmatta / hammock? Bo och sova 9
Hookahey Hennessy hammock classic Bo och sova 3
Rasku89 Tips på bra dun-underquilt till hennesey hammock! Bo och sova 16
såg Någon med erfarenhet av snugpack troppical hammock. Bo och sova 1
såg Någon som har erfarenhet av bushman hammock. Bo och sova 2
såg Är Hammock något bra för en som rör sig mycket på natten? Bo och sova 5
Cuba Cola Hammock, please help Bo och sova 3
Handyman Hammock tips med packning Bo och sova 3
DoktorGlas Hammock + quilt + liner = true? Bo och sova 11
DoktorGlas Sestrals Blanket i hammock Bo och sova 3
DoktorGlas Hammock till mig Bo och sova 59
poijjan Liggunderlag för hammock (och tält) Bo och sova 1
avslutmedlemskap0904 Snugpak hammock Bo och sova 0
ExInferis Tält eller hammock på Sörmlandsleden Bo och sova 9
behedwin Cumulus Underquilt (selva 600) - Hammock (hennysys hammock) Bo och sova 3
majjen Hammock + tillbehör Bo och sova 30
vandrafjäll sea to summit ultralight hammock Bo och sova 2
eclipsetomte Underblanket till Hennesy Hammock Bo och sova 2
behedwin Hennessy hammock, hål i regnskydd Bo och sova 6
Cryfish Ryggsäck till hammock Bo och sova 5
behedwin Vilken underquilt har ni till eran hammock? Bo och sova 4
eclipsetomte Tips och trix hammock Bo och sova 16
K-J A Exped ergo hammock liggunderlag minst 2dm? Bo och sova 2
behedwin Hammock : vad sover ni på? I och under? Bo och sova 9
eclipsetomte Ny - Ska jag köpa hammock? Men vilken? Bo och sova 20
behedwin Hammock - Hålla värmen under? Bo och sova 5
Roger Norling Warbonnet Blackbird XLC Hammock Bo och sova 1
Hookahey Amok Draumr 3.0 hammock Bo och sova 25
Mistir Hammock för nybörjare Bo och sova 24
fekki DD Frontline Hammock, DD Travel Hammock eller Hennesy Explorer deluxe Zip? Bo och sova 1
MAW Cellplast i Hammock?! Bo och sova 1
Mattias1981 liggunderlag till hammock?? Bo och sova 2
Vandringshyveln Hammock upphägning? Bo och sova 7
fotografiskt Warbonnet Ridgerunner Hammock med Spindrift sock Bo och sova 13
såg tarp o Hammock istället för tält. Bo och sova 3
fotografiskt Modifieria Hennessy Hammock Bo och sova 7
fotografiskt Hennessy Hammock på vintern Bo och sova 290
omnes Planet Hammock Bo och sova 26
Gun-valld Lawson Hammock/Tält Bo och sova 2
pyre Erfarenhet av isolering till Hennessy Hammock? Bo och sova 11
peter1969 DD Hammock? Bo och sova 15

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...