Haglöfs Skarja - Vill ha! Hjälp önskas!

Aha, det är den med fem som finns som kort. Då borde ju behovet av splitt minskat iom att man kan flytta remmarna?
Men kan jag som är 166 cm ha fyrstegsramen på 84 cm månntro?

Jag kan nog få till många olika kombinationer :)))
 
Med de senare/modernare X- och Y-flex -selarna så kan du påverka rätt fritt i vilken höjd ramen hamnar på ryggen.
Med bägge versionerna så fästs nämligen axelremmarnas överremmar ända nere på det nedersta steget, i ungefär höjd med rumpan (det är från rumpan du utgår när du bestämmer fästpunkterna eftersom den skall vara mitt för en speciell del av ramen) efter att ha varit högt upp och sedan vänt ner igen.
Och toppstramarna sedan, de dras upp till översidan av det översta steget.
Dig själv spänner du fast nånstans däremellan, det är lika för både 5-stegad och 4-stegad ram...

[Anledningen till splitten var att väldigt korta personer fick säcken väldigt högt upp bakom huvudet med de ursprungliga icke höjdjusterbara bärremmarna. Dessutom så ville man styva upp ramen ytterligare för att parera för expeditionsrävarnas 30/40+ kg -laster...]
 
I väntan på mina originalskarjor... Nu har den fd rökluktande Skarjan genomgått ombyggnad med nya delar. 50+25 liter. Man skulle kunna ha lättare packpåse nertill, men detta känns tåligt. Hade ett höftbälte liggande hemma som fick komma till användning. Expedpåsen och OR-påsen kan även få komma till användning när jag åker båt tänker jag.
Tror ni detta funkar i praktiken? Något jag borde fundera mer över?


04d51a70e8ee677c9cb7d23963675a85.jpg
ecd3473bedff5cdf1ef8ebcd7f858764.jpg
6318df4cf3725c9ccfaf9ca14221c784.jpg
d40ac97f4a0e48b01f4c393ef2942581.jpg
 
Jag gillar paraplyplaceringen - de flesta av oss skulle nog reflex-
mässigt ha fäst det längs ett ramben. Men med det där nytänkandet
så är det säkert lättare att få loss med ryggan kvar på ryggen...

Men jag är lite mer tveksam till din bildbredd, med 4 bilder staplade
bredvid varandra blev det en aning dålig översikt.
 
Det blev ett tomrum där för paraplyet, även stavarna gick in där. Tänkte också vertikalt på ramen först, mest för att kanske(?) kunna ha det uppfällt som parasoll/paraply utan att behöva hålla i det :)

Hur kan jag göra på annat sätt med bilderna? Använder tapatalk. Göra collage i en app kanske?
 
I väntan på mina originalskarjor... Nu har den fd rökluktande Skarjan genomgått ombyggnad med nya delar. 50+25 liter. Man skulle kunna ha lättare packpåse nertill, men detta känns tåligt. Hade ett höftbälte liggande hemma som fick komma till användning. Expedpåsen och OR-påsen kan även få komma till användning när jag åker båt tänker jag.
Tror ni detta funkar i praktiken? Något jag borde fundera mer över?

Jag tycker det ser riktigt bra ut, men är lite fundersam över att packsäcken ser ut att strama ganska mycket där den är fastknuten i ramen. Kanske kan du låta linan gå genom några fler öglor på säcken för att fördela belastningen. Några diagonaler mellan ram och säck om du förstår hur jag menar.

Hur mycket väger den nu?
 
Med bara gröna påsen på väger ekipaget exakt 1,5 kg. Ska tilläggas att även den gröna påsen är mkt kraftig. Säkert vore det ändå bra att avlasta i fastsättningen.
Den grå packpåsen väger hela 310 gram och man kan så klart komma undan med bara 50 gram om man väljer ngn ultrasilnylonhistoria. Den gråa går dock att sitta på som en kudde tänker jag.
Jag borde iaf slippa ha med regnskydd om jag har dessa påsar tycker man? Den gröna heter som modell "Endura." Ngn som haft en sådan i ngn storlek?
 
Jag borde iaf slippa ha med regnskydd om jag har dessa påsar tycker man?

Jag har lärt mig (fråga inte hur ;) ) att "vattentät" inte ska tolkas som att påsen tål att dränkas i en sjö i ett dygn. Att stå emot några timmars hällregn eller att ligga fastspänd på en kajak medan man paddlar i vågor räknar jag dock fortfarande med att de klarar.
 
Senast ändrad:
Min skarja har svart aluminiumram figursydda axelremmar och brett höftbälte gummerad säck inköpt ca 2004.

Så bra att du fått ner vikten på den hemmabyggda säcken se till så den går att lasta högt så tyngden hamnar mellan skulderbladen då visar sig skarjan på sitt bästa sätt.
 
Hej på er igen!
Någon som har en "nylonsäck" till Alaska/Grönlandsram över? Optimerandet av mina ryggsäckar fortsätter och jag mycket tacksam för all hjälp jag fått! Jag plockar ihop lite olika delar... Har nu två fina och fräscha Skarjor med höftbälte, en som hänger med krokar och en med remmar, båda gröna med orange "snötyg". Önskar mig dock lite modernare axelremmar till dem och funderar på om det enklaste kanske är att köpa en bärstol och stjäla från. Då får jag även ytterligare ngt höftbälte att spela med.
Jag funderar, har det någonsin funnits axelremmar med toppstramare till Skarja?
I stallet finns nu också en Alaska från 1998 med kort ram. Här letar jag nu efter en lättare säck, dvs halvgammal, nylonaktig. Någon som har en fräsch sådan (eller Grönland liggande)? Höftbältet var gräsligt på mig samt väger 700 g så det fick jag ta ett annat, (från en Grönland som jag också äger). Det är kanske i tunnaste och äldsta laget så där kan bältet från en bärstol kanske komma in om det passar. Axelsystemet känns skönt och modernt men "bullen" i ryggen gör att säcken hamnar onödigt långt ut från ryggen.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
PatrikDahlström Avbärarbälte till Haglöfs Alaska Sökes Fjällvandring 1
Klofver Haglöfs lex 110 /lundhags v12 90 Fjällvandring 9
petmay Information om "Haglöfs Turist" ramryggsäck? Fjällvandring 4
snowdog skor: Salomon cosmic el haglöfs observe mid? Fjällvandring 1
kalalokki Meindl Dovre Extrem GTX vs. Haglöfs Solid Hi Fjällvandring 8
flygare69 Vindtätheten i Haglöfs LIM Ultimate??? Fjällvandring 4
Kristina&Neo Syberia Q - har du testat denna haglöfs tröja? Fjällvandring 0
Topi Packtips av Haglöfs Alaska Fjällvandring 10
Obbe Haglöfs Ultra pro? Fjällvandring 2
carlstenson Är Haglöfs-kängor lika bra som konkurrenterna? Fjällvandring 6
Martin Gidlund Haglöfs Victor 50 eller Haglöfs Victor 50 Fjällvandring 3
haglöfs? Fjällvandring 2
markthenils Haglöfs kläder Fjällvandring 10
snurpen Haglöfs klimber Fjällvandring 1
Haglöfs eller inte? Fjällvandring 5
Ny produkt ifrån Haglöfs! Fjällvandring 4
McKinley vs Haglöfs - Hur stor skillnad i kvalitet ? Fjällvandring 4
labbman Sourva - Ritsem via Skarja, Ruohtesvagge Fjällvandring 9
hedtjarn Alggavágge mot Skarja - vada Guohperjåhkå Fjällvandring 5
kjpil Kantberget - vargtoppen - Skarja ? Fjällvandring 0
Ditho Vigselring tappat vid Skarja 21.07. Fjällvandring 0
dajo81 Akka - Skarja Fjällvandring 22
fson Tielma-Skarja? Fjällvandring 2
JustIvan Kan en tjej använda stratos 36? Fjällvandring 4
HappyL Vill ha utmanande turtips - hjälp! Fjällvandring 9
Orkanödlan Hjälp av val till lättviktssovsäck samt lättviktsryggsäck! Fjällvandring 17
Jo79 Abisko må-to i augusti- Hjälp! Fjällvandring 12
tobiasgoth Livet är kort! Hjälp mig uppnå min högsta fjällönskan Fjällvandring 4
Struensee Behöver hjälp med att planera Sarekrutt! Fjällvandring 6
veni Hjälp, vilka berg ser man? Fjällvandring 3
Haudigaudi Hjälp med tält Fjällvandring 7
Axe Muddus . Hjälp att välja tur för en tältnatt med barn. Fjällvandring 8
diHib Fortfarande inte lyckats bestämma mig, Hjälp! Fjällvandring 12
Ulrjon Hjälp att hitta info till min Norgeresa..... Fjällvandring 3
Lockheed Nybörjare ska ta sig an halva Kungsleden. Behöver er eminenta hjälp. Fjällvandring 39
Becccibatman Hjälp en nybörjare! Fjällvandring 8
Marcus.ostlin Hjälp! store skagastolstind Fjällvandring 7
Struensee Hjälp angående klädesval på fjälltur önskas! Fjällvandring 6
NaturBoel Hjälp med första längre ensamvandringen i norr Fjällvandring 20
Struensee Hjälp mig att hitta en lämplig fjälltur! Fjällvandring 3
jffoto Hjälp mig att välja tält Fjällvandring 66
jaghetermarkus Hjälp/tips för vandring Abisko - Nikkaloukta Fjällvandring 23
Franca Hjälp med att välja kök Fjällvandring 28
username2 Lunndörrsfjällen hjälp med planering Fjällvandring 4
Matilda3 Sistaminuten-hjälp att välja: Jämtlandstriangeln+Norge VS Abisko-Nikka via Vistas Fjällvandring 0
filipjonsson Hjälp sökes, ca 5 Dagars vandring i Norge! Fjällvandring 8
Miss Yster Abisko-Kårsavagge, hjälp inför första besök Fjällvandring 12
Promman Hjälp med kängor Fjällvandring 14
mackan_85 Sarek 2016 Augusti, välja väg. Hjälp. Fjällvandring 22
ansoo Hjälp med planering Fjällvandring 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.