Hälsporre & skidor, funkar det??

Hej,

Har problem med plantar fasciitis eller sk. hälsporre. Men jag vill inte hindras av det utan ska åka iväg för lite härlig skidåkning. Undrar därför om någon annan har haft det problemet och hur det har gått vid åkning? Inlägg, Voltaren i mängd eller inga problem?

Extremt tacksam för tips och råd!

C

Hade i alla fall samma förstadium för ett par år sedan, p g a badminton. Blev "stel i fotsulesenorna" när jag steg upp på mornarna, vilade (dvs ingen badminton) i en ganska lång period och blev kvitt problemet.

Det är nog himla viktigt att inte låta det utveckla sig till "riktig" hälsporre som är ganska svårbehandlad. Att åka skidor en vecka kan väl inte vara så farligt, lite voltaren (eller antiinflammatorisk salva) borde vara på sin plats även om det egentligen är vila som är lösningen.

Det får ju inte göra för ont, och sen vet du kanske vad det är för aktivitet som gett dig problemen. Om det inte är skidor, så kanske lite skidåkning inte spelar så stor roll...

Aktuellt

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!
Löpning var problemet!

Som ovan löpare bestämde jag mig för att träna till Lidingöloppet, sen var det kört. Jag får ont av att gå långt och även stå länge men jag tycker ändå att skidåkningen inte bör belasta själva foten. Det som går bra är väl cykling och klättring. Jag har även skaffat inlägg till pjäxorna. Det är tre veckors åkning jag har framför mig och det är ju en resa man ogärna avbokar :).

Man börjar ju ge upp att detta någonsin ska gå över!

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips