Haglöfs Jackstorlekar?

Hej!

Ska just köpa ny skaljacka och har bestämt mig för att prova Haglöfs Crux som kommer att få ersätt min älskade trotjänare Arcteryx Theta AR ( Blir ingen ny pga priset)
Dock så har jag enorma problem att bestämma mig för storleken..
Haglöfs verkar ha enormt konstiga mått. Deras mall till person måste vara tagen från dataspelsgenerationen ^^
Arcteryxen som är i small har måtten Bröst:97cm, Midja:79cm,
Haglöfs S är 92, 83
Haglöfs M är 98, 88

Just bröstmåttet tycker jag är snålt tilltaget. Jag ligger på 97,78 å är 175cm/65kg
Att gå upp till medium tar emot då jag tror att jackan kommer bli slängig runt magen.
Någon som vet hur mycket utrymme som finns tilltaget på Haglöfs jackor?
På Arcteryxen kunde jag tom få in en tunn dunjacka under utan problem.

Jag vill kunna använda jackan med underställ samt en Haglöfs LIM barrier pullover under för eventuella vinterturer.
Hur oversized är Haglöfs skalplagg? Får tex en LIM barrier pullover i S plats i en skaljacka i S?

Jag kan tyvärr inte prova plaggen innan köp då jag inte befinner mig i sverige atm. Så om någon Haglöfs ägare kunde ge mig lite feedback skulle jag vara överlycklig

tack på förhand!
/Fredrik

Jag har en Haglöfs Crest (Windstopper) i storlek M. I skrivande stund har jag just krängt på mig en dunväst (700) från The North Face under (också storlek M) och det fungerar bra. Tilläggas bör att jag är att betrakta som "långsmal".

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Har just provad många olika jackor... Haglöfs jackor er små och Arcteryx er stora. Haglöfs byxor er mycket stora rundt midjan och jackorna små rundt axlarna... Sorry about my bad swedish :)

Venlig hilsen,
Eagleeye

tack för svaren!
Ser ut som det får bli en M i alla fall då.

inget fel på din svenska eagleeye du är bättre än de flesta yngre svenskar ^^

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips