Grönlandsvax på (spray-) burk?

Vi är säkert många som då och då gnider in våra byxor och jackor med Fjällrävens Grönlandsvax. Visst blir det bra - men oj, vad lång tid det tar. Och det finns kanske roligare saker att göra?

Finns det någon motsvarande produkt som spray? Med eller utan värmning.

Undrar
Mulle

Hur lång tid det tar beror mycket på plaggets beskaffenhet tycker jag. Jag har en jacka med grovt tyg och få sömmar och detaljer som går att helvaxa på en kvart med gott resultat. Medan en annan jacka med mycket sömmar, knappar, dragkedjor och framförallt tunnt sladdrigt tyg gärna tar en timme i anspråk om det ska bli någolunda jämnt.

Värmer man in vaxet i torkskåp behöver man inte vara lika noga vid appliceringen för att få ett jämnt slutresultat, tycker jag.

Men, till huvudfrågan. Jag tror inte det finns någon mer lättflytande variant. Vad man kan göra är att smälta vaxet och pensla på det, jag har testat och det funkar... MEN! det är svårt att lägga på tunna lager, så det går gärna åt väldigt mycket (mer än en kloss till en jacka) och plagget kan, faktiskt, stå själv efteråt.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Jo, jag känner till att NK kan fixa invaxning.

Byxorna och jackan var invaxade när jag köpte dem och så där behagligt stela. Var det butiken som gjorde det?

Vad händer om man använder skoimpregnering (spray) av lämplig sort?

G1000 innehåller tillräckligt mycket syntet (65%) för att man ska kunna använda impregnering för softshell och andra syntetplagg, som ex Grangers XT Proofer.

Nu har jag impregnerat mina G1000-kläder med Nikwax vilket gick bra (tvättmaskin). Med det är ganska odrygt.

Det jag saknar är när kläderna blir lite lagom stela av vaxet. Så det blir säkert vanlig invaxning framöver ...

G1000 vaxet både impregnerar och gör väven tätare mot vädretsmakter.
De flytande impregnerar endast utan att göra väven tätare?

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips