Grönlandskajak i björk?

Jag råkar ha några kvistfria, raka björkar på tomten och är sugen på att bygga en grönlandskajak. Det traditionella materialet är ju gran, men jag undrar om det skulle kunna fungera med björk. Jag skulle isåfall bygga i färskt virke.

/undrar Gustaf

Visst går det att bygga en kajak i björk. Att gran är det vanligaste materialet beror dock på att kombinationen av egenskaper som hällfasthet, vikt, rötbeständighet m.m. är bättre än andra träslag. En kajak i björk blir t.ex. flera kilo tyngre än en i gran.
Jag måste erkänna att jag har inte byggt någon egen kajak (även om jag har varit sugen på det länge) men däremot har jag jobbat en hel del i trä. Om du trots allt vill byggakajaken från dina björkar (pga emotionella skäl tex) så skulle jag definitivt rekommendera dig att ta dig tid att torka virket ordentligt innan du sätter igång. Färskt virke är inte att rekommendera. Dels kommer det att vrida sig och förändras vartefter det torkar under byggets gång och dels så kommer du att kapsla in fukt i virket som gör att kajaken blir ännu tyngre och att mikroorganismer kommer att trivas lite för bra.

Bra fakta om val av träslag, och mycket annat, kan du hitta på Björn Thomassons hemsida (väl värd att läsas i sin helhet - många gånger!!)
http://www.thomassondesign.com/doc/wood.htm

/Lennart

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Nja

Björken är nog inte det lämpligaste träslaget att bygga båt av. Björken är extremt fuktkänslig och känslig för svamp angrepp, och desutom ganska tung.

Vill man trots allt bygga med björk får man vara extremt noga med att impregnera helst med någon penetrerande epoxi

gran och lärk är väl annars att föredra

Hans Friedel

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips