Grymmaste cykelpendlaren

Nu när våren kommmer är det många börjar cykelpendla till jobbet eller plugget. Vissa hårdingar cyklar året om, i ur och skur.
Själv är jag en normal pendlare som cyklar en till två timmar per dag i rent transportsyfte (Oftast med ett leende från öra till öra).
Vem cyklar längst, oftast, jävligast väg mm. Kort sagt vem är den grymmaste cykelpendlaren?
 
motionären; sa:
Nu när våren kommmer är det många börjar cykelpendla till jobbet eller plugget. Vissa hårdingar cyklar året om, i ur och skur.
Själv är jag en normal pendlare som cyklar en till två timmar per dag i rent transportsyfte (Oftast med ett leende från öra till öra).
Vem cyklar längst, oftast, jävligast väg mm. Kort sagt vem är den grymmaste cykelpendlaren?

Känner till en kille som jobbar granne med det företag där jag ibland arbetar. Han bor i en lite by och har ca 15km till jobbet. Han cyklar dag in och dag ut, oavsett väder och årstid. Han är grymmast av de jag känner till. Man blir inte sugen att hoppa på cykeln när det är ca 4 grader och spöregn.

/
 

avslutad210712

Gäst
A.S.; sa:
motionären; sa:
Nu när våren kommmer är det många börjar cykelpendla till jobbet eller plugget. Vissa hårdingar cyklar året om, i ur och skur.
Själv är jag en normal pendlare som cyklar en till två timmar per dag i rent transportsyfte (Oftast med ett leende från öra till öra).
Vem cyklar längst, oftast, jävligast väg mm. Kort sagt vem är den grymmaste cykelpendlaren?

Känner till en kille som jobbar granne med det företag där jag ibland arbetar. Han bor i en lite by och har ca 15km till jobbet. Han cyklar dag in och dag ut, oavsett väder och årstid. Han är grymmast av de jag känner till. Man blir inte sugen att hoppa på cykeln när det är ca 4 grader och spöregn.

/

Själv hade jag 17 km enkel väg förut till jobbet och då cyklade jag ner till -10. Fast då hade jag värmt upp med att dela ut tidningarna i två timmar och rastat en vorsteh en halvtimme. Sedan böt jag jobb och bostad och då cyklade jag 3 km enkel väg varje dag året om. Nåja den dagen det var -42 fuskade jag och promenerade. Sedan flyttade jag igen och då cyklade jag 10 km enkel väg ner till ungefär -15. Fast jag vill knappast kalla mig "hård" i alla fall utan vill bara visa att det går bra att cykla stora delar av året. Är dock en fördel om det går att duscha på jobbet när man kommer fram för när det är kallt ute går cykeln tuuuungt och då blir man svettig hur man än försöker klä sig lätt.
 
Hmmm...
Min "svärfar" cyklar året runt ovasett väder och vind. Han bor i U-sala och jobbar i Sthlm...och cyklar dit, åtminstone halvvägs.
Självklart åker han Vätternrundan...som han cyklar till och från. Så för hans del blir det dryga 100 mil under den helgen.

Sist av allt: han cyklar på en cykel från 1937! Jo, du läste rätt. Inga SPD-pedaler, ingen lätt aluminiumram, inga schyssta cykelkläder, no nothing förutom en vit korg på styret.
 
Var för ett par år sedan på väg hem från jobbet och det var riktigt skitväder. Jag såg då en cyklist som verkade ha problem med cykeln så jag stannade för att hjälpa till. Den killen pendlade då mellan Bålsta och Stockholm trots skyfall. Cyklade dock bara hela sträckan under perider då det inte var alltör mycket att göra på jobbet eftersom han jobbade som cykelbud. Cyklade dock alltid mellan Bålsta och Kungsängen. Det mest imponerande var dock inte sträckan utan tiden. Kommer tyvär inte ihåg den men det var inte så mycket längre än vad jag behöver för att ta mig samma sträcka med bilen. Den killen borde i vart fall tillhöra de grymmare. Fast det är kanske lite fusk då man har som jobb att cykla.

Känner ett par som cykelpendlar och har drygt 20km till jobbet men de tar dock bussen om det snöar eller regnar alltför mycket. Så de tillhör väl snarare normalpendlarna
 
Glömmde att tillägga att till skillnad från xnation:s svärfar så cyklade den killen på en riktigt bra cykel och hade cykelkläder och SPD och allt annat som man kan tänka sig för att cykla snabbt. Så kanske tar han ändå inte hem priset! :)
 

avslutad210712

Gäst
anderskarlsson; sa:
Glömmde att tillägga att till skillnad från xnation:s svärfar så cyklade den killen på en riktigt bra cykel och hade cykelkläder och SPD och allt annat som man kan tänka sig för att cykla snabbt. Så kanske tar han ändå inte hem priset! :)

Cykelkäder, SPD-pedaler - vad i allsin dar är det för fusk :)
 

avslutad210712

Gäst
Till skillnad från vad många tror så är inte regn det värsta vädret utan det tunga snöblasket som kommer på våren. Lägger sig över sömmarna och tränger in så småningom. Kanske inte om man har GTX-kläder men vem har det........
 

avslutad210712

Gäst
Fast å andra sidan känner jag en som (i alla fall förut) springer hem från jobbet varje dag (utom när det är som kallast på vintern). En nätt distans på 17 km :)
 
Jag cyklar de 22km/enkel väg jag har till jobbet året om. Det värsta är som sagt när det är slask och växlar och bromsar slutar fungera. Det är inte alltid lika skoj att sätta sig på cykeln 05:15 men de dagar man har vinden i ryggen och solen precis håller på att gå upp är helt underbara.
 
Fasrsan springer till och från jobbet, 12km enkel väg.. Han går i pension om ett par veckor och skall enligt egen utsago komma i form och börja träna seriöst! (utöver 24km löpning så tränar han styrka på kvällarna efter jobbe)
 
Kul tråd det här! Själv cyklar jag året om, dock endast 1 mil om dagen så det är en lätt match även på en WICI 40-talare. Sen jag upptäckte dubbdäck till cyklar så har vintercyklingen blivit mycket trevligare... En nackdel såhär på vårkanten, iaf i Stockholm, är när alla "sommarcyklister" som endast cyklar maj-aug kommer fram; de vinglar hit och dit i trafiken, i högklackat, med portfölj på styret osv osv och ger oss cyklister dåligt rykte...

Cykla på bara!
//Anders
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.