Haglöfs Lim Ultimate Jacket

Jag har haft min Lim Ultimate jacket i knappt ett år och har både positiva och negativa omdömen att dela med mig av:

+ Lätt (väger cirka 250 gram)
+ Lättpackad (går att knöla ihop till "ingenting"
+ Lättjusterad för sin vikt (med dragsnoddar nedtill och i huvan)
+ Tajt (inte i vägen vid aktivitet)

- Känslig (paclitetyget är oerhört tunt. Jag skulle inte använda jackan vid tuffa aktiviteter. Har redan upptäckt ett litet "skavsår" nere på ena ärmen)
- Kort framtill (jag är 183 cm lång och smal, för att få jackan i tillräckligt tajt modell och med rätt ärmlängd valde jag en liten storlek. Då är den också mycket kort fram.

Jag har använt min jacka vid lättare vandring, långfärdsskridsko och som allmän vardagsjacka.

Prisvärd? 2 000 spänn, som den kostade då jag köpte den, tangerar för mig den övre gränsen för denna typ av jacka.

Lycka till!

/Pär

Per Edvardsson; sa:
Är det någon som har provat Haglöfs Lim Ultimate Jacket.
Är den värd pengarna.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Så där

Håller med, jackan är:

- Känslig (efter ett tag blir ytan lite "luddig")

- Kort framtill

och desutom:

- Svårt att få ren
(smutsen sätter sig lätt, borde inte göra det men)

- Dålig på att ventilera
(finns sämre, men även betydligt bättre)

Dvs. Mycket pengar för en halvbra jacka.

Haglöfs

Jag har också en, instämmer med övriga, synd att det inte finns ventilation under armarna, o tveksam till prisnivån 1995 mot Marmot precip 945kr o ca 90gram extra, den har ventilation under armarna, o känns lite mera tålig, totalt 3 jackor av 5 för Lim

Budgetalternativet

Budgetalternativet - eller budgetkopian om man vill vara hård - är ju Itabs Packaway-jacka för 400 spänn.

På intet sätt bättre än Haglöfs, men helt klart prisvärd. Jag har en själv, och är i alla fall inte missnöjd :)
293 g i stl L på min köksvåg.

Jag är också avlång (193/85), men har inte upplevt jackan som för kort. Men det är ju såklart ingen lång jacka.

159-09.jpg

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips