Att bygga ett istorn på tomten?

Har funderat att bygga ett istorn på tomten. Tanken är att det skall vara krig 6 meter högt. Ungefär Så här hade jag tänkt att det ska se ut:

II
//II
// II
// II
// II

Konstruktionen bjuder till och med på lite överhängande klättring.

Funderar på vilket material "stommen" skall ha. Dessutom funderar jag konstruktionsmässigt på huruvida snön och isen skall bäras upp av stommen, eller om snön och isen kommer att stärka stommen.

Ifall man tänker sig att konsturktionen med is är kvadratisk och sidan på det raka och lutande tornet är 0,5 m så borde all sö och is väga mindre än 8 ton (om man räknar i överkant och förutsätter att materialet nästan har lika hög densitet som vatten)

Dvs. Det behövs 8 kubik snö och is för att bygga för att sedan kunna klättra på den. Det borde väl gå utan att använda sig av snökanon? Har byggt en hög av snö på tomten som är på ca 3 kubik och det tog endast ca 40 kvadratmeter 35 cm djup snö för att bygga den (och 6 timmar). Då borde man kunna bygga upp tornet relativt snabbt på 2 personer.

Därefter borde man kunna bespruta konstuktionen med vatten från en trädgårdsslang, för att få en halvisig yta.

Tror ni att projektet är genomförbart?
 
Blev nått fel på ritningen

Blev nått fel på min lilla ritning. Se om det går såhär. De horisontella strecken är ingenting:
______ II
_____//II
____//_II
___//__II
__//___II


sett från sidan
 
De varianter jag sett...

De varianter jag sett har alla varit olika metallkonstruktioner, och sedan klädda med hönsnät. Vet inte ifall de varit gjorda av metall för hållfasthet eller väderresistans eller vad, men de har alltså varit olika varianter av metall (har inte någon koll på vilken sort, ens. Järn eller aluminium, kanske?)

Att man sedan klätt dessa med hönsnät är däremot inte så konstigt. Vattnet kommer att följa trådarna i nätet och frysa där, vilket gör att det det går åt "mindre vatten", eller rättare - att det stannar där det skall. Möjligen kan det ge något uppslag till din konstruktion?

Kul "bygge" emellertid. Som tidigare skrivits - skicka gärna en bild eller så, när du har någon idé eller är klar.

MVH

/Kotten
 
Vägg

De hade en isvägg på iksu förra vintern. De körde med byggställning som de satte fast en vägg med plywood på och spännde hönsnät på. Den var sådär en fyra-fem meter hör, verkade fungera alldeles utmärkt att isklättra på. Tror inte de använde någon snö utan de spolade bara med vatten.
 
har funderat vidare

har funderat vidare och kommit fram till att jag behöver 2 st "balkar", i aluminium eller liknande metall, 1 på 7,5 m och 1 på 6 m. Med balk menar jag något som påminner om en lyftkranskropp. Det borde räck ifall den hade en sida på 30cm-35cm.

Funderar bara vart man kan få tag på två sådana... nån som känner till en soptipp i stockholm som har byggskrot? Dom brukar ju släpa omkring på sådana på scrapheap ;). Nån som har ett tips?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
1390 Bygga Isvägg Isklättring 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.