Ljud och bildkvalite

Jag gjorde ett litet test med att filma mellan mina kameror. Den ena är en vanlig kompaktkamera som har, liksom de flesta kompakter, möjligheten att kunna spela in rörliga bilder. Den andra är en "riktig" videokamera med hårddisk för lagring av filmerna.
Den största skillnaden som jag tycker är väldigt viktig är ljudkvaliten mellan en kompaktkamera och en videokamera, speciellt om videokameran går att extra utrustas, som den jag använder.
Jag har bytt från att spela in på Dv band, som på min gamla kamera till att istället filma på hårdisk. Den skillnaden jag har märkt är att det är betydligt längre batteritid på en hårddiskkamera än en Dv kamera. Det är också mycket smidigare att föra över filerna till datorn för redigering.

Filmkameran jag använder är en Sony DCR-sr55 med 40 gig hårdisk och med mitt extra batteri som jag även införskaffat så har jag en filmtid på ca: 600 minuter på en laddning.
Den här modellen har ingen externt mic ingång typ 3,5 mm plugg. Men med Sonys originalmic Sony ECM-HGZ1 zoommikrofon som använder den aktiva tillbehörsskon så blir ljudet ändå betydligt bättre än med kamerans standard mic. Jag har även en vidvinkelkonverter Sony VCL-HA07A 0,7x för att få med mer i bild...

Kolla och jämför själva vad ni tycker om skillnaden på ljud och bild.

http://se.youtube.com/watch?v=ZV313KR38XU

Vilket trevligt test, det är just sånna här jämförelser man behöver se. Just Youtube sabbar ju bildkvaliteten kopiöst öch därför så har det ingen större betydelse vilken kamera man använder. Det är ljudet som är den stora skillnaden.

Men om du ska använda filmen till något annat så har förståss en bildkvalitetsskillnad också.

Fint klipp!

Ska vi våga hoppas på att youtube eller någon annan liknande site ger bättre bildkvalitet i framtiden???

Det handlar i det flesta fall om bandbredd. Youtube skulle ju aldrig kunna streama 1 Mbit/s till flera tusen användare. Ett tusen besökare kräver ju då 1 Gbit/s. Hur många samtidigt tittiare har Youtube? 20 000?

För att få bra kvalitet krävs alltså bandbreddssparande distributionsmetoder (som t.ex bittorrent).

(Det är ju på serversidan och "vägen" till tittarna som bandbredden begränsar.)

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
tacoma Trådlöst ljud!! Fototeknik 7
garminetrex Synkproblem ljud-bild med digitalkameran Fototeknik 4

Liknande trådar

Vandra i stad och natur: Upptäck Merrell SpeedARC Matis för urban hiking

Vandring i staden – en ny livsstil Urban hiking handlar om att utforska staden till fots och upptäcka dess dolda pärlor. Det är en aktivitet som ...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg