• Obs! Tänk på att om du lägger ut din epostadress eller telefonnummer i forumet finns risken att de snappas up och används för spambrev och dylikt. För att slippa detta kan du istället be intresserade att kontakta dig via funktionen "Skicka epost till..." som finns i menyn man får få man klickar på ditt namn vid foruminlägget.

Grövelsjön - Storulvån på skidor, april 2016.

Hej,

jag funderar på en tur från Grövelsjön till Storulvån, eller tvärtom, i början av april.
Tanken är att stanna i stugor, vindskydd, fjällstationer eller i tält. Kanske roligast om man blandar upp lite, beroende på vädret och ork.
Du skulle ha vinterutstyr, annars så kan man ju hyra det mesta på fjällstationerna. Allt för vintertältning har jag, vi kan gärna dela på tältet och du kan låna varm liggunderlag, om du har inte det själv.

Om mig: Jag är 28 år gammal och är ingen super skidåkare, så det blir mellan 1 och 3 mil per dag. Annars så skulle jag gärna åka med någon som tycker om att ha det mysigt :)

Den turen hade man velat vara med på. Har inte skidat sträckan mellan skedbrostugan och Ramundberget. Men tyvärr kan jag inte ta semester i april. Får bli nästa år. Tarradalen är planen för i år.
Hur många dagar planerar du att använda mellan Grövelsjön och Storulvån? Missa inte bastun i Rogen och gör gärna en omväg via Blåhammaren om du har tid över.

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Bra turförslag. Jag får fundera på det till ett annat år! Men det bör väl vara klockrent att gå söderut, från Storulvån mot Grövelsjön, så att man kan få solen i ansiktet?

Bra turförslag. Jag får fundera på det till ett annat år! Men det bör väl vara klockrent att gå söderut, från Storulvån mot Grövelsjön, så att man kan få solen i ansiktet?

Jag var för två veckor sen i Grövelsjön, också i december förra året oxh då var det nästan hela tiden sydvind. Därför funderade jag att gå norrut. En annan anledning är att de första dagar efter Grövelsjön är rätt korta, om man vill. Så det är lättare att vänja sig mer utrustningen.
Men solen i ansikte är såklart också ett stort argument!

Hej Thure, fina bilder och intressant att se din färdväg.

Jag tänkte på en ganska liknande rutt men funderar även att börja i Vålådalen istället, för att kunna gå lite i skogen.

Vålådalen - Vålåstugorna - Helags - Fältjägaren - Ramundberget - Fjällnäs - Skedbrostugan - Rogenstugan - Storrödtjärnstugan - Hävlingen - Grövelsjön är en idé.

Hävlingstugorna väl kort etapp. Annars en trevlig rutt även om jag skulle föredra att gå norrut med hänsyn till vindar. Även skönt avsluta med nattåg om man bor söderut.

Thure

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips