Hänga woolpower på galge? (Merinoull)

Hej,
Nu ska höst / vinter kläderna fram och jag har en del woolpower tröjor och jag undrar om man kan hänga dessa på galge utan att dom dras ut dvs.

De jag har är:
LTE tröjor
200g tröjor
400g tröjor + zip
Samt deras 600g zip.

När man har dom liggandes i plastbyttor luktar dom så illa efteråt.
Liggandes på ett hyllplan vågar jag inte, vill inte att div småkryp ska ha fest på tröjorna.

Jag har svårt att tänka mig att det skulle vara något problem, jag hänger allt (utom sockor) som jag har i merinoull på galge. Jag brukar t o m hänga dem på tork på galge, men det rekommenderas säkert plantorkning.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Jag har svårt att tänka mig att det skulle vara något problem, jag hänger allt (utom sockor) som jag har i merinoull på galge. Jag brukar t o m hänga dem på tork på galge, men det rekommenderas säkert plantorkning.

Det låter super bra, för då kommer inte dom där krypen åt dom heller.

Skall inhandla lite bättre trägalgar då lär det bli perfekt.

Får jag fråga vilka ullplagg du hänger upp?
Så jag vet vilken G det är på dom osv.

Det tunnaste jag hänger på galge är en gammal icebreakertischa som jag tror är 180.
Då den inhandlades (2008) var den iaf det näst tunnaste de hade i kollektionen.

Jag har inget vettigt att komma med annat än en allmän fråga av ren nyfikenhet. Vad är det för kryp som kan tänkas angripa kläderna om de ligger på hyllplan men inte om de hänger. Jag trodde att det var mest mal som dras till ylle, och de flyger ju. Eller har du olika täta garderobsdörrar?

Var mallarver äter har inte att göra med förvaringen utan förekomsten av mallarver.

Ull hänger mest i mina garderober. Malplattor har jag på en del galgar, eftersom jag sluppit malangrepp så tycks de fungera.

go tur

Var mallarver äter har inte att göra med förvaringen utan förekomsten av mallarver.

Ull hänger mest i mina garderober. Malplattor har jag på en del galgar, eftersom jag sluppit malangrepp så tycks de fungera.

go tur

Vart kan man köpa dessa?

Har alla kläderna i täta plastlådor nu och då stinker kläderna istället.

Pälsängrar är det jag är orolig för.

Fick precis svar av woolpower.
Dom rekommenderade inte att man hängde deras plagg fick detta till svar:

Hej.

Tack för ditt mail.
I och med att det är stickat material så töjer dom sig på längden om dom hänger.

Hmm...

...jag hänger mina på galge (woolpower 400 och 600) och de är lika varma som tidigare.
Vad skulle kunna hända..?

//J

Kryp

Kryp tar sig självklart även ut på en galge om de är sugna.
Mal är väl inte så vanliga som förr men i stället är det pälsänger och fläskänger som käkar ull.
Små skalbaggar som ser oförargliga ut men äter mycket. Anticimex kanske?

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips