Grövelsjön-Abisko solo

Kära medlemar,
jag skulle behöva era synpunkter på hur man skulle kunna göra en solotur från Grövelsjön till Abisko på skidor så säker som möjligt. Tanken var från början att vi skulle gå ett gäng kompisar, men de hoppade av en efter en, och nu står jag här solo kvar. Om vi utgår från att det skall genomföras, vad bör man ta för säkerhetsåtgärder för att eliminera risker tycker ni? Vad bör jag tänka på gällande vägval, utrustning, mat, pulka, skidor. Jag är inte novis på detta, men skulle gärna få lite feedback på projektet. Tacksam för svar. Henrik
 
Senast ändrad:
Kära medlemar,
jag skulle behöva era synpunkter på hur man skulle kunna göra en solotur från Grövelsjön till Abisko på skidor så säker som möjligt. Tanken var från början att vi skulle gå ett gäng kompisar, men de hoppade av en efter en, och nu står jag här solo kvar. Om vi utgår från att det skall genomföras, vad bör man ta för säkerhetsåtgärder för att eliminera risker tycker ni? handlar det om att gå parallelt med E4, eller ska jag ha extra strumpor? jag är naturligtvis inte novis på detta, men skulle gärna få lite feedback på projektet. Tacksam för svar. Henrik

Jag tror du bör omformulera dig lite för att få bra svar på din fråga, om du nu hade en sådan? E4?
 
Tufft att göra detta ensam.

Är du tillräckligt motiverad? Skicka depåer med bussgods.

Försök att minska packningen. Var social prata med de du passerar. Kanske skall du ringa polisen eller annan sambandscentral regelbundet och berätta om dina planer för att någon skall kunna söka dig på rätt ställe om du fastnar.

Thure
 
Solo langtur

Hvert år er det noen som går Norge På Langs (NPL) fra Lindesnes til Nordkapp. Du finner liste over navn og tidspunkt her http://home.online.no/~odvinje/turer/npl/andre.html Hvis du legger merke til nr 95 på listen, Ragnar, så er han aktiv som moderator i debattforunet http://www.fjellforum.net/ under avsnittet fjellvandring.

Det vil sikkert være greit å ta kontakt med han, eller noen av de andre som har gått solo på strekningen. Du finner også nettsider med erfaringer de forskjellige har gjort. Noen tips kan de sikkert ha, ettersom de har gått ca 2500 km.

Lykke til og god tur.
/Otto
 
Har inte gjort något liknande men det finns ju de som gjort det, t ex Elin Engerström i modern tid. Hade några lumparkompisar som gjorde det i slutet av 70-talet, de var väl först.

Fördelen med en skidtur är ju att vattendragen inte är samma hinder. Det verkar omvittnat att det ödsligaste området man passerar är norra Jämtland, och där är vattendragen ett stort hinder under barmark. Tittar själv på det området för en sommartur just nu.

Från Hemavan och norrut finns det ju sammanhängande leder att följa hela vägen, och då inte enbart Kungsleden. Det är svårare att hitta sammanhängande ledsystem söder om Hemavan, men det går förmodligen om man letar noga. Men det är då inte säkert att det blir genom de mest natursköna områdena och förmodligen kan det vara mycket skotertrafik vintertid. Det senare bidrar ju till säkerheten, men kanske inte till vildmarkskänslan.

Spännande projekt. Lycka till.

Jörgen
 
Tack för tips.

Tack alla som bidragit till svaren. jag skall kontakta personerna ni tipsar om, Elin stod faktiskt på tur att kontakta. Motiverad, ja absolut. Tänkte söka sponsor pengar som skall gå oavkortat till WWF, med formeln 1000kr/mil eller så. Skulle kännas bra att åka för en sak, och WWF känns viktiga för mig. Mat depåer är en bra tanke, så det skall jag nog göra. Likaså nära kontakt med Polis och fjällräddning är nog ett måste. Satelit telefon har jag funderat på. Erfarenheter av satelit tele? Tack igen! Henrik
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Kloten Grövelsjön till Fiskebäcksstugan Turskidåkning 3
Lovan Tips på boende i Grövelsjön längåkning Turskidåkning 4
pajaflow Grövelsjön och turåkning med barn Turskidåkning 7
T0ker Turskidor närmre än Grövelsjön [Utgår från Stockholm] Turskidåkning 9
Gråbuse Snöläget i Grövelsjön alt Funäsdalen? Turskidåkning 3
jeppe78 Grövelsjön sen påsk Turskidåkning 8
szvinto Grövelsjön och Femundsmarka Turskidåkning 4
majjen Skidtur i trakten av Rogen-Grövelsjön Turskidåkning 6
Lena78 Tänndalen/Skarvruet - Grövelsjön Turskidåkning 0
BASKAGGE Grövelsjön turskidor påsk Turskidåkning 7
johan5588 "Grövelsjön och Rogen runt, 5 dagar" Turskidåkning 0
Toni_v_89 Grövelsjön?? Turskidåkning 4
Gustavsberg På tur vid Grövelsjön Turskidåkning 8
MikaelK Turförslag Grövelsjön? Turskidåkning 9
Nyman Jag söker turtips i Grövelsjön på sportlovet Turskidåkning 1
Grövelsjön eller Storulvån över Valborg? Turskidåkning 0
Fjorr Skicka paket STF Abisko- Nikkaloukta med bussgods, bra eller dålig ide? Turskidåkning 3
fredolund Dela Taxi Kiruna Abisko april 2024 Turskidåkning 0
TordWullt Rundtur Riksgränsen-Alesjaure-Abisko möjlig nu? Turskidåkning 10
Mrahvin Tips för påsktur Unna Allakas, Hunddalen m.m. Turskidåkning 13
fonkymon Abisko/Riksgränsen nybörjare Turskidåkning 17
Lockby Vintertur Abisko - Björkliden Turskidåkning 3
Mrahvin Vägval Abisko-Nikka: Vistas-Keb bl.a. Turskidåkning 4
sdebarra Abisko-Vakkotvarre in the last week of April? Turskidåkning 5
Skidpojken Ensam Abisko till Keb på fem dar - för ambitiöst? Turskidåkning 11
Skidpulkan Vakkotavare/Ritsem till Abisko i april Turskidåkning 10
Huggehug Abisko Vakkotavare december/januari Turskidåkning 5
dalekant Skidtur Abisko-Kårsavagge-Låktatjåkka-Björkliden Turskidåkning 7
Cloyanz Snöläge Abisko/nikkaluokta Turskidåkning 5
Glännman Temperatur Abisko april - tunn eller tjock dunjacka :-D Turskidåkning 6
Jonnas Vakkotavare-Abisko Turskidåkning 2
vandrafjäll Jag vill dela med mig av min fjälltur, Abisko till Ritsem Turskidåkning 21
saraabeiramar Vilken sträcka för 8 dagar? (Inte Abisko - Keb) Turskidåkning 22
ponbur Abisko - Nikkaluokta 9-16 april Turskidåkning 0
Robox För sent att skida mitten april? Abisko. Turskidåkning 13
kanis Stighudar eller ej Abisko-Nikka? Turskidåkning 7
moa_k40 Vilket håll ska man börja? Nikkaloukta-Abisko Turskidåkning 6
Pertre Tips/hjälp för tur Abisko - Unna Allakasstugorna - Hunddalshytte - Beisfjord Turskidåkning 5
wisher Abisko lätta turer? Turskidåkning 1
Robox Ritsem - abisko (Ej via kungsleden) Turskidåkning 7
T0ker Tur och retur Abisko Turskidåkning 1
vandrafjäll Korta stighudar Abisko - Nikkaluokta Turskidåkning 17
undvall Från Muddus till Abisko Turskidåkning 9
majjen Abisko - Kebnekaise på skidor Turskidåkning 28
Robox Nikkaluokta - Abisko Turskidåkning 21
petterskt Valborgstur Abisko Turskidåkning 3
StellanK Kite med tuskidor mellan Abisko - Keb Turskidåkning 6
lena87 Abisko-Kårsavagge-Låktatjåkka? Turskidåkning 1
fjallpinglan Kungsleden Abisko -Hemavan på skidor Turskidåkning 1
polarhund Abisko till Kårsavagge - Skick på vinterleden? Turskidåkning 4

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...