Gratttis 08:r

Nu kontrar Stockholms stad mot huvudstadens blaskiga vinter och bygger en skridskobana med plastis på Slottsbacken.

-Den har alla de egenskaper som vanlig is har, säger Henrik Söderberg, marknadschef på företaget Nordic ice till TT.

Anläggningen ska ligga över påsklovet. Tanken är att den ska öka intresset för skridskoåkning, inte minst bland barn.

Isen "spolas" dagligen med en blandning av vatten och miljövänligt glidfett. En gång i veckan krävs dock en grundligare polering med en golvbonings-maskin.

Knappt ett skär

räcker "banan" till. Skador i plasten efter skridskor kunde jag också konstatera när jag passerade dag. Det ska bli spännande att se hur livskraftigt materialet är! En bana för småbarnen att öva på räcker den nog till och det kanske är bra så.

Karin Hedén

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Tävling: Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.
räcker "banan" till. Skador i plasten efter skridskor kunde jag också konstatera när jag passerade dag. Det ska bli spännande att se hur livskraftigt materialet är! En bana för småbarnen att öva på räcker den nog till och det kanske är bra så.

Karin Hedén

Gick förbi och tittade på "banan" av nyfikenhet idag och OJ vad liten den var! Mycket mindre
än jag hade föreställt mig. Ytmässigt var den kanske ca 1/5 av den lilla konstfrusna isplätten
i Kungsan....

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips