Ground sheet inkl absid för HB Anjan?

Förstår inte att moderna tält är så dåliga/otäta/känsliga att man måste bära med ett skydd?
Varför är tältbotten inte i bättre kvalite?
 
Är 90g/m2 att anse som tungt nuförtiden?

Såg iofs att det refererades till tyg 65g/m2.

Oj, vad gammal jag kände mig nu i så fall... :cool:

/Patrik, tungbärare
Nja så tungt är det ju inte, men det blir ändå ett halvkilo. Plus att det tar upp en del volym. Plus att det blir lite prassligt att ligga på. Plus att det gör det lite pyssligare att sätta upp tältet.

Ingen showstopper. Lätt värt det om jag vet med mig att tältplatsen är lerig eller har vasst grus men inget jag tar med mig bara för skojs skull.

Ett mer färdigfixat golv (oavsett om det är köpt eller GDS) som är lättare, i rätt format, tystare och inte gör att det tar nämvärt längre tid att slå upp tältet skulle jag däremot kunna ta med mig för det mesta.
 
Förstår inte att moderna tält är så dåliga/otäta/känsliga att man måste bära med ett skydd?
Varför är tältbotten inte i bättre kvalite?
Det finns ju tältbottnar i lite olika kvalitet beroende på användningsområde. Ett tält för campingbruk har rimligen ett slittåligare golv, men är i gengäld tyngre. På ett tält för flerdagarsvandring blir vikten viktigare så då vill du ha tunnare väv. Som blir känsligare.

En lösning är att ha flera olika tält beronde på användningsområde. En billigare lösning är att komplettera med extragolv.
Andra lösningar är att antingen acceptera att lättviktstältet slits ut eller att campingtältet tynger packningen.

En annan poäng med extragolv är att det är klart lättare att tvätta bara ett golv än ett helt tält. Ett löst golv i absiden hjälper också till att hålla lera borta från innertältet.
 
Förstår inte att moderna tält är så dåliga/otäta/känsliga att man måste bära med ett skydd?
Varför är tältbotten inte i bättre kvalite?
Anledning att jag använder footprint är:
- Den håller bort markfukt och minskar kondens
- Jag kan slänga in grejer i absiden utan att de blir blött och lerig
- Att ta av footprinten och tvätta bort leran eller fågelskit är enklare än att tvätta hela tältgolvet.
- Jag kan slå upp tältet utan innertält och har så mer utrymme att röra mig.

Sen är en footprint ett bra komplement när man har anorektiska lättviktstält som ändå ska hålla ett tag, men det gäller inte mitt Soulo BL.
 
Förstår inte att moderna tält är så dåliga/otäta/känsliga att man måste bära med ett skydd?
Varför är tältbotten inte i bättre kvalite?
Även dem bästa materien kan få hål eller nötas ner. Men det är väll en kompromiss mellan hållbarhet och vikt som tillverkarna beslutat är acceptabel och att många verkar använda footprint har nog påverkat det beslutet en del. Det är nog dessutom betydligt lättare att marknadsföra och sälja ett lättare tält framför ett tyngre.

En annan fördel för oss konsumenter är att det blir smidigare att byta ut eller reparera en footprint än att göra detsamma med ett tältgolv.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Jackiie Hexamid utan ground sheet Bo och sova 0
Ann-Sofie Sleepingbag sheet Bo och sova 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.