Hängmatta: enkelt undertäcke för sommarbruk

Hej!

Det är glest mellan övernattningarna utomhus men till sommaren ska jag för första gången testa att övernatta i hängmatta. Antingen i en enkel jag själv snott i hop i ripstop-nylon, eller en Ticket to the moon. Hillebergstarp finnes.

Jag har förstått att någon form av undertäcke (underquilt) behövs för värmens skull så här i landets mitt; sommarnätterna är kyliga i södra Norrland. Jag är dock lite allergisk till att köpa alltför mycket prylar med tanke på hur sorgligt sällan jag kommer ut, dessutom är det inte bra varken för miljö eller plånbok. Jag letar en enkel budgetlösning för finvädersbruk.

Har funderingar på att helt enkelt spänna en fleecefilt under, gör det någon skillnad tro? Eller är det för tunt? Yllefilt? Behöver det vara vindtätt? Kanske en picknickfilt? Vikt är inte prioritet denna gång.

Jag vill helst inte använda ett liggunderlag i hängmattan, vill inte ha något som stör den sköna hängmattskänslan.

Kort sagt, tips tas tacksamt emot!

Allt gott!
Anders
 
Hej,, använder snugpak underguilt oftast,, men har ibland bytt ut den mot en tunnare sovsäck som isolering mot ryggen innan jag lägger imin huvud sovsäck i den låter då dragkedja vara öppen,, denna kombination väger mindre o tar mindre plats
 
Jag köpte IKEAs billigaste täcke (tror att det kostade bara 29 då, deras billigaste nu verkar kosta 39). Klippte till det till lagom storlek, sicksackade kanterna och genom att testa att spänna upp med snören måttade jag till tre resårer på varje sida (en i varje hörn och en i mitten av kortsidan, utan den i mitten säckar det lite för mycket.

Jag la några täcken och filtar i hängmattan som "last" för att den skulle hänga rätt, har man småbarn kanske man kan lura dem att ligga i hängmattan medans man passar in grejerna. Våra barn har blivit för stora för att gå med på sånt:)

Jag har dock inte provat det skarpt ännu, det är kvar att göra, men jag tror det är varmare och lättare än en filt i alla fall.
 
Tackar för alla svar!

Ja ett sovtäcke som du länkar till borde vara fint.

Funderar lite över formen på ett undertäcke för att det ska fungera bra. Fungerar det med ett helt rektangulärt? Dvs när man lägger det platt på marken. Eller krävs mer avancerade former för att ligga tätt runt hängmattan?

Och hur stor behöver den vara. Snugpacks verkar vara 148 x 213 cm vilket stämmer ganska bra med Biltematäcket, men också vanliga ikeatäcken. Annars verkar ju många vara runt 120-130 cm bred kan man se vid en ytlig googling, 150 cm bredd är kanske för brett?

Funderar på om man kan nyttja dylika presenningsklämmor från Claes Olson för att skapa fästpunkter i undertäcket (att sy är verkligen inte min grej...).

Spekulationerna fortsätter... :)

//Anders
 
Jag köpte IKEAs billigaste täcke (tror att det kostade bara 29 då, deras billigaste nu verkar kosta 39). Klippte till det till lagom storlek, sicksackade kanterna och genom att testa att spänna upp med snören måttade jag till tre resårer på varje sida (en i varje hörn och en i mitten av kortsidan, utan den i mitten säckar det lite för mycket.

Sydde du kanaler för resårbanden, eller hur gjorde du? Vilken storlek och form fann du vara lagom?

mvh
Anders
 
Nej, resårerna är för att hänga det under hängmattan. Jag tillverkade alltså i princip en hängmatta av en bit av täcket, så den hänger under den vanliga hängmattan.

Måttet minns jag inte, jag höll det på plats och märkte var jag skulle klippa.
 
Underquilten skall ej sitta tight mot hängmattan, den luftspalt som lämnas ökar isolationen.
Luftspalten lär inte öka isolationen om luften får plats att cirkulerar i spalten. För att luften skall isolera så måste den stå i stort sett stilla. Samtidigt så är det så att om man sätter UQ för hårt spänd mot hängmattan så pressa luften i isoleringen ut ur den och då finns ingen luft som kan isolera längre! Uq skall alltså nudda vid hängmattan men inte pressas samman i kontaktytan för du skall få optimal isolering. Isoleringsmaterialets uppgift är att se till att luften står stilla i det isolerade utrymmet. I övrigt bidrar inte isoleringsmaterialet till ökad eller minskad värme.
 
Äntligen någon (Nermander) som knåpat ihop ett undertäcke själv! Jag har väntat på det. Har själv funderat i samma banor men inte kommit till skott ännu. Kan du visa bild? Billiga, dugliga täcken borde väl finnas på loppis. Det är horribelt hur vi luras att tro att vissa saker behöver köpas nytt och dyrt när det oftast räcker med att vara lite kreativ.
 
Jag gjorde det faktiskt jag också. Använde ett sovsäckstäcke tillsammans med gummicord som jag fäste med presenningsklämmor. Har dock bara testat en enda gång. Men lite fintrimning kan det funka fint, men jag tror att ett billigt täcke är lättare och helt ok. Tyvärr inga bilder.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
RolandF Hängmatta - Saltoluokta ? Bo och sova 5
komfortPerZonen Asymmetrisk eller 'vanlig' hängmatta för bästa komfort och modularitet? Bo och sova 5
frippe1976 Någon som testat Haven tents (hängmatta)? Bo och sova 4
Nosse Tält eller hängmatta (tarp)? För och nackdelar, tack! Bo och sova 11
paddla Hur kallt blir hängmatta / hammock? Bo och sova 9
Snowtigher hängmatta med eller utan myggnät Bo och sova 14
andersmossing Myggnät till hängmatta Bo och sova 6
Karinru Hängmatta Bo och sova 8
avslutatmedlemskap160620 Vad är detta för hängmatta? Bo och sova 7
Vandringshyveln Ringar till hängmatta? Bo och sova 6
Vandringshyveln Hängmatta?? Bo och sova 8
avslutatmedlemskap160620 Sätta upp hängmatta Bo och sova 11
bensson Hängmatta i Grövelsjön Bo och sova 1
avslutatmedlemskap160620 Hängmatta Bo och sova 15
Kanii Tält eller hängmatta? Bo och sova 17
gro Vilka presenningar? Bo och sova 43
Hacke Liggist Tält eller hängmatta på Gotland? Bo och sova 6
peter1969 Montera hängmatta? Bo och sova 9
DrChris Hängmatta! Bo och sova 6
DrChris Hängmatta! Bo och sova 0
Jera Hängmatta Bo och sova 49
zeromaker Hängmatta/Hammock Bo och sova 0
LOOP32 Hängmatta Bo och sova 3
ecsalab Smidig hängmatta Bo och sova 4
johannaf Hängmatta i Östafrika! Bo och sova 0
motumba Djungel-hängmatta Bo och sova 8
backpacker8 hängmatta Bo och sova 0
KLAGER Hängmatta Bo och sova 1
backpacker8 hängmatta? Bo och sova 7
Johan123 Enkelt självstagande en- eller tvåmanstält Bo och sova 13
perfogelberg Söker lätt enkelt luftigt kupoltält. Bo och sova 13
Raskesven Bivack- enkelt boende Bo och sova 21
hakan_l_borg Regnskydd ... hur fixar man det enkelt? Bo och sova 15

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.