• Obs! Tänk på att om du lägger ut din epostadress eller telefonnummer i forumet finns risken att de snappas up och används för spambrev och dylikt. För att slippa detta kan du istället be intresserade att kontakta dig via funktionen "Skicka epost till..." som finns i menyn man får få man klickar på ditt namn vid foruminlägget.

Hängmattetur I Muddus Juni 2014

Bumpar denna tråd då jag redan anmält mig på hammockforums.
kom igen nu ni som gillar hängmatta, detta event får bara inte missas, trevliga människor och mycket vacker natur, rena söndagspromenaden och ett ypperligt tillfälle att komma norrut för alla sörlänningar.
 
Lite mer info om träffen.

Tidpunkten är vald för att slippa den stora anhopningen av mygg som kommer omkring midsommar i de trakterna. Det kan finnas en del mygg även den tid som är planerad men det brukar inte vara "överjävligt".

Tanken var att träffas på den östra sidan av Muddus, vid Solaure och sedan vandra leden runt. Anledningen till att vi träffas där är att vi då slipper stigningen från Skaite till Muddusfallet.

Från parkeringen går vi först till Mansonstugan (4km), därefter motsols till Muddusloubbal (5km), Muddusfallet (9km), Nammatesvare (11km) för att sedan komma tillbaks till Mansonstugan (7km) och därefter till parkeringen (4km). Totalt 40km. Mestadels väldigt lättgånget och torrt. Vissa blöta ställen finns men där det är riktigt blött är det spångat. Jag kommer att gå i vanliga joggingskor, men det gör jag å andra sidan alltid.

För att vara säkra på vattentillgång så lär vi slå läger i närheten av stugorna eftersom det där antingen finns kallkällor uppmärkta eller brunn (Muddusloubbal).

Det finns ved vid stugorna samt utedass.

Stugorna är öppna men det kostar pengar att använda dom, pengar som man betalar in i efterskott (inga stugvärdar).

Normalt sett är det väldigt lite folk i Muddus, jag har bara mött människor vid enstaka tillfällen de gånger jag varit där.

I Muddusloubbal finns ett väldigt högt fågeltorn för de som är intresserade av sånt, annars är väl den största sevärdheten Muddusfallet. Annars så är det väl den gamla orörda skogen som är Muddus signum. Väldigt många spår efter både gamla och nya bränder finns i området. Det är väldigt gott om skogsfågel men det kan vara svårt att se dom speciellt när man är många eftersom man då hörs väldigt väl.

För att ta sig dit så kan man antingen flyga till Gällivare eller ta tåget till Nattavaara. Sista biten måste man hursomhelst åka bil. Jag lär nog åka upp på kvällen den 4:e Juni så om någon behöver hämtning i Gällivare så går det att ordna. Försök i så fall att ordna ett flyg till kvällen den 4:e eller tidigt på morgonen den 5:e

Utrustningsmässigt kommer jag att packa så lätt som möjligt så att jag kan bära med mig så mycket mat som möjligt! :)
Jag ser denna tur som en njutning, det ska inte vara slitsamt.

Om ni har frågor så är det bara att fråga!
 
För den som vill läsa om Muddus så rekommenderar jag "Muddus, den gamla skogen" skriven av Lennart Arvidsson med bilder av Edvin Nilsson. Den finns att hitta på atikvariat och på nätet, bla hos Bokbörsen.
Tex denna hos Bokbörsen:
http://www.bokborsen.se/Edvin-Nilsson-Lennart-Arvidss/Muddus-Den-Gamla-Skogen/3481480

För den som behöver en karta över området så är det "Vägkartan 173 Gällivare" ni ska köpa. Den finns att köpa på många ställen inklusive nätet bla hos Kartbutiken.
http://www.kartbutiken.se/lantmateriets-kartor/vagkartan/vagkartan-1100-000/173-gallivare-vagkartan
 
För den som vill läsa om Muddus så rekommenderar jag "Muddus, den gamla skogen" skriven av Lennart Arvidsson med bilder av Edvin Nilsson. Den finns att hitta på atikvariat och på nätet, bla hos Bokbörsen.
Tex denna hos Bokbörsen:
http://www.bokborsen.se/Edvin-Nilsson-Lennart-Arvidss/Muddus-Den-Gamla-Skogen/3481480

För den som behöver en karta över området så är det "Vägkartan 173 Gällivare" ni ska köpa. Den finns att köpa på många ställen inklusive nätet bla hos Kartbutiken.
http://www.kartbutiken.se/lantmateriets-kartor/vagkartan/vagkartan-1100-000/173-gallivare-vagkartan

Vad är det för temperaturer som regel i början av juni? Vid vilken tid på året brukar den sista snön försvinna?
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.