Halmstad - Båstad

Tänkte vandra längs västkusten...mest för att testa utrustning och få vara i mina favoritområden på västkusten! Halmstad - Båstad - Hoppas på fint väder!

Men finns det bra vägar att vandra här? Kanske finns det någon cykelled som följer kusten?

Mvh Alex
 
Om du kan tänka dig inlandsvandring kan jag rekommendera start i Simlångsdalen och att du viker av mot Båstad innan eller på Hallandsåsen(innan Koarp där Hallands och Skåneleden möts).

Lycka till!
 
Ginstleden asfalterad

till 98% på sträckan. Ett alternativ är att gå stora delar på själva stranden vilket bör gå alldeles utmärkt. Vid Laganoset och vid nägra fler åutlopp får du gå en bit uppströms för att komma till broar.

Fina vyer.

Thure
 
Precis!

Det är främst havet vi är ute efter så det blir nog att vi följer stranden mestadels! Dock är jag osäker på sträckan mellan halmstad och laholm (melbystrand)
Där går cykelleden en bit in i landet! Hoppas vi kan hålla oss nära kusten även där...
 
Re: Precis!

alle_nilsson; sa:
Det är främst havet vi är ute efter så det blir nog att vi följer stranden mestadels! Dock är jag osäker på sträckan mellan halmstad och laholm (melbystrand)
Där går cykelleden en bit in i landet! Hoppas vi kan hålla oss nära kusten även där...
Förbi Mellbystrand går Sveriges längsta(?) sandstrand så där finns lite att promenera på. Har ingen riktig koll på var den börjar och slutar men det kan kanske vara värt att kolla... Den är riktigt lång i alla fall.
:cool:
Ola
 
Vandra längs stranden

I princip hela sträckan mellan Båstad och Halmstad är strand (med några mindre undantag) och det går att gå längs strandkanten i princip hela vägen. Du måste dock passera ett par vattendrag. Först ett precis vid Malen vid Båstad, en mindre å som jag tror är vadbar. Efter att sedan ha gått förbi Mellbystrand så kommer du upp till Lagan som är det enda icke vadbara vattendraget. Det finns dock möjlighet att passera detta c:a 1-2 km inåt land vid motorvägen (eller så simmar man, brukar dock vara kallt och lite strömt).

De återstående vattendragen Genevadsån och Fylleån är båda vadbara åtminstone precis vid mynningen(Genevadsån i shorts och Fylleån med tröjan på), båda är dock djupare längre inåt land. Vill man inte vada så finns broar, dock inte mellan stranden och motorvägen (E6) utan i fallet Genevadsån ytterligare c:a 500 meter längre inåt land och i fallet Fylleån vid motorvägen.

Denna sträcka blir en ordentlig dagstur eller två rimliga dagsetapper.

God tur!

Peter

PS. Vill man gå i andra riktningen så gäller samma info fast i annan ordning. ;0)

[Ändrat av Peter Elmlund 2006-05-31 kl 18:31]
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.