Hälsporre & skidor, funkar det??

Hej,

Har problem med plantar fasciitis eller sk. hälsporre. Men jag vill inte hindras av det utan ska åka iväg för lite härlig skidåkning. Undrar därför om någon annan har haft det problemet och hur det har gått vid åkning? Inlägg, Voltaren i mängd eller inga problem?

Extremt tacksam för tips och råd!

C

Hade i alla fall samma förstadium för ett par år sedan, p g a badminton. Blev "stel i fotsulesenorna" när jag steg upp på mornarna, vilade (dvs ingen badminton) i en ganska lång period och blev kvitt problemet.

Det är nog himla viktigt att inte låta det utveckla sig till "riktig" hälsporre som är ganska svårbehandlad. Att åka skidor en vecka kan väl inte vara så farligt, lite voltaren (eller antiinflammatorisk salva) borde vara på sin plats även om det egentligen är vila som är lösningen.

Det får ju inte göra för ont, och sen vet du kanske vad det är för aktivitet som gett dig problemen. Om det inte är skidor, så kanske lite skidåkning inte spelar så stor roll...

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Löpning var problemet!

Som ovan löpare bestämde jag mig för att träna till Lidingöloppet, sen var det kört. Jag får ont av att gå långt och även stå länge men jag tycker ändå att skidåkningen inte bör belasta själva foten. Det som går bra är väl cykling och klättring. Jag har även skaffat inlägg till pjäxorna. Det är tre veckors åkning jag har framför mig och det är ju en resa man ogärna avbokar :).

Man börjar ju ge upp att detta någonsin ska gå över!

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips