Gröna Vita bandet!

Javisst får du det! Några Vita Bandare (Deluxeturer) klarade sig med en eller två tältnätter och lyxade till resten inomhus.
Hotell, restaurang går utmärkt men taxi är no-no.

Taxibåt tvärs över sjöar är ok men inte på längs. Så om en vill färdas exempelvis Bäverholmen-Adolfström så får man vackert gå leden, inte leja någon av båtskjutserna.

Vitagrönabandet dissas flitigt i just den här tråden. Men startavgiften lönar sig fort om en funderar på övernattningar i STF-stugor eller om en tror sig behöva mer utrustning. Bandet är också en stor snackis i gränsbygderna och som Bandare blir en uppmärksammad och välkomnad i orter som Olsen, Valsjöbyn, Gäddede med flera.
Utan Vita Bandet vore vintersäsongen för turåkning synnerligen kort. Som jag ser det är Vitagrönabandet ett stort plus för friluftslivet i fjällkedjan.
 

lipfip

Forumvärd
Javisst får du det! Några Vita Bandare (Deluxeturer) klarade sig med en eller två tältnätter och lyxade till resten inomhus.
Hotell, restaurang går utmärkt men taxi är no-no.

Taxibåt tvärs över sjöar är ok men inte på längs. Så om en vill färdas exempelvis Bäverholmen-Adolfström så får man vackert gå leden, inte leja någon av båtskjutserna.

Vitagrönabandet dissas flitigt i just den här tråden. Men startavgiften lönar sig fort om en funderar på övernattningar i STF-stugor eller om en tror sig behöva mer utrustning. Bandet är också en stor snackis i gränsbygderna och som Bandare blir en uppmärksammad och välkomnad i orter som Olsen, Valsjöbyn, Gäddede med flera.
Utan Vita Bandet vore vintersäsongen för turåkning synnerligen kort. Som jag ser det är Vitagrönabandet ett stort plus för friluftslivet i fjällkedjan.
Här är alla förmåner som ingår i avgiften:
https://www.vitagronabandet.se/sv-SE/regler-anmälan-mm/förmåner-35076638
 
...
Vitagrönabandet dissas flitigt i just den här tråden. ...
Jag vet egentligen inget om vita eller gröna bandet men kan väl tycka efter koll på hemsidan att det ser rätt tunnt ut. Så om man med 'vitagrönabandet' menar juryn med sin hemsida och regler så kan de gott ha lite diss. Så klart bra ändå att dom fixat rabatter på utrustning och tjänster. Och skapar buzz.

Annars som jag fattar trådinläggen hittills så dissas inte vita eller gröna bandet (alltså en tur mellan Grövelsjön och Treriksröset) särskilt flitigt. Ingen verkar tycka att en dretlång tur i fjällen är något i sig dåligt.
Utan Vita Bandet vore vintersäsongen för turåkning synnerligen kort.
Vintern borde vara lika lång oavsett skulle man kunna tänka :unsure:
 
Gör som du har tänkt, såklart, din tur & semester. Egentligen har jag liten förståelse för varför man ska anmäla sig & betala dyra avgifter till dom, och följa deras regler och hamna på listor.
Semester vet jag inte om det är, det kommer nog mest vara en del av min allmänna ledighet :)
Tror dom där 1800 kronorna kommer betala sig relativt snabbt med tanke på mitt upplägg.
Mest rör det sig dock för min del om att ha en trevlig motivation att genomföra en så pass lång vandring men jag är på det klara med att alla inte behöver ha det.

Javisst får du det! Några Vita Bandare (Deluxeturer) klarade sig med en eller två tältnätter och lyxade till resten inomhus.
Hotell, restaurang går utmärkt men taxi är no-no.

Taxibåt tvärs över sjöar är ok men inte på längs. Så om en vill färdas exempelvis Bäverholmen-Adolfström så får man vackert gå leden, inte leja någon av båtskjutserna.

Vitagrönabandet dissas flitigt i just den här tråden. Men startavgiften lönar sig fort om en funderar på övernattningar i STF-stugor eller om en tror sig behöva mer utrustning. Bandet är också en stor snackis i gränsbygderna och som Bandare blir en uppmärksammad och välkomnad i orter som Olsen, Valsjöbyn, Gäddede med flera.
Utan Vita Bandet vore vintersäsongen för turåkning synnerligen kort. Som jag ser det är Vitagrönabandet ett stort plus för friluftslivet i fjällkedjan.
Det låter lovande! Då borde min plan vara helt genomförbar. Eftersom jag tänkt hålla mig inom Sveriges gränser så blir det svårare och svårare att hitta stugor eller hotell ju längre norrut jag kommer, speciellt efter Abisko :)
 
Tycker ändå det är en intressant lite filosofisk fråga. Det finns många evenemang som man kan anmäla sig till, som kostar 2-3k i startavgift. Vasaloppet och Vätternrundan mfl. Vad får man för avgiften ?

Man kan ju köra det närsomhelst gratis om man vill --- :)
 
Är det inte nån som sprungit gröna bandet?

Inget för mig dock, möjligen att blåa bandet vore kul. Eller nåt cykelband om det finns.
 
Tycker ändå det är en intressant lite filosofisk fråga. Det finns många evenemang som man kan anmäla sig till, som kostar 2-3k i startavgift. Vasaloppet och Vätternrundan mfl. Vad får man för avgiften ?

Man kan ju köra det närsomhelst gratis om man vill --- :)
En del tycker att det är kul att delta i stora arrangemang tillsammans med andra. Då krävs det också en del administration (och fixning/städning) för att genomföra det. Men visst, gillar man bättre att köra ensam är det såklart bara att damma iväg. Därtill så finns det alltid folk som gillar att göra saker "officiella". T.ex kan man nöja sig med att läsa böcker för sin egen skull, men man kan också göra det på ett universitet och lägga ner extratid på att redovisa sina förvärvade kunskaper i olika prov. Det är väl ytterst en fråga vad man trivs med. To each his own!

Själv tycker att sådana här "samlande" initiativ är ganska trevliga. Även om man inte går hela sträckan kan man ju bli intresserad av andras turer. Kanske får man ennagrynsgröt vid målet också?
 
... Vad får man för avgiften ?
En gissning kan vara att förutom blåbärssoppa så är andras erkännande (beröm, ära, diplom, namn på hemsida, etc.) det man får för pengarna. Th.S. Gudjohnsens pampiga credo fångar det fint: "Nöja dig icke med att trampa kända stigar, utan drag dit, där fjällen äro vildast och ödemarken fjärmast, där seger skördas för mödor och ära är farornas lön. Kom i håg, att varje ökänd¹ fläck, som du företer i ord och bild, är en vinst för ditt sköna fosterland." https://www.lysator.liu.se/~nixon/kebnekaise/epilegomena.html länkad i tråden https://www.utsidan.se/forum/threads/soeker-ett-citat-ty-farorna-aero-aeventyrets-beloening.95067/

¹Skall nog vara 'okänd'.
 
Senast ändrad:
Jag kan verkligen rekommendera Gröna bandet som jag själv genomförde för 5 år sedan. Reglerna är ju väldigt enkla.
Det handlar om att hålla sig väster om viss punkter vilket innebär en vandring i ett sträck längs fjällkedjan. Support från utomstående är inte heller tillåtet och båttransporter är OK enligt tidigare inlägg.
Var du väljer att gå väljer du själv. Det finns många alternativ som gör planering och förberedelser till ett äventyr i sig. Jag själv valde tex att inte gå Kungsleden utan västligare alternativ. Det blir en enorm och oförglömlig naturupplevelse och du får många fina kontakter med andra bandare.
Det krävs självklart rejäla förberedelser och planering då det blir en stor fysisk ansträngning och kanske mest mentalt. När du väl känner att du lyckas successivt och sedan når målet i Grövelsjön/Treriksröset så är det en enorm känsla. Jag har vandrat och även skidat i fjällen i 55 år och Gröna bandet tillhör några av mina absolut bästa upplevelser.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Moga Stort parti vita blixten? Turskidåkning 11
Hermelin Vita blixten + NNN BC Magnum Turskidåkning 5
hajof70 Stålkant på Vita blixten? Turskidåkning 9
Wolfbrandt Vita Blixten Turskidåkning 13
Wolfbrandt Vita blixten Sökes! Turskidåkning 4
Banankontakt Kängor till vita blixten Turskidåkning 9
markanthus Vita blixten med stålkant? Turskidåkning 6
1145 Köpa vita blixten någonstans i mälardalen - sundsvall? Turskidåkning 3
landy Vita blixten Turskidåkning 20
tamino Nato- / Jägar-bindning till vita blixten Turskidåkning 10
estetdrägg Vita blixten + ? + Blötnäbbar. Turskidåkning 3
snokke Kängor/bindningar till Vita Blixten? Turskidåkning 11
johanniska Bindningar - Vita blixten Turskidåkning 32
mariaa Vita Blixten Turskidåkning 16
sarabackeus Skötselråd till Vita Blixten Turskidåkning 8
Islet Vita Blixten Turskidåkning 9
micke.lu VITA BLIXTEN? Turskidåkning 8
sajberjohan Tjära Vita Blixten Turskidåkning 18
ett_och_noll Valla Vita blixten? Turskidåkning 1
hfm76 Vita blixten Turskidåkning 8
Johan_olsson Köpa Vita blixten Turskidåkning 2
janneb80 Bindning och behandling av vita blixten Turskidåkning 2
bjärven Var finns Vita blixten?! Turskidåkning 7
Jolo Vita Blixten - råd!? Turskidåkning 1
lucky Vita blixten bindningar Turskidåkning 0
mcpete vita blixten Turskidåkning 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.