grynig bild dv-kamera

Hej

Jag har en dv-kamera panasonic GS30 som jag köpte för ca 3 år sedan (kostade 3000 kr). Jag har använt kameran väldigt lite och bara filmat ca 5 timmar. Den har fungerat bra fram tills förra veckan när jag skulle filma då var bilden riktigt grynig både på skärmen och när man tittar i dv-kameran. Den är så pass grynig att man knappt ser vad som filmas.

Jag köpte ett rengöringsband som jag provade men kameran trasslar ihop rengöringsbandet så det är svårt att köra det.

Vet ni vad detta beror på? Är det värt att lämna in den på service eller är det lika bra att köpa en ny?

Mina gamla dv-band kan jag nu inte titta på. Har ni nåt tips på hur jag kan titta på dessa eller föra över dem till datorn utan att köpa en ny dv-kamera (känner ingen med en dv-kamera)? Nästa kamera tänkte jag nämligen satsa på en med hårddisk.

Tacksam för hjälp!

Var det mörkt då du filmade? Inomhus på kvällen, skymning utomhus...

Ju mörkare det är desto mer måste bilden förstärkas elektroniskt och då ökar bruset.

Brus = gynigt

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
re:

Hej

Nej det är grynigt/flimrigt även på dagen så det är inte ett mörkerfenomen. Snarare en defekt i kameran. Och det är av sådan grad att det inte går att filma med den.

Hm, tycker det låter som om kameran gjort sitt. Inte bara grynigheten, utan även för att den tuggar band. Fast du kan ju alltid ringa och kolla med panasonic, men jag är tveksam till att det kommer att löna sig med reparation av en tre år gammal kamera som gick på 3000.

Mvh /Joel

Mina gamla dv-band kan jag nu inte titta på. Har ni nåt tips på hur jag kan titta på dessa eller föra över dem till datorn utan att köpa en ny dv-kamera (känner ingen med en dv-kamera)? Nästa kamera tänkte jag nämligen satsa på en med hårddisk.

Tacksam för hjälp!

Billigaste alternativet är att köpa en beg DV-kamera.

Thure

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips