Hållfasthetskrav, räddningssystem?

Hej
Är det någon som har testat vilka krafter som utrustningen egentligen utsätts för när en plurrad skridskoåkare dras upp?

Tanken slog mig när jag läste en recension av Lundhags nya skridskorygga (som tydligen kommer färdig med linförlängare, grenrem och karbinhake), där enda anmärkningen var att karbinen var märkt "not for climbing".

Jag vet att karbinen som satt som orginal på min pikmakarsäck också var "not for climbing." Den har jag bytt ut, eftersom karbiner hur som helst inte var nån stor bristvara hemma, men det fick mig att fundera över styrkan på resten av kedjan.

Räddningslinan borde ju hålla, men linförlängaren ser klenare ut på både min och andras ryggsäckar. Oftast ett band som sitter med enkla sömmar eller plastspännen. Definitivt "not for climbing" den med.

Linförlängaren i sin tur sitter i midjebältet som även det förmodligen är enkelt insytt, och hopfäst med ett vanligt sticklås. Lyftet ska komma i gren eller lårremmar. Samma sak där. Enkla sömmar och plastspännen.

Detta gör att jag måste ifrågasätta att man ställer höga krav på hållfastheten på en detalj (karbinhaken) när resten av kedjan är mycket svagare.

Nå nog utläggning.
Kan någon svara på vilka krafter lina, karbin, förlängare, midje- och grenremmar utsätts för?
Låt oss anta worst case, dvs en medvetslös kraftig karl dras upp över iskanten.

Intressant spörsmål

Kraften kan antagligen bli väldigt stor om någon utrustningdetalj kilat in sig under iskanten. I det läget kan man kanske åstadkomma större skador på plurraren om kedjan har alltför stark svagaste länk (förutom kroppen).

Mer än 200-300 kg draghållfasthet har jag räknat med är onödigt starkt, rätt eller fel?

Vore intressant med lite data från praktiska tester vid plurrning på bristande is.

Thure

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Anledningen till att jag dömde ut karbinen står att läsa i en annan tråd: http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=36407
------------------------------------------------------Mezzner (Anders Henriksson) skrev:
Karbinen på bilden från Pikmakarn ser ut som en typisk "Not for climbing"-karbin.

Skulle inte tro att man drar sönder en sån i första taget, men grindarna brukar kunna vara lite opålitliga.
------------------------------------------------------Minst två sådana karbiner gick sönder på årets iskunskapskurs, sprinten till grinden föll helt enkelt ur och grinden lossnade. Det står tydligt stämplat "NOT FOR CLIMBING" på dom. Undvik detta skräp.
------------------------------------------------------
Uppenbarligen är det just karbinerna som har fallerat och inte någon annan del i säkerhetssystemen. Det kan ju hända att Lundhags har en bättre variant av karbin än den som refereras till ovan, men faktum är att jag inte kan veta det säkert. Och därför vill jag inte heller chansa. Jag har mejlat Lundhags för en specifikation av karbinen, men inte fått någon - mer än att de säger att den är överdimensionerad för de dragkrafter som kan bli aktuella vid räddning ur vak.

GustavOh; sa:
Är det någon som har testat vilka krafter som utrustningen egentligen utsätts för när en plurrad skridskoåkare dras upp?

Tanken slog mig när jag läste en recension av Lundhags nya skridskorygga (som tydligen kommer färdig med linförlängare, grenrem och karbinhake), där enda anmärkningen var att karbinen var märkt "not for climbing".

Räddningslinan och förlängningsbandet bör nog inte heller användas för klättring.... :)

Vid klättring behövs stabilare grejer - de ska klara klättrarens vikt plus rejäl säkerhetsmarginal så att linorna och karbinhakarna inte går sönder ifall klättraren skulle ramla ett stycke innan linorna fångar upp honom.

Vid räddning ur vak borde krafterna vara betydligt mindre. Man drar ju inte upp den plurrade vertikalt ut vaken (utom vid helikopterräddning, men då lär nog helikoptern ha med sig egen utrustning).

GustavOh; sa:
Kan någon svara på vilka krafter lina, karbin, förlängare, midje- och grenremmar utsätts för?
Låt oss anta worst case, dvs en medvetslös kraftig karl dras upp över iskanten.
Jag vill gärna börja i andra änden. Worst case: Två vuxna karlar håller i en tunn lina och drar allt vad de orkar, ståendes på skridskor. Jag tror att det blir en liten kraft. Förmodligen dock tillräckligt för att dra upp den medvetslösa personen med lite hjälp från den som hoppade i vaken för att fästa linan.

Jag tror att ”worst case” är om den som plurrat får benen under iskanten, som en märla. Detta med benen under isen är vanligt i alla fall vid isvaksövningar.

Då hjälper det inte hur hårt dom som står på isen drar.

Man sysslar inte med förstörde provning på folk, så om handled, axel eller revben går sönder först är det nog ingen som vill prova.

Per Brune

Nå det som fick mig att fundera lite extra var att "räddningssystem" alltmer säljs som färdiga produkter istället för att vara hemmapulade lösningar.

Det ställer ju rimligen lite högre krav på standardiseringar etc.

Re: klicka på länken..

Älgö; sa:
Hej
Finns som tidigare inlägg..klicka på länken..
http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=41380

mvh mats

Aha, jag var synnerligen skeptisk när jag läste om denna nyhet, dock utan att ha sett den i verkligheten. För att inte leda svaren i någon riktning försökte jag vara så ”neutral” när jag startade den tråden.

Jag tycker jag redan jag ser ut som en julgran med alla linor, remmar och spännen när jag åker skridskor. Visserligen har jag mer linor av ”reglerna förskriver” för jag har ”handsfree” till handskar och ispik för att kunna fotografera samtidigt som jag åker. Att jag sedan har en GPS för att få lite statistik gör att julgransintrycket förstärks.

Per Brune

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips