Haglöfs Matrix - 70 l under 2 kg

Nordesjö; sa:
De "plockar bort" vikt genom att sakta ha gjort ryggsäckarna tyngre och tyngre, så att de nya säckarna nu framstår som lätta när de går tillbaka till "normal" vikt.

Det skiljer som sagt nästan 1,7 kilo mellan en 70-liters Matrix och en 60-75-liters Topo. Det är ju snudd på komiskt, med tanke på att Matrix inte ens är en riktig lättpackarsäck.

Jag tror inte att en 1,5-kilos veckovandringssäck behöver vara klenare i material och bärsystem än en 4-kilos för den som inte bär över 25 kg.



[Ändrat av Nordesjö 2006-10-03 kl 10:13]
Basks Aggressor är ett bra exempel: http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=38273&pagenumber=1

Jag behövde bara stadga upp den med lätt bambu så blev den stabil nog för bördor runt 25 kg. Ca 1530 gram för en 60-literssäck, med två sidofickor á 7 liter fick jag en stabil 74-literssäck på ca 2 kg. Testade ekipaget under en knapp två-veckorsvandring, utgångsvikt 23,5 kg under augusti, och det gick fint.

Jag gillar inte sladdriga för tunna tyger men det här tyget är inte ens särskilt sladdrigt. Vet inte hur väl tyget, sömmar etc. kommer att hålla, men inga skavanker alls ännu. Bara jag inte sätter mig på säcken kommer den nog att hålla länge med sin bambupinne.

Raskesven
 
Det är väl så att så länge marknaden (=vi) inte efterfrågar lättare produkter i någon större utsträckning så finns det ingen anledning för den breda industrin att tillverka sådana produkter. Det är förmodligen därför som mycket av utvecklingen på lättpackningssidan sker bland små nischföretag som drivs av entusisaster hemma i källaren (i USA).

Sedan har ju jättarna i sitt oerhört breda sortiment även en del verkligt lätta prylar, men de finns inte alltid (=nästan aldrig) ute i den svenska sportfackhandeln. Sedan skiljer det en hel del mellan olika produktgrupper, tycker jag. Det är lätt att hitta lätta sovsäckar och svårt att hitta lätta ryggsäckar här.

Jag tror inte stora företag som Haglöfs är omedvetna om UL-trenden i USA. Men det är naturligtvis inte kommersiellt smart att börja tillverka för mycket lätta prylar innan det finns någon marknad. Men det betyder inte att de inte kan om de vill.

Jörgen
 

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.
Ett annat problem är att våra lokala tillverkare har koncentrerat sig på multisport när det gäller lättpackningsgrejer. Antagligen för att det ger betydligt bättre glans till varumärket än om man skulle koncentrera sig på fjällvandrande barnfamiljer och ischiasfarbröder.

Problemet är att "multisportare" har ganska speciella behov, till exempel 30-litersryggor med vätskesystem och en massa flashigt mög.
Dessutom finns egentligen bara dessa multisportare på tävlingar. Vi andra finns året om.

Men naturligtvis är inte Haglöfs och de andra dumma. Så fort det finns en trend som är tillräckligt tydlig som de kan putta fart på och tjäna pengar, så kommer de att göra det. Det är vår uppgift att se till att det finns en sån trend om vi vill ha bra grejer för lättpackning.
Själv har jag byggt en webbplats, tjatat på ett webbforum och kommit med glada tillrop för hemmapulare som skriver böcker :)
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips