Grigri = Falsk säkerhet?

Jag råkade ut för ett ca 4 meters fall på klätterverket i början av vintern. Det var min säkringskamrat som dumpade mig under nedfyrning med en vanlig tub broms då repet slant från hans grepp och for genom så fort att han inte kunde hejda fallet.
Efter en månad utan klättring kunde jag klättra igen med en annan kamrat, fast nu med en nyinköpt grigri.

Jag undrar, är detta falsk säkerhet? Kanske hadde jag inte råkat ut för fallet om killen hadde en grigri denna gång, men det kan man aldrig veta. Vet någon om det har någonsin hänt att en grigri har pajat och inte bromsat?

Jag läste i ett tidigare inlägg om han som råkade ut för ett fall på Karbin. Då gick repet genom grigrin. Vad är det för andra typer av incidenter folk har råkat ut för med grigri?

Tackar på förhand.
/Michael.
 
viktigt att använda rätt!

En grigri ska tydligen ge en snabbare inbromsning vilket kan vara en nackdel vid kilklättring då kraften blir större på själva kilen. Men det viktigaste är nog att den används rätt, eftersom det går att lägga repet åt fel håll. Det är säkert självklart för de flesta men jag har själv säkrat en kompis med en "felvänd" grigri, när jag var nybörjare.
Brr -vilken ångest, det gick bra men jag kommer nog aldrig att glömma det.
 
Säkra säkert!

Michael Collins skrev:
Det var min säkringskamrat som dumpade mig under nedfyrning med en vanlig tub broms då repet slant från hans grepp och for genom så fort att han inte kunde hejda fallet.
Efter en månad utan klättring kunde jag klättra igen med en annan kamrat, fast nu med en nyinköpt grigri.

Jag undrar, är detta falsk säkerhet?

Som jag ser det, ja.

Det viktigaste är inte vilken säkringsmetod och vilket redskap för detta som används, det viktigaste är att den som säkrar dels vet vad han/hon gör och dessutom gör detta och INGET ANNAT.

Hoppas din nya kompis funkar bättre!

Mvh

Uffe
 
Uffe har helt rätt

...beträffande att valety av säkringsompis är bra mycket viktigare än valet av broms.

Men jag tycker ändå att det finns en poäng med grigri.
Rätt använd ger den en extra chans, jämfört med andra bromsar. Även erfarna säkrare *kan* missa. Och även om de inte gör det finns alltid risken att någon klantskalle knuffar omkull din säkringsman vid fel tillfälle. Murphys lag gäller ju, dessvärre.

Så, det säkraste måste vara att använda grigri men använda den som om den *inte* vore självlåsande.
 
Alldeles riktigt,...

när något går fel är det så gott som alltid handhavande fel. Även med GriGrin kan man göra sådana. För smal repdiameter, felträtt rep, att man greppar om GriGrin vid fall så att låsmekanismen hindras, om man trycks mot berget så att låsmekanismen hindras m m.

Jag var vid utsteget på en led i Västervik, slinter med foten, bulten (iklippt) är i midjehöjd , och faller 8-10 meter för att säkringsmannen tittade på några som klättrade tio meter åt höger samt stod fem meter från väggen. Det fallet hade jag fått oavsett säkringsmanick.

Så byt säkrare snarare än säkringsutrustning.
 
"Jag läste i ett tidigare inlägg om han som råkade ut för ett fall på Karbin. Då gick repet genom grigrin. Vad är det för andra typer av incidenter folk har råkat ut för med grigri?"

Jag har varit med om ett långt fall, nästan i marken, för att repdraget på leden varit så mycket att det aldrig blev något "ryck" vid repbromsen så att grigrin låste. Som tur var så fick säkringsmannen tag på den passiva änden i sista sekund vilket gjorde att det blev tillräckigt mycket motstånd i grigrin att den låste. Jag hade aldrig fallit så långt om säkringsmannen hade varit mer uppmärksam och dessutom haft en hand på den passiva änden från början.

Liknande incident hände på gamla Klätterverket då en säkringsman står och snackar med andra, med väldigt mycket slack och med handen över den låsande delen på grigrin. Klättraren faller nästan från toppen (på gamla Verket var det riktigt högt...) och säkringsmannen märker inget förrän klättraren snuddar marken. Det var bara tur att inte något allvarligt hände.

Olyckor som denna händer lätt om man bara lärt sig grigrin och inte vet hur man ska säkra med t.ex. en ATC.
Dock anser jag att en korrekt hanterad grigri, i sportsammanhang, är mycket bättre än en ATC. Detta för att grigrin avbelastar säkringsmannens bromshand på ett mycket behagligare sätt när man ska öva in svåra sekvenser och därmed hänger väldigt ofta i repet. Dessutom ger det klättraren en chans om säkringsmannen skulle snubbla, få fallande sten på sig m.m.

Ett minus skulle kunna vara att en grigri inte ger den dynamiska inbromsningen som en ATC ger. Men detta beror isåfall på säkringsmannen. Det går alldeles utmärkt att ge dynamiska fall med en grigri. Det gäller bara att säkringsmannen är följsam i fallet och ibland hoppar upp - med i fallet.

Men observera att jag anser att grigrin är bäst i sportsammanhang, inte vid traditionell klättring då jag anser ATC (eller liknande) vara överlägsen.
 
Grovlek på repet.

Kolla upp noga vilken diameter på repet som ska vara ok. Jag var med vid ett tillfälle då en person säkrade med ett tunnt nytt rep(ingen ludd från manteln) och grigrin låste extremt sent. Det blev en lite obehaglig "det var såjävlanära men vi hade förbannat tur upplevelse" då klättraren bromsades upp ca 40cm från backen efter ett fall på ca 8m.
 
Myt!

Läste nånstans en undersökning där fångsrycket vid säkringarna testades. Inget signifikant skillnad kunde påvisas mellan användandet av grigri eller ATC. Minns tyvärr inte var, men jag antar att Petzl vill ha marginalerna på sin sida och är försiktiga i överkant.

I filmen Hard Grit används Grigri konsekvent, och säkringarna som används där är ju i allra minsta laget.

Alltså: Grigri vid sport, Grigri vid trad, Grigri inne och Grigri ute, Grigri till bultning och Grigri till frukost!
 
Nja... inte riktigt sant... det är mycket högre fångstryck i en grigri... Läs i slutet av ngn bergssport så kan du se lite siffror. Det som är konstigt med de sifforna är att, jag tror att det var ett 9.6 cm rep som anvädes. Alltså är varken grigrin eller reverson som även testades inte godkända att använda (inl. tillverkaren Petzl).

/G

PS. Men med dynamisk funkar grigrin bra. Hur är den att använda på multipitch när man säkrar första man?
 
tummen rätt

en jag talade med har fallit från toppen av malmö klätterklubbs vägg då säkringsmannen råkade ha tummen på makaniken på grigrin så den ej låste.. mindre trevligt kan jag tänka.

/einar
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.