GTX Anorak

Min gamla skaljacka i Fusk-Tex har tjänat ut och jag behöver en ny. Är rätt sugen på en anorak, närmare bestämt Norröna Nansen GTX anorak. Är det någon som har en sådan eller som har erfarenhet av GTX-Anoraker?. Är lite orolig att det ska bli svettigt jämfört med en jacka.

Jag har en gammal Berghaus Gtex anorak. Fungerar bra, Anoraker brukar vara ganska vida i bålen (annars får man inte på sig dom), detta gör att man får bra genomströmning om man öppnar i halsen och längst ner. Riktigt skönt att ha absolut vindtätt på magen. Skönt också att slippa bylsig dragkedja innanför ryggsäcksbälte, sele eller kajakkapell. Lite nackdel är det ju att inte kunna öppna helt, men som sagt det funkar och har sina fördelar.

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Anorak har som sagt sina fördelar. Men tänkte du ha den på vintern? I så fall kanske inte en vattentät x-tex-anorak är det du behöver, kanske räcker det med en vindtät och vattenavstötande (ja, det finns flera märken, jag gör inte nödvändigtvis reklam för Kl-musen!)

En sommaranorak är gärna vattentät, men då används anorakmodellen som ett sätt att minska vikten. T ex Berghaus och Marmot har ultra-ultralätta anorakar i regntyg (Goretex Paclite resp Marmot Precip)

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips