Hålla tempen nere vid tältning i varma klimat.

Hej alla,

En vecka i tält i Portugal står runt hörnet.
I mitt letande efter diverse bra-att-ha-grejer så snubblade jag över en sådan värmefilt/nödfilt --> http://www.clasohlson.com/se/Värmefolie-Asaklitt/34-9274

Vad tror ni om att ha en sådan folie över tältet för att stänga ute den mest extrema värmen från solens strålar?
Givetvis bör man se till så att det är tillräckligt med ventilation mellan tält och folie då folien inte andas något alls.

Vad tror ni om detta, har googlat och googlat men inte hittat någon som gjort något liknande och allt sovande i tält handlar mer om att hålla värmen än att hålla tempen nere.
 
sån tror jag inte alls på. kommer snarare bli varmare tror jag eftersom tältet ventilerar sämre, men framförallt tror jag att den blåser bort innan du hinner tänka "silvertejp"

byt innertältet till ett i mesh och kanske skippa yttertältet när regnet håller sig borta.

nödfiltar duger inte till nåt om du frågar mig :)
 
Ursäkta, men solen skiner väl inte på natten?

Vad tror du om att ösa tältet med vatten? Eller lägga våta lakan över tältet? En idé bara, jag har ingen erfarenhet av det. Våta kläder kyler bra på kroppen i alla fall.
 
Tror det fungerar utmärkt med en nödfilt för att få bort strålningsvärmen från solen. Brukar lägga kläder och ibland sovsäcken utanpå tältduken för att få skugga i tältet om solen gassar. Lite lurigt att få sakerna att ligga kvar men sänker tempen avsevärt.
 
Ursäkta, men solen skiner väl inte på natten?

Vad tror du om att ösa tältet med vatten? Eller lägga våta lakan över tältet? En idé bara, jag har ingen erfarenhet av det. Våta kläder kyler bra på kroppen i alla fall.
Har mycket begränsad tälterfarenhet men lite kunskap i ämnet. Helt rätt, reflekterande filt reflekterar bort solen då den skiner men minimerar också värmeutsteålningen från tältet. När solen är borta kommer denna isolera och minimera strålingskylning som är betydande, svart tält är optimalt på natten. Är klimatet torrt kan våta handdukar på tältet vara mycket bra idé, kan kyla ner långt under lufttemperatur. Är de fuktigt ger det dock begränsad hjälp. Ventilation är det som hjälper bäst ändå troligen.

Skickat från min D5803 via Tapatalk
 
Strålningskylning?

Värmestrålningen från era kroppar kommer att bli minimal om ni inte ligger nakna. Dock är det bra att förhindra att solstrålarna når tältet och där funkar ett träd rätt bra. Att lägga en räddningsfilt direkt på tältet gör nog inte så stor skillnad, bättre då att få den en bit från tältet, men ett träd skuggar troligen effektivare!
 

Ja, på natten kommer tältet kylas av genom att värme strålar ut. Marginellt molniga nätter men klara nätter märkbart. Effekten kan ses som frost på bilen vintertid eller dagg på biltak sommartid eller imma på moderna 3-glasfönster. Detta är resultat av strålning som kyler ytor under lufttemperatur så vatten kondenserar ut.

Skickat från min D5803 via Tapatalk
 
Varför vill du sova i tält, när det är varmt? Visst, myggnätstält om det krävs insektsskydd, men just i Portugal har jag sovit ute i flera sommarveckor utan att ens tänka tanken. Regnar gör det ju heller inte så ofta, men man kan ju spänna upp ett luftigt tarptak i sådana lägen.

Vill du av någon anledning ändå absolut sova i tält, så rigga det där du får vind och morgonskugga, med en rejäl glipa mot mark på alla sidor, och sov med alla "dörrar" och ventiler öppna. Skippa innertältet, om det inte är av nät.
 
Tack så mycket för alla svar och all input hittills.
Jag ska på en festival och tältet ska alltså stå stationärt en vecka, det lär bli väldigt sena nätter så att hålla strålningsvärmen från solen borta så länge som möjligt på morgonen/förmiddagen är väl lite vad jag är ute efter här.

Av en ren slump så hittade jag en person som faktiskt rekommenderade just en sådan "nödfilt" för exakt det ändamålet jag tänker använda den till, min tanke är ju inte att ha den slimmad mot tältduken utan den kommer spännas upp över tältet för att hålla solens strålar borta från min yta.

Tarp fungerar säkert utmärkt men nödfilten tar ingen plats alls och väger ingenting så om den fungerar så är den bra ur de synvinklarna.

Våta handdukar var ett bra tips och det kommer jag garanterat prova, tack för det.
 
Har tältat en hel del i varmt väder, Stor tarp som skuggar tältet är det första. Det andra är att öka cirkulationen mellan yttertält och innertält, lätta på yttertältets botten på motstående sidor.
Sen är det precis som vanligt.

go tur
 
Nu är jag något sen med mitt svar så din resa har nog redan genomförts kan jag gissa.

Allt som skuggar eller ännu batter reflekterar bort solstrålarna från yttertältet minskar kraftigt uppvärmningen inne i tältet.

Fjällräven mfl. hade på tidigt 90-tal tält med en aluminiumliknande beläggning på ytterväven (Fjällräven frångick dock denna beläggning då den inte satt fast ordentligt och om jag minns rätt försvagade duken).
Jag har en kompis som hade ett sådant kupoltält (Fjällräven) när vi körde Iberiska halvön (Spanien & Portugal) runt med mc 1995. Och för de som minns friidrotts VM den sommaren i Gbg då idrottarna (även de från varma lander som I Afrika) klagade på värmen hade även vi varmt. Varmt som satan om jag skall vara ärlig, inte en dag utan +37-41C (I skuggan naturligtvis).

Vi campade på en camping i Sierra Nevada på 800 möh (det var den högst belägna campingen I området). Tillgång till skugga fans inte, tyvärr. Temperaturen sjönk under +30C först efter kl. 24.

Störst skillnad mellan kompisens tält och mitt märtkes på morgonen då solen gick upp. I hans tält gick det utan problem att sova ytterligare en time innan det blev för varmt. Naturligtvis lämnades alla dörrar & ventilationsmöjligheter fullt öppna.

Så för att svara på din fråga. En nödfilt funkar I det avseendet. Svårigheten, som andra skrivit om, är att få fäst upp den.

Mvh!
// Niklas
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.