Ha under skalbyxor när det är kallt

Hej!

Det beror väl på aktivitetsnivån. Är det turåkning och mycket rörelse så har jag fortfarande bara ett par ullfrottelångkalsonger. Är det piståkning med mer stillasittande brukar jag dubbla det hela (jag åker telemark så det är mer rörelse än slalom). Åker du slalom så kanske man har ett par vanliga ullfrotte och sedan något tjockare mellanlager om det är runt -20.

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Beror som sagt lite på aktiviteten, men jag dubblar nog underställsbyxorna så jag kör 2 x 200g merinoull eller liknande... Och så knäskydd, men dom kör jag alltid i numera.
Är det kallare än -20 undviker jag att åka.

Jag kör med ett par merinoull-underställ när det är -20 grader och varmare. Vid temp som är kallare än 20 grader tar jag på mig ett par microfleece tights ovanpå understället..

Ska kika vidare på era förslag om fleece byxor, får antagligen bli då shorts som går ner till knäna, då jag tror det är rumpan man lätt kan frysa mest om.
Det är utförsåkning med slalom i åtanke, gärna dock off-pist om möjligheterna finns =)

Ska kika vidare på era förslag om fleece byxor, får antagligen bli då shorts som går ner till knäna, då jag tror det är rumpan man lätt kan frysa mest om.
Det är utförsåkning med slalom i åtanke, gärna dock off-pist om möjligheterna finns =)

precis, mina är korta och går ner till knäna. Men som sagt det är bara när tempen kryper ner mot minus 20-30 som jag drar på mig dessa. Annars tycker jag gott det räcker med ett úllunderställ.

Jag har sett att taiga har ett par intressanya förstärkningsbyxor. http://www.taiga.se/thule-byxa-1.html
Har inte provat själv. men möjligheten att på ett enkelt sätt förstärka på klädseln utan att behöva ta av kängor/pjäxor är lockande.
Min erfarehet är att om det inte är enkelt och smidigt att anpassa klädseln så göra man det inte på ett optimalt sätt.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips