Hållbarhet hos frystorkat?

Tja.

Jag har med glädje läst era svar på föregående inlägg "svindyr mat".

En ny grej som jag funderar över är hur länge frystorkat mat håller i en cykelväska i 20 - 30 grader.

Jag vill inte få en otrevlig överraskning när det ligger gröna klumpar i påsen itället för god mättande mat.

Hur bör jag packa maten, finns det ljustäta påsar att köpa... eller hur gör du?
MVH. Dan.
Snart e d sommar!!!

Frystorkat?

Frystorkad mat är det inget problem med hållbarheten (fett kan dock härskna). Men om du menar hem-torkad mat så är ju den KNAPPAST frystorkad, utan BARA torkad. D v s med högre vatten halt och därmed sämre hållbarhet.

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Frystorka

Man fryser varan och "kokar" sedan bort vattnet genom att sänka lufttrycket (vakuum sug). På så sätt kan man få mycket låg vattenhalt. För att vara säker på att inte bakterier skall växa i torkad mat måste vattenhaften vara under ca 20%, för att undvika svamp växt bör man ligga under ca 12%.

Mvh Per

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips