GTX-tyget har "släppt" på min Arcertyx-jacka! Vad göra?

Idag när jag skulle återimpregnera min Arcertyx Theta AR-jacka så märkte jag till min förskräckelse att Gore tex-tyget på ena axeln har "delat" sig. Dvs att det som förr var ett enda lager tyg har nu delat sig (limmet har väl släppt) så att det på ett område som nu är cirka 5-10 cm i diameter är två lager som går att röra gentemot varandra. Som ni märker är det lite svårt att förklara det hela... Men när jag drar i dessa lager lite så märker jag att limmet som håller ihop resten av tygstycket lätt fortsätter att släppa. Med tiden kommer därför hela axelpartiet att bestå av två olimmade "skikt".

Nu undrar jag om detta kan vara ett garantiärende? Eller måste jag lösa det hela på något annat sätt?

Jackan är för övrigt i toppkondition. Den är sällan använd och har cirka 3-4 år på nacken.

Spontant tycker jag att en jacka för det priset borde hålla längre än så här!
 

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?
Fenomenet kallas delaminierng..
Det kan absolut vara värt att kontakta butiken eller tillverkaren, det är iaf värt ett försök..
Har hört varierande resultat av sånna ärenden.

Ta en bra bild eller två och skicka ett mail i trevlig ton.. till butiken där du köpte den, sköter dom det bra så lämnar du det där annars skickar du till tillverkaren..
Att vara arg och kräva saker hit och dit hjälper dig nog inte. :)
Och att starta en tråd på ett publikt forum där du namnger företaget kanske inte hjälper heller, vem vet.

Det här är ju exempelvis inte ett problem med kvaliteten hos Arcteryx som sådant, dom köper ju sitt material nånstans ifrån dom också.. Många olika jack-tillverkare skyltar ju med att använda precis samma tyg i sina jackor dessutom. Och kanske har haft liknande problem förut med samma "batch"..
 
Fenomenet kallas delaminierng..
Det kan absolut vara värt att kontakta butiken eller tillverkaren, det är iaf värt ett försök..
Har hört varierande resultat av sånna ärenden.

Ta en bra bild eller två och skicka ett mail i trevlig ton.. till butiken där du köpte den, sköter dom det bra så lämnar du det där annars skickar du till tillverkaren..
Att vara arg och kräva saker hit och dit hjälper dig nog inte. :)
Och att starta en tråd på ett publikt forum där du namnger företaget kanske inte hjälper heller, vem vet.

Det här är ju exempelvis inte ett problem med kvaliteten hos Arcteryx som sådant, dom köper ju sitt material nånstans ifrån dom också.. Många olika jack-tillverkare skyltar ju med att använda precis samma tyg i sina jackor dessutom. Och kanske har haft liknande problem förut med samma "batch"..

Tack för ett bra och konstruktivt svar! Jag ska ge det ett försök...
Angående trådstarten så tror jag inte att de finns skäl nog att vara paranoid. Inte tror jag tillverkare av denna kaliber surfar runt på nätet för att sätta dit användare som hamnat i trubbel. Eller är jag blåögd och naiv nu? :)
 
Tack för ett bra och konstruktivt svar! Jag ska ge det ett försök...
Angående trådstarten så tror jag inte att de finns skäl nog att vara paranoid. Inte tror jag tillverkare av denna kaliber surfar runt på nätet för att sätta dit användare som hamnat i trubbel. Eller är jag blåögd och naiv nu? :)

Närå det är knappast någon fara!
Men det finns ju dom som är direkt ursinniga som går ut för att smutskasta märken och försöka försämra deras anseende, för att sen kontakta deras kundtjänst och kräva ersättning..
Finns exempel här på utsidan ;)
 
Hände mig också i somras. Min jacka var knappt 3 år. Jag fick ett tillgodo kvitto på naturkompaniet för hela slanten och nöjet (hmm, om det nu var nåt nöje) att välja en ny jacka.

Bra service, jag hade faktiskt köpt jackan på en liten butik i Linköping och till råga på allt tappat bort kvittot i ett annat reklamationsärende.
 
Nu har jag precis varit nere på Naturkompaniet med jackan. Efter att de ringt upp sin leverantör och kollat igenom jackan på vissa "strategiska" ställen för att se om den var allmänt sliten gick de med på att reklamera jackan rakt av. Killen som hjälpte mig sa att han aldrig hade sett något liknande förr... De tyckte inte ens det var värt att laga så de beställde helt enkelt en ny jacka!

Det ska tilläggas att inte jag heller hade kvar mitt kvitto från det ursprungliga köpet. Men ändå gick det bra. Toppenservice, Naturkompaniet!

Nu ska jag iaf börja med att spara kvitto på precis allt.

Slutet gott, allting gott, med andra ord! :)
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips