GTX-tyget har "släppt" på min Arcertyx-jacka! Vad göra?

Idag när jag skulle återimpregnera min Arcertyx Theta AR-jacka så märkte jag till min förskräckelse att Gore tex-tyget på ena axeln har "delat" sig. Dvs att det som förr var ett enda lager tyg har nu delat sig (limmet har väl släppt) så att det på ett område som nu är cirka 5-10 cm i diameter är två lager som går att röra gentemot varandra. Som ni märker är det lite svårt att förklara det hela... Men när jag drar i dessa lager lite så märker jag att limmet som håller ihop resten av tygstycket lätt fortsätter att släppa. Med tiden kommer därför hela axelpartiet att bestå av två olimmade "skikt".

Nu undrar jag om detta kan vara ett garantiärende? Eller måste jag lösa det hela på något annat sätt?

Jackan är för övrigt i toppkondition. Den är sällan använd och har cirka 3-4 år på nacken.

Spontant tycker jag att en jacka för det priset borde hålla längre än så här!
 
Fenomenet kallas delaminierng..
Det kan absolut vara värt att kontakta butiken eller tillverkaren, det är iaf värt ett försök..
Har hört varierande resultat av sånna ärenden.

Ta en bra bild eller två och skicka ett mail i trevlig ton.. till butiken där du köpte den, sköter dom det bra så lämnar du det där annars skickar du till tillverkaren..
Att vara arg och kräva saker hit och dit hjälper dig nog inte. :)
Och att starta en tråd på ett publikt forum där du namnger företaget kanske inte hjälper heller, vem vet.

Det här är ju exempelvis inte ett problem med kvaliteten hos Arcteryx som sådant, dom köper ju sitt material nånstans ifrån dom också.. Många olika jack-tillverkare skyltar ju med att använda precis samma tyg i sina jackor dessutom. Och kanske har haft liknande problem förut med samma "batch"..
 
Fenomenet kallas delaminierng..
Det kan absolut vara värt att kontakta butiken eller tillverkaren, det är iaf värt ett försök..
Har hört varierande resultat av sånna ärenden.

Ta en bra bild eller två och skicka ett mail i trevlig ton.. till butiken där du köpte den, sköter dom det bra så lämnar du det där annars skickar du till tillverkaren..
Att vara arg och kräva saker hit och dit hjälper dig nog inte. :)
Och att starta en tråd på ett publikt forum där du namnger företaget kanske inte hjälper heller, vem vet.

Det här är ju exempelvis inte ett problem med kvaliteten hos Arcteryx som sådant, dom köper ju sitt material nånstans ifrån dom också.. Många olika jack-tillverkare skyltar ju med att använda precis samma tyg i sina jackor dessutom. Och kanske har haft liknande problem förut med samma "batch"..

Tack för ett bra och konstruktivt svar! Jag ska ge det ett försök...
Angående trådstarten så tror jag inte att de finns skäl nog att vara paranoid. Inte tror jag tillverkare av denna kaliber surfar runt på nätet för att sätta dit användare som hamnat i trubbel. Eller är jag blåögd och naiv nu? :)
 
Tack för ett bra och konstruktivt svar! Jag ska ge det ett försök...
Angående trådstarten så tror jag inte att de finns skäl nog att vara paranoid. Inte tror jag tillverkare av denna kaliber surfar runt på nätet för att sätta dit användare som hamnat i trubbel. Eller är jag blåögd och naiv nu? :)

Närå det är knappast någon fara!
Men det finns ju dom som är direkt ursinniga som går ut för att smutskasta märken och försöka försämra deras anseende, för att sen kontakta deras kundtjänst och kräva ersättning..
Finns exempel här på utsidan ;)
 
Hände mig också i somras. Min jacka var knappt 3 år. Jag fick ett tillgodo kvitto på naturkompaniet för hela slanten och nöjet (hmm, om det nu var nåt nöje) att välja en ny jacka.

Bra service, jag hade faktiskt köpt jackan på en liten butik i Linköping och till råga på allt tappat bort kvittot i ett annat reklamationsärende.
 
Nu har jag precis varit nere på Naturkompaniet med jackan. Efter att de ringt upp sin leverantör och kollat igenom jackan på vissa "strategiska" ställen för att se om den var allmänt sliten gick de med på att reklamera jackan rakt av. Killen som hjälpte mig sa att han aldrig hade sett något liknande förr... De tyckte inte ens det var värt att laga så de beställde helt enkelt en ny jacka!

Det ska tilläggas att inte jag heller hade kvar mitt kvitto från det ursprungliga köpet. Men ändå gick det bra. Toppenservice, Naturkompaniet!

Nu ska jag iaf börja med att spara kvitto på precis allt.

Slutet gott, allting gott, med andra ord! :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
tango GTX/membran skalvantar med löst foder - 2024? Kläder 14
tango Norska försvaret vill inte ha gtx-kängor samt Extragurad-membran? Kläder 34
Sivsdotter Salomon Outpath Pro GTX Kläder 0
doffy_74 Hjälp med kängor utan GTX mm. Kläder 16
Användarnamnet Skalplagg 4-5xl. GTX Kläder 0
Carolinitza Viking Hunter 2 gtx? Kläder 0
seasteel Viking Stryn GTX - ok som vandringskängor? Kläder 8
100826 Haglöfs Astral Gtx känga! Kläder 0
100826 Hanwag Tatra gtx vs Meindl Kansas gtx? Kläder 9
85662 Innov8 286 gtx med extremt kort livslängd Kläder 3
mumsnusriken Meindl Kansas Gtx vs. Mina fötter Kläder 10
Elvah Ogooglebar jacka i GTX från Peak performance Kläder 13
marcusen Vindslå på GTX-jackor Kläder 48
Anna90 HAGLÖFS - Spinx Q Jacket VS Lofoten GTX Pro Shell Jkt Kläder 2
FruNalleman Meindl Colorado Gtx - är den skon nåt att ha? Kläder 22
bash Viking Hunter 2 GTX ...KÄNGA Kläder 3
Jackiie Tips på kängor samt Var köpa Meindl Taiga GTX? Kläder 0
Crimper The North Face Havoc mid gtx xcr Kläder 0
arniklasses Skillnad på Salomon XA Pro 3D Ultra 2 GTX och förra årets modell Kläder 2
mariasavstrom Skor för Inkaleden: Crispi Summit / Meindl kansas gtx? Kläder 1
strang3 Meindl Kansas GTX Vs. Haglöfs Sold lite Kläder 3
GAVIAARCTICA Avian Light Sport GTX eller Siren Sport GORE-TEX®? Kläder 0
Zeta01 Lowa Hunter GTX? Kläder 0
MrStrumpan Skor: Salomon XA Pro 3D Ultra GTX Kläder 4
robinlu Hanwag Nallo GTX Kläder 1
robinlu Garmont Syncro GTX Kläder 6
avslutad130206 Norröna Lofoten GTX Primaloft? Kläder 2
niklas_axelsson Scarpa Freney XT GTX Kläder 2
tango GTX vs TCS (everest)? Kläder 4
Fiskson SALOMON AUTHENTIC 7 GTX M Kängor! Kläder 0
lottizen Viking sniper gtx, eller andra liknande, impregnering m.m. Kläder 10
bionicon Butik med Garmont Sitka Plus Gtx? Kläder 1
4n7 Salomon Revo SCS GTX vs Hanwag Banks GTX Kläder 3
åkersorken GTX Anorak Kläder 4
j_felix Hanwag Trapper GTX Kläder 0
TreeWalker Extremities Multisport GTX Kläder 0
Kajsa N Garmont Syncro GTX Kläder 2
Läraren GTX-skalhandskar Kläder 5
orren86 Lowa Combat boot GTX Kläder 3
tomatchili GTX kängor efter ett tag Kläder 0
-Patric- GTX Kläder 11
elohim 'Tibet Anfibio GTX' från Lasportiva - Bra sko..? Kläder 0
-Patric- damasker i GTX eller? Kläder 44
eobet Var finns Salomon XA Pro GTX att köpa (stl 44)? Kläder 13
XPAT GTX vs. Cordura Kläder 3
Bengt S North Face Trek Light GTX Hiking Boot Kläder 2
mcpete Garmont Troophy II gtx? Kläder 0
glimmen gtx-byxor till turskidåkning mm Kläder 5
anod Epic vs. GTX Kläder 1
cyrX kängor: Salomon trek 5 GTX Kläder 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.