Gröngöling tänker prova Sylarna

Fasiken det är mycket man inte vet som gröngöling.
Såg nu att de rekommenderar guider för toppbestigning, typ Storsylen mm... jag hoppas man kan nå toppen även utan guide, det torde väl vara hyffsat gångbart?
 
shadowfire; sa:
Törs man använda en gasollampa inuti ett litet tunneltält? Eller blir det för varmt mot duken?

Skulle jag nog INTE rekommendera...!

Jag lagar i absolut värsta fall mat i absiden(Nallo 2) och i så fall med "öppen dörr" och köket i öppningen.

Det kanske är väl försiktigt, men hellre det än en tältbrasa.

/H
 
Som sagts i ett antal trådar tidigare är sylarna oftast inget problem att bestiga, men även där kan ju bli dåligt väder med kraftiga vinder och mycket nederbörd.
 
Hasse_70; sa:
shadowfire; sa:
Törs man använda en gasollampa inuti ett litet tunneltält? Eller blir det för varmt mot duken?

Skulle jag nog INTE rekommendera...!

Jag lagar i absolut värsta fall mat i absiden(Nallo 2) och i så fall med "öppen dörr" och köket i öppningen.

Det kanske är väl försiktigt, men hellre det än en tältbrasa.

/H
OK, jag följer din rekommendation, ska se om jag kan fixa en pannlampa eller ngt istället. Lite belysning är bra o ha ifall något skulle inträffa nattetid mm.
 
shadowfire; sa:
Hasse_70; sa:
shadowfire; sa:
Törs man använda en gasollampa inuti ett litet tunneltält? Eller blir det för varmt mot duken?

Skulle jag nog INTE rekommendera...!

Jag lagar i absolut värsta fall mat i absiden(Nallo 2) och i så fall med "öppen dörr" och köket i öppningen.

Det kanske är väl försiktigt, men hellre det än en tältbrasa.

/H
OK, jag följer din rekommendation, ska se om jag kan fixa en pannlampa eller ngt istället. Lite belysning är bra o ha ifall något skulle inträffa nattetid mm.

Jag har en liten Silva diodpannlampa som jag köpte på Clas Ohlsson för nån hundring. Drar nästan ingen ström och väger bara några gram.

Dessutom så blir det aldrig riktigt mörkt så här års ju...

/H
 
Hasse_70; sa:
Jag har en liten Silva diodpannlampa som jag köpte på Clas Ohlsson för nån hundring. Drar nästan ingen ström och väger bara några gram.

Dessutom så blir det aldrig riktigt mörkt så här års ju...

/H
Kanon!
Köpte en dylik idag, bra o ha ifall att... + om man vill läsa lite på kvällen eller så. Bra att ha ifall att - inbillar jag mig iaf.
 
Nu ska snart det sista vara inhandlat och nedräkningen börjar inför den 4-dagars vandringen i "triangeln" om 2v.

Har studerat åtskilliga trådar på forumet för att hitta en "optimal" packlista för oss gröngölingar. Siktade på en rätt "lätt" packning:

Gå i:

Bomullskalsonger
Zip-offbyxor (hittade budgetbrallor på Intersport för 350:)
Funktionstshirt, typ "stadium"
Tunna coolmaxsockor och utanpå det jägarsock (ull)
Scarpakängor (gick på 2500:- gaah!)
Keps

Allt material rätt ljust, hjälper lite mot solvärme o mygg iaf.

Bära, i 65-liters Everest ryggsäck (lånad):

Hilleberg Nallo 2-tält (lånad) 2100 gram
Mountain Moonwalker II-sovsäck (lånad) 1200gram
Vanligt rullat liggunderlag, cellplastgrejs

Underställ, långärmat + byxor
Fleecejacka HellyHansen med membran (lånad)
1 par extra coolmaxsockor
1 par extra jägarsockor
Regnställ
Mygghatt (träs över kepsen)
Yllemössa
Tunna fingervantar
Sandaler

Triangiakök utan stekpanna, tar med pajform i aluminium istället för lite mindre vikt (lånad)
Gasbrännare till köket
2st primusgastuber a 250g/st
Sked/gaffel (heter det spork?)
Plasttallrik från Felix Frysta soppa

Kåsa
0,5L Ståltermos
0,5L MER-flaska

6 portioner Real Turmat
Jägarsnus (russin, nötter, choklad)
2pkt Lingon grova
Små smörförpackningar från restaurang
Ketchup/senappåsar från Mcdonalds
Salt/kryddpåsar från restaurang
Néscafe
Pulvermos
Skinkost på tub
Soppa + snabbmakaroner
Oboy a'la försvarets småpåsar
Chokladkakor
Ballerinakex
Twinlab kolhydratmix (som jag har på gymet normalt)
Popcorn ifall flickvännen bryter ihop

Pannlampa
Multitool/kniv
Stormtändstickor + eldstål
Vanlig fältkniv/fiskekniv
Fjällkarta o kompass i benficka
Digitalkamera
Färgade Persedelpåsar
Regnskydd ryggsäck
Första förband i benficka
Haspelspö/fiskespö med spinnare
Myggmedel Wilma Nordic Summer + MK12
Silvertejp
Minitermometer (29:- på claes ohlsson)
Wettextrasa (får fungera som handduk)
Wettextrasa för o torka tält
Disksvamp (avklippt liten rackare)
Två klädnypor.
Yatzy + träpenna

Lactalyd flytande resetvål (apoteket)
4 tabletter clarityn
4 tabletter immodium
4 tabletter ipren
Leukoplast för o tejpa fötterna
Compeed ifall att ovan går åt helvete
Avsågad tandborste
Öronproppar, om det blåser, eller då tjejen tröttnar på mitt snark
En halvrulle skitpapper i påse
Försvarets hudsalva och eventuellt klövervaselin till ljumsken.

Puh... känns som en sjuhelvetes massa utrustning, ska bli skoj att provväga ryggsäckarna innan avmarsch om 2v.
[Ändrat av shadowfire 2007-07-07 kl 14:48]
 
Skulle jag nog INTE rekommendera...!

Jag lagar i absolut värsta fall mat i absiden(Nallo 2) och i så fall med "öppen dörr" och köket i öppningen.

Det kanske är väl försiktigt, men hellre det än en tältbrasa.

/H
Hittade en hel lång tråd med samma frågeställning, fanns lite olika infallsvinklar: http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=43272

Eftersom det är ett lånat tält jag har så får det bli matlagning utanför, just in case... om jag framöver köper ett eget tält så blir det nog i absiden om det är kasst väder.
 
shadowfire; sa:
Bomullskalsonger
Plasttallrik från Felix Frysta soppa
0,5L Ståltermos
Pulvermos
Twinlab kolhydratmix (som jag har på gymet normalt)
Vanlig fältkniv/fiskekniv
Wettextrasa (får fungera som handduk)
Wettextrasa för o torka tält

Bomullskalsonger - Köp Houdini syntetkallingar från Naturkompaniet så slipper du ta med dig klövervaselinet...torkar snabbt som fan oxå.

Plasttallrik från Felix Frysta soppa - Till vad? Ät ur kastrullen.

0,5L Ståltermos - Till vad? Koka vatten/kaffe varje rast. Högre mysfaktor...

Pulvermos - Till vad? Du har ju kompletta måltider + soppa + makaroner + jagvetinteallt... :)

Twinlab kolhydratmix (som jag har på gymet normalt) - Ska du äta ihjäl dig eller? :)

Vanlig fältkniv/fiskekniv - Till vad? Du har ju multitool med dig.

Wettextrasa (får fungera som handduk) - Ta en liten handduk istället.

Wettextrasa för o torka tält - Va? Du har ett Nallo, packa innertältet separat i en plastpåse om det regnar.

/H
 
Hasse_70; sa:
Bomullskalsonger - Köp Houdini syntetkallingar från Naturkompaniet så slipper du ta med dig klövervaselinet...torkar snabbt som fan oxå.

Plasttallrik från Felix Frysta soppa - Till vad? Ät ur kastrullen.

0,5L Ståltermos - Till vad? Koka vatten/kaffe varje rast. Högre mysfaktor...

Pulvermos - Till vad? Du har ju kompletta måltider + soppa + makaroner + jagvetinteallt... :)

Twinlab kolhydratmix (som jag har på gymet normalt) - Ska du äta ihjäl dig eller? :)

Vanlig fältkniv/fiskekniv - Till vad? Du har ju multitool med dig.

Wettextrasa (får fungera som handduk) - Ta en liten handduk istället.

Wettextrasa för o torka tält - Va? Du har ett Nallo, packa innertältet separat i en plastpåse om det regnar.

/H

Houdini var ett suspekt namn på ett par kalsonger får jag säga :) ..

Plasttallriken är för att vi är två, känns som om det inte är ngn vikt o prata om i varje fall.

Ståltermosen är nog mer för att jag är kaffe-o-maniac. Gott o bara kunna ta en 5-minutare o ta en slurk i kåsan. Jag dricker normalt sett en mugg kaffe/timmen till vardags.. :)

Pulvermoset hör till provianten, vi är ju två pers. Har räknat rätt så bra på mat för alla dagarna, pulvermos o köttbullar bränner vi första dagen till middag så slipper man den vikten sedan.

Kolhydratmixen är som sportdryck typ.. men du har rätt, den kanske är overkill, räcker nog med jägarsnus..

Fiskekniven var ifall jag får upp en firre, men sant, multitool kan ju faktiskt rensa fisk den med.

Wettex eller handduk... hmm.. får fundera på den :)

Sedan trasan till o torka tältet var för att jag läst mig till att Nallo2-tälten skapar tydligen massa kondens.... trist o packa blöta prylar pga kondens. Eller? Är din erfarenhet att det är inte så farligt med Nallo?
 
shadowfire; sa:
Sedan trasan till o torka tältet var för att jag läst mig till att Nallo2-tälten skapar tydligen massa kondens.... trist o packa blöta prylar pga kondens. Eller? Är din erfarenhet att det är inte så farligt med Nallo?

Har aldrig haft några problem med kondens.
Nu har jag iofs alltid varit ensam i tältet, men det borde inte vara några problem.

Låt tältet stå öppet och vädra medan du fixar med frukost och packar allt annat så torkar det. Skulle det regna får du ta en satans stor Wettexduk ändå :)
 
Hade glömt bort hur überjävligt beckolja luktar, tog med en dosa till jobbet idag och öppnade den här.. vilket jag inte skulle ha gjort.. hela jobbet stinker gammal tjära nu.. :D
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.