Haglöfs Alaska/Grönland. När lanserades de?

Trots mycken insatt och informerad diskussion här på Utsidan verkar det -till dags dato- ändå inte vara riktigt fastslaget hur gammal en Alaska eller Grönland kan vara. 40, 50 eller kanske 60 år? Vem vet?

Men då jag lyckats komma över ett par gamla kataloger undrar jag nu om inte mysteriet ändå kan lösas?

Haglöfs Grönland 1970
I Fliesbergs sport och fritidskatalog från sommaren 1971 hittar vi intressant information! Där introduceras stort Haglöfs Grönland 70 i färgerna blått och orange med den nu ikoniska nitade Grönlandsramen som en nyhet tillsammans med ett introduktionspris av 211:20 kr! Intressant är också att vi på högra sidan ser föregångaren benämnd som Pionjär X i en ljusblå Kuralonväv ihop med en rundrörsram av aluminium.
20260224_120442.jpg20260224_120513.jpg20260224_120604.jpg

Haglöfs Alaska 1974
I Haglöfs katalog för deras 60-årsjubileum introduceras just Alaska -sexfickorsversionen med kardborrestängning på de två främre fickorna- som en för året stor nyhet! En passus här är att versionen nedan av den orangea Grönland är typ den coolaste säcken någonsin gjorts!

20260224_115935.jpg20260224_120011.jpg 20260224_120140.jpg20260224_120235.jpg

Hoppas någon annan än jag själv tycker det var rolig information 😃

Min pappa hade Skarjasäcken i utförandet på bilden. Avbärarbälte ingick inte och axelremmarna var obekväma. Inför flera fjällfärder skaffades nya bärsystem. Senare monterades även en toppbåge som utökade kapaciteten.

Har själv använt Skarjan vid några fjällturer innan jag skaffade egen utrustning.

Kul att se detta! Min gröna Alaska spräckte min CSN-budget 1975. Jag var rätt ny i Sverige då och visste inte att modellen bara var ett år gammal. Den har varit en outslitlig trotjänare sen dess, med den i särklass bästa bärkomforten när jag behövde bära tungt. Vilket sällan händer nuförtiden, men regelmässigt under småbarns- och mulleledartiden, samt till vissa alpina baslägersturer.

Notera att Haglöfs ser till att ange vikter på ryggsäckarna, vilket var långtifrån normen på den tiden. 2.3 kg för 90 liter är inte särskilt tungt ens idag. Jag behövde dessutom sällan packpåsen och då vägde resten under 2 kg.

Kul att se detta! Min gröna Alaska spräckte min CSN-budget 1975. Jag var rätt ny i Sverige då och visste inte att modellen bara var ett år gammal. Den har varit en outslitlig trotjänare sen dess, med den i särklass bästa bärkomforten när jag behövde bära tungt. Vilket sällan händer nuförtiden, men regelmässigt under småbarns- och mulleledartiden, samt till vissa alpina baslägersturer.

Notera att Haglöfs ser till att ange vikter på ryggsäckarna, vilket var långtifrån normen på den tiden. 2.3 kg för 90 liter är inte särskilt tungt ens idag. Jag behövde dessutom sällan packpåsen och då vägde resten under 2 kg.
Kul att höra! Har du kvar den?

Aktuellt

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”

I över 40 år har den kultförklarade Jörnkängan tillverkats av Anders Dernebo i Jörn. Nu har det unika hantverket förts vidare: till Myrene Fjellström.

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Vinn skidstavar från Akka!

Ta chansen att uttrycka din personliga stil i slalombacken. Vi tävlar ut två par av unika skidstavar från det nya, svenska varumärket Akka!

Skidbranschens kamp mot klockan – hållbarhetsarbetet skalas upp

Skidbranschen är hotad av klimatförändringarna. Nu vill de agera – tillsammans. Utsidan rapporterar från branschmässan Prowinter i Bolzano, Italien.
Jag köpte min Grönland på Heimers i Falun inför tågluffen 1976. Den finns fortfarande kvar, även om jag inte använt den på många år.

Bilagor

• _V7A3419.jpg
    _V7A3419.jpg
    383.2 KB · Visningar: 49
Kul att höra! Har du kvar den?
Självklart :).
Vi har varit med om mycket tillsammans och än kommer den till både egen användning och utlåning. Men numera vandrar jag utan mullebarn i släptåg, och fyller den inte ens till hälften för egna långturer. Så den har mest bakjour för "tunga" hedersuppdrag - typ flytthjälp, bära upp baslägersutrustning, eller ett lass öl till en strandfest :)

Vad tyckte européerna om era ryggsäckar när ni var ute?
Mitt minne var att européernas järnvägsvagnar INTE tyckte om våra ryggsäckar.
(Européerna själva tyckte nog bara att vi rent principiellt var ivägen allihop.)

Jag slutade kvickt ha något alls packat i sidofickorna. Deras korridordörrar och
korridorer i vagnarna var för smala så ryggsäcken hakade i / fastnade hela tiden...
(Detta i jämförelse med vad jag var van vid från våra skandinaviska vagnar - som
med sin större bredd [max 3400mm dvs Δ=+250mm] inte var lika trånga att ta
sig igenom) Klart obra och inte kul!

Hade tillverkarna/designern själva varit ute och tågluffat en hel månad så hade
de helt slopat sidofickorna, slimmat huvudsäckens bredd lite - och istället satt på
något mitt på bakåt med plats för drickaflaska etc. Alaskas mellanöppning med
blixtlås hade säkert uppfunnits tidigare också... JMHO YMMV
/Odd

Senast ändrad:

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.