Haglöfs Matrix - 70 l under 2 kg

Nordesjö; sa:
De "plockar bort" vikt genom att sakta ha gjort ryggsäckarna tyngre och tyngre, så att de nya säckarna nu framstår som lätta när de går tillbaka till "normal" vikt.

Det skiljer som sagt nästan 1,7 kilo mellan en 70-liters Matrix och en 60-75-liters Topo. Det är ju snudd på komiskt, med tanke på att Matrix inte ens är en riktig lättpackarsäck.

Jag tror inte att en 1,5-kilos veckovandringssäck behöver vara klenare i material och bärsystem än en 4-kilos för den som inte bär över 25 kg.

[Ändrat av Nordesjö 2006-10-03 kl 10:13]
Basks Aggressor är ett bra exempel: http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=38273&pagenumber=1

Jag behövde bara stadga upp den med lätt bambu så blev den stabil nog för bördor runt 25 kg. Ca 1530 gram för en 60-literssäck, med två sidofickor á 7 liter fick jag en stabil 74-literssäck på ca 2 kg. Testade ekipaget under en knapp två-veckorsvandring, utgångsvikt 23,5 kg under augusti, och det gick fint.

Jag gillar inte sladdriga för tunna tyger men det här tyget är inte ens särskilt sladdrigt. Vet inte hur väl tyget, sömmar etc. kommer att hålla, men inga skavanker alls ännu. Bara jag inte sätter mig på säcken kommer den nog att hålla länge med sin bambupinne.

Raskesven

Det är väl så att så länge marknaden (=vi) inte efterfrågar lättare produkter i någon större utsträckning så finns det ingen anledning för den breda industrin att tillverka sådana produkter. Det är förmodligen därför som mycket av utvecklingen på lättpackningssidan sker bland små nischföretag som drivs av entusisaster hemma i källaren (i USA).

Sedan har ju jättarna i sitt oerhört breda sortiment även en del verkligt lätta prylar, men de finns inte alltid (=nästan aldrig) ute i den svenska sportfackhandeln. Sedan skiljer det en hel del mellan olika produktgrupper, tycker jag. Det är lätt att hitta lätta sovsäckar och svårt att hitta lätta ryggsäckar här.

Jag tror inte stora företag som Haglöfs är omedvetna om UL-trenden i USA. Men det är naturligtvis inte kommersiellt smart att börja tillverka för mycket lätta prylar innan det finns någon marknad. Men det betyder inte att de inte kan om de vill.

Jörgen

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Ett annat problem är att våra lokala tillverkare har koncentrerat sig på multisport när det gäller lättpackningsgrejer. Antagligen för att det ger betydligt bättre glans till varumärket än om man skulle koncentrera sig på fjällvandrande barnfamiljer och ischiasfarbröder.

Problemet är att "multisportare" har ganska speciella behov, till exempel 30-litersryggor med vätskesystem och en massa flashigt mög.
Dessutom finns egentligen bara dessa multisportare på tävlingar. Vi andra finns året om.

Men naturligtvis är inte Haglöfs och de andra dumma. Så fort det finns en trend som är tillräckligt tydlig som de kan putta fart på och tjäna pengar, så kommer de att göra det. Det är vår uppgift att se till att det finns en sån trend om vi vill ha bra grejer för lättpackning.
Själv har jag byggt en webbplats, tjatat på ett webbforum och kommit med glada tillrop för hemmapulare som skriver böcker :)

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips