Haglöfs Ultrapro 25 eller Ajungilak Winter

Hejsan!
Jag behöver hjälp att välja sovsäck. Jag väljer mellan en Ajungilak Winter och en Haglöfs Ultrapro25. Haglöfsen är tyngre ( 2500g ) men klarar en lägre temperatur än Ajungilaken som väger 2350g. Jag tror att båda är fjolårets modell, men de är nya.
Jag vet inget om de olika märkenas kvaliteter så jag är tacksam för hjälp.

/Anders

Hej Anders,

Det enda jag kan säga med absolut säkerhet är att Ajungilak gör mycket bra sovsäckar. Dom kostar oftast lite mer än både Haglöfs och Fjällräven (men mindre än Nortface) men känslan av kvalité söår dom bägge. Då menar jag inte främst val av inner- och yttertyg (dessa material är någorlunda standardiserade) utan omsorgen för detaljer. Jag ägde en Haglöfssovsäck för 5 år sedan, det gör jag inte om.

Nu vet jag inte vilken säck du menade från Ajungilaks sortiment (Ajungilak Winter skrev du) men det finns lite välja på. Kompakt Winter är en bra och lätt säck som håller dig komfort varm till -12 (extrem -20). Tyin Winter är en tyngre säck men som ger dig en bra natt sömn till -20 (extrem -30). Båda är enligt min mening prisvärda jämnförbart med Haglöfs och Fjällräven.

Nu har även Ajungilak kommit med en nu säck, Kompakt 2000, som liknar kompakt serien men har ett annat yttermaterial som tål väta riktigt bra. Den kostar och väger dock lite mer.

Nej, satsa på någon av Ajungilaks säckar så vet du var du får!

/Tomas

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Marmot

Rock & Run i England(http://www.rockrun.com/) rear just nu Marmot-säckar. Bl a en sysntetsäck(-34) för £95.
Förmodligen det bästa köp man kan göra just nu.

/Thomas J

Guest

Gäst
Ajungilak tyin winter

Hej,

Jag har en ajungilak tyin winter (200). Det enda som jag inte är nöjd med är att den är lite för bred för mig runt överkroppen. Blir lätt kalla ytor som inte är speciellt trevligt när man vänder sig eller rör sig...speciellt inte när det är kallt ute.

Några som har tips på hur man enkelt kommer runt detta?

/MVH Peter.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips