grövelsjön med barn

hejsan alla!

Jag och min familj ( sambo samt en 3åring) funderar på lite vandring i vår/ sommar med lite flugfiske inslag.
Tälta är det givna alternativet om möjligt ska tilläggas.
Har googlat en del och tror Grövelsjön är något för oss "Boråsare"
Naturvana är vi allihop med dock inte vandringsvana.
Det är första gången vi besöker denna platts så lite tipps om resmålet är mycket välkommet.
Resa upp kommer att ske med bil så lite osäker på utgångspungt.
Tanken är 4-7 dagar beroende på väder och tolerans nivå ;-)

ha det gött
 
Hej.

Som barn vart vi i Grövelsjön några somrar i rad, de första åren kommer jag inte ihåg för jag vart för liten, men de senare minns jag med stor glädje. Är övertygad att om Grövelsjön blir er destination, så blir ni inte besvikna :)

Solsken / G
 
Klart ni skall ut med barnet.

Några synpunkter:

-Vår i fjällen är en blöt och fortfarande kall affär, speciellt med barn. Vänta till in i juni tills det torkat upp lite, men innan myggen slår till.

- Gör en testvandring i halvskarpt läge, säg under Kr himmelsfärdshelgen. Den är 5 dagar i år. T ex Risveden, Vättjefjäll eller någon annan låglandsled. Öva på hur barnet fungerar ute. Hur mycket packningen kommer väga. Rutiner under dagen med barn, sova middag, mat etc. Den turen kommer ge er erfarenheter och möjligheter att åtgärda sådant som inte fungerar. Uppe på fjället blir det lite svårare att åtgärda feltänkta lösningar.

- Fundera på basläger eller att inte flytta varje dag. Det är gränser hur långt en treåring orkar gå. Räkna med att barnet fortfarande behöver bäras, kanske i bärstol. Då återstår en person att bära i princip all packning. Det är tungt! Utrustning och mat för hela familjen blir lätt 30-40 kg eller mer. Jag har provat i Jotunheimen, det var ingen hit. En dags förflyttning och sedan några dagar dagsturer med lätt packning.

- Att ta ut barnen är för deras skull. Inte som kolli på vuxentur. Planera in gott om tid till rast, lek, sova middag, mat, upptäckter i naturen och andra barnaktiviteter. Det är nu du skall grunda ett framtida friluftsintresse. När äldre barn frågar efter att få komma ut, har du lyckats!

- Det är ganska brant från dalen upp till Långfjället. Det blir en svettig början, men väl uppe är det ganska plant och lättvandrat. Längs själva sjön bör ni också kunna hitta lägerplatser. På norska sidan är det lättare att ta sig från bilväg direkt upp på kalfjället. En variant är båt över sjön och vandring in i Norge mot Svukuriset och ner mot Femunden. Där går båt till Elgå.

- Kolla upp om Valdalsbygget är öppet. De brukar ha öppen fäbod på sommaren. Kan vara en fin upplevelse för barnet. Endast två km från vägen genom gammelskogen.

Lycka till!

Anders Villumsen

villut.se
 
tack för svaren :)

barnet får bestämma tackten precis som föregående talare beskriver.
Tanken var nog att liten ska bära en del egna lätta saker själv ( till en början) extra tröja, regnplagg eventuelt en egen liten termos. Vi har märkt tidigare daxturer att hon gärna vill göra som pappa hehe men på hennes villkor naturligtvis. Etapper osv känns inte jätte viktigt nu när hon är så liten så kommer vi 500m så gör vi det. Själv tror jag mest på att finna en vacker platts med möjlighet till lite mete och fluga och kanske där ifrån kortare turer.. Så får vi helt enkelt se vad den lille orkar.

Innan "skarp läge" funderar vi lite på ta en kortare tur på bohusleden etapp 8 och en bit frammåt ca 3 dagar. Hört mycket fina ord om den sträckan eller lite närmare där vi bor. Beror mest på väder och arbete som styr.
 
När jag var liten åkte vi som familj varje år till Grövelsjön, eller rättare sagt Hävlingen.

Gå över om du tror att du orkar bära alla utrustning (barnet förutsätter jag sitter i bärstol), alternativt kostar det inte så mycket att flyga över. Hyr båt och förflytta er mellan raststugorna.
 
Bärstol tror jag inte på för min unges del.. hon avskyr nämnligen att sitta still hehe. 1-2 km om dagen är inga problem. det vet jag av erfarenhet..
Som jag skrev lite tidigare så är inte vandrings längden det viktiga utan upplevelsen i sig. Själv har jag en del ryggproblem, inga allvarliga dock men en 90 L väska på ryggen är inget alternativ.
Utan tanken var nog mera en dag till en lämplig läger plats, några dagar skoj o bus och eventuelt några kortare vandringar (1-4 km) innan hemfärd.
De större utfärderna får i alla fall vänta tills nästa år.
 
Bärstol tror jag inte på för min unges del.. hon avskyr nämnligen att sitta still hehe. 1-2 km om dagen är inga problem. det vet jag av erfarenhet..
Som jag skrev lite tidigare så är inte vandrings längden det viktiga utan upplevelsen i sig. Själv har jag en del ryggproblem, inga allvarliga dock men en 90 L väska på ryggen är inget alternativ.
Utan tanken var nog mera en dag till en lämplig läger plats, några dagar skoj o bus och eventuelt några kortare vandringar (1-4 km) innan hemfärd.
De större utfärderna får i alla fall vänta tills nästa år.

Hör med Sjöstugan. Det går nog att campa i närheten av dem. Annars skulle ni kunna kombinera med en kanot och paddla ut. Då slipper du bära alls. Hitta en plats längs själva sjön. Dagsturer upp mot Olån. Sen kan ni ju ta bilen runt för dagsturer längre bort.

Annars är väl en variant uppåt Foskros - Hällsjön - Storån. Verkar finnas väg ganska långt in i reservatet. Antingen går det att köra ganska långt in eller är bra väg att gå på. Verkar finnas flera stugor och rastplatser längs vägen. Kolla upp det. Ni kanske får flytta ett par gånger. Vet inte vad gäller fiske. Har inte själv varit där, men det ser intressant ut just med små barn, från kartan sett.
 
Ett bra alternativ

för att frakta utrustning är att utnyttja båttrafiken på Grövelsjön till gårdarna vid Sylen på norska sidan. http://www.sylora.se/

Det gjorde vi vid det scoutläger jag ordnade i somras. Se film http://www.youtube.com/watch?v=he9TcO1r9b0
7-14 augusti 2010 genomförde 14 scouter i åldrarna 7 till 16 år och 7 vuxna ledare och föräldrar ett fjälläger kring Grövelsjön i norra Dalarna och in på norska sidan av riksgränsen. Vi bodde på scoutgården vid Västerbäcken och tillbringade tre dagar på vandring till Sylseth gård i Norge med toppbestigning av Salfjällets nordligaste topp och besök vid det gamla militärplanet vid Grövelsjöns strand. Tält mat sovsäckar mm åkte båt över Grövelsjön.

Bilder med några GPS-plotar på karta sist https://picasaweb.google.com/thurebjorck/ExpeditionNorskaFjall2010?authkey=Gv1sRgCP645_KG3fDkuAE#

Tälta kan du göra på ängen vid Sylseth gård där det även finns stugor och torrdass ca 500 meter från båtbryggan. Du måste kontakta dem först. Telefon: +47 624 598 40

Men det går att tälta även nere vid sjön norr om den norska bryggan respektive söder on Grövlan vid Sjöstugan på svenska sidan.

Flugfisket lär vara bra i Storån men dit är det rätt långt att gå över fjället med tanke på din treåring. De som bor på Sylseth gård fångar utmärkta öringar och rödingar med nät.

Thure
 
Tack anders v och thureb.

Det där med kanot klart värt att kolla upp. Kan ju vara lite extra roligt för den lilla att " utforska" sjön. med pappa naturligt vis hehe.

Bra länkar. tackar jag extra för. Ska kolla lite närmare på dem när det finns mera tid än i skrivandets stund..

Trevlig sesong
 
Två alternativ för vandring med fiske som man kan komma på:

1. Vandra upp på fjället österut från byn, finns sjöar där uppe.
2. Åk båt över sjön och vandra upp till Rønsjøen. Är inte båtlinjen igång så kan man ordna transport med Sjöstugan.

Hittade en tråd med mer info om alt 2: http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=59190

Vår treåring går lätt ett par kilometer i stöten så man borde kunna gå mellan 5 och 10 km om dagen med en så liten, beroende på höjdskillnader och humör givetvis.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
pajaflow Grövelsjön med barn Fjällvandring 11
Patrik Lander Grövelsjön-Långfjället för barn Fjällvandring 2
jonw Grövelsjön/Femundsmarka i början av oktober? Fjällvandring 10
Swift Höstvandring Sälen - Grövelsjön Fjällvandring 5
mThureson Oledat runt Rogen & Grövelsjön Fjällvandring 13
sanoj89 Råd om ensamvandring Grövelsjön Fjällvandring 10
sauln tips på 2-3 dagar vandring från grövelsjön Fjällvandring 6
Grissly Grövelsjön med hund Fjällvandring 4
Bjorn1971 Nybörjare i Grövelsjön och Töfsingedalen. Fjällvandring 10
anders84 Grövelsjön Alternativ väg till Storrödtjärnsstugan från Töfsingsdalen Fjällvandring 6
sanoj89 Egen vandring i grövelsjön? Fjällvandring 14
Vattenvargen Båt på Grövelsjön? Fjällvandring 4
Roper72 Transport Tänndalen-Grövelsjön Fjällvandring 4
alindahl Grövelsjön: Åsikter om rutt? Fjällvandring 6
omaisgrande Grövelsjön 3 nätter Fjällvandring 6
peterfuchs Avstickare Norge från Grövelsjön Fjällvandring 6
peter.carlberg Storulvån-Grövelsjön Fjällvandring 2
Putte80 Hammock i Grövelsjön Fjällvandring 3
gurney Grövelsjön i pingst Fjällvandring 5
StenenT Storlien till Grövelsjön Fjällvandring 4
Walters Grövelsjön - vandring Fjällvandring 10
tomhylsan Rundvandring Grövelsjön? Fjällvandring 0
freddoc Grövelsjön Fjällvandring 6
jffoto Tälta i Grövelsjön Fjällvandring 17
Vattenvargen Grövelsjön kontra JÄmtlandstriangeln Fjällvandring 13
ViktoriaR Grövelsjön- tips på kort tälttur Fjällvandring 3
WiseDuck Snöläget, Grövelsjön? Fjällvandring 4
Trötter Grövelsjön vs Åre vs ?? Fjällvandring 4
Annette A På väg mot Grövelsjön? Fjällvandring 0
kod Grövelsjön-Svukuriset Fjällvandring 2
greenfish Vandring Grövelsjön, mitten av aug, tips Fjällvandring 0
elins_trädgård Dagsturer runt Grövelsjön? Fjällvandring 25
Kogoyo grövelsjön-storlien Fjällvandring 3
Pwe Grövelsjön - Femundsmarka Fjällvandring 8
Joac "Oasen" vid Stor Svuku, Grövelsjön Fjällvandring 14
Caminista Vandrat Grövelsjön till Sälen? Fjällvandring 17
saraabeiramar Planering av långvandring Nordkapp-Grövelsjön Fjällvandring 15
Vimmelklantig Grövelsjön augusti, nybörjarfrågor. Fjällvandring 6
saraabeiramar Så här ser det ut runt Grövelsjön nu. Fjällvandring 4
vandrafjäll Myggläget i Grövelsjön Fjällvandring 3
saraabeiramar Grövelsjön- Femundsmarka - Rogen Fjällvandring 12
acrid Blåbär på första turen - Grövelsjön i sep Fjällvandring 5
michaelahogberg Grövelsjön Fjällvandring 1
souciance Att göra runt grövelsjön Fjällvandring 1
joakim.kallstrom En liten sammanfattning - Grövelsjön 2015 Fjällvandring 0
Johan.H Grövelsjön v26, dricksvatten och rutt? Fjällvandring 2
vandringssägen Grövelsjön-Tänndalen Fjällvandring 2
joakim.kallstrom Grövelsjön v27 Fjällvandring 19
thomas.vastervik Trevligt klipp Grövelsjön Fjällvandring 2
peterfuchs Vandringsberättelse Grövelsjön Fjällvandring 13

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...