Grattis jägare!

Vadå "why this hate?"
Flytta ut i glesbygden där man ser avregleringar,nedläggningar osv.. KONSTANT - samtidigt som man försörjer resten av sverige med el och andra naturtillgångar.
I Norge så bedriver man en politik för att glesbygden skall leva - här gör man tvärtom - med såna sk politiker kommer glesbygdsfolket aldrig att göra som de blir tillsagda - och det finner jag synnerligen uppfriskande.

Detta med rovdjuren är egentligen enbart ett resultat av ett långt överfömynderi. Därmed inte sagt att jag försvarar åtel med gift.
Men politiker SKA lyssna på de som bor där - annars kan de ju flytta dit själva - som det ser ut nu så verkar storstäderna se glesbygden som deras lekstuga - det är den INTE - den tillhör de som bor där, har alltid gjort så.


Du nämnde psykvård... Vi kan ju ta upp saker som: polis, rättsväsende överhuvudtaget - sjukvård framförallt och relatera dessa saker till glesbygd - där bevisar politiker varje dag att de är en samling inkompetenta idioter som inte klarar av någonting - varför i hela världen skall man lyssna på såna?

Där jag bor finns inte längre en akut - blir någon i min familj svårt sjuk får jag be till gud att jag ska hinna fram - sex mil är det numera dit - detta efter en "bra centraliseringspolitik"
Poliserna har ett löjligt stort distrikt - och det är inte ens riktig glesbygd där jag bor...


Kort sagt: Jag är för alla som vägrar lyda överförmyndare som idiotförklarar de som byggde/bygger sverige (resursmässigt åtminstone).
Nä - mera frankrike tack - där vet man hur man gör sin röst hörd kontra makten.

Jo,Norge är bra.Där har de lagt ner landstingen och det gör att makten kommer närmare folket,antar jag.

"Annars kan de flytta dit",Altruism är ju en garant för objektivitet.Skärpning.

Jag nämnde inget om psykvård,har ingen som helst erfarenhet i området.

Jag håller med om att den 'politiska klassen' helt har tappat förankring i verkligheten,men vi har de politiker vi förtjänar och du anser väl inte att anarki är att föredra.Ett folkuppror skulle nog få slutmuskeln att brista för många...


peter
 
Varför måste varje vargdebatt sluta i glesbygd kontra storstad


Ehhh...En gång till då:
Därför att de som bestämmer inte lyssnar på de som bor, och arbetar, bland vargarna.
Så, blev det enklare nu? ;)?



För sakens skull: jag är personligen FÖR rovdjur, tycker att jägare i regel är bortskämda, och ganska okunniga om hur man hanterar skogens djur - men jag är definitivt för att de som bor bland rovdjuren - de ska bestämma, ganska mycket, över rovdjurspolitiken.
 
Jo,Norge är bra.Där har de lagt ner landstingen och det gör att makten kommer närmare folket,antar jag.

"Annars kan de flytta dit",Altruism är ju en garant för objektivitet.Skärpning.

Jag nämnde inget om psykvård,har ingen som helst erfarenhet i området.

Jag håller med om att den 'politiska klassen' helt har tappat förankring i verkligheten,men vi har de politiker vi förtjänar och du anser väl inte att anarki är att föredra.Ett folkuppror skulle nog få slutmuskeln att brista för många...


peter


Nja... lite smågalen anarki kan nog vara uppfriskande - Sverige skulle må bra av det, svensson skulle vara tvungna att tänka en egen tanke...

:)
 
Varför måste varje vargdebatt sluta i glesbygd kontra storstad


Ehhh...En gång till då:
Därför att de som bestämmer inte lyssnar på de som bor, och arbetar, bland vargarna.
Så, blev det enklare nu? ;)?

Jasså? Varifrån får riksdagen sina ledmöter ifrån? Alla är födda och uppväxta inom tullarna eller? Du vet, vi röstar ju faktiskt om vem som ska representera oss i det här landet. Dessutom är det nog få som bor, arbetar bland vargar. Kolmården och nordens ark är väl de enda ställena där folk jobbar bland vargar.
 
Jasså? Varifrån får riksdagen sina ledmöter ifrån? Alla är födda och uppväxta inom tullarna eller? Du vet, vi röstar ju faktiskt om vem som ska representera oss i det här landet. Dessutom är det nog få som bor, arbetar bland vargar. Kolmården och nordens ark är väl de enda ställena där folk jobbar bland vargar.


Jamendåså.
Då finns det alltså inte något problem. Kanon.
 
Wow imponerande att jag som så flitigt kallats för troll och allt möjligt skit kan sitta här och läsa en rad inlägg som inte ens bär tecken på att likna någon form av debatt då ingen är villig att förstå den andres sida, eller att svara på en enda konkret fråga, man ägnar sig antingen åt inbördes beundran och sandlådehumor eller smuttskastning.!

FAKTO: att rovjurförsepråkare trackasseras i glesbygden kan INGEN INGEN INGEN förneka då det finns dokumenterat och lagförda dommar.

FAKTO: att man MÅSTE hålla nerer rovdjursstammen är en självklarhet då vi människor mutat in söttre delen av naturen och tex björn som lever till största delen av rötter, myror och bär kommer få det jävligt då växthuseffekten gör sig påmin och börja söka föda närmre människor.

Att jägare överdriver rovdjurens farlighet har vi fått bevisatt i den här tråden, att millitanta veganer som begår regelrätta lagbrott genomatt släppa ut allt från nötkreatur till fiskar och minkar enbart ökar klyftan är även detta ett problem.

Jägare gillar att döda, ni får en kick av att trycka av eran bössa och avliva ett djur, gärna ett stor trofedjur som elefant eller gnu/älg, visst ni tycker säkert att det är underbart att vandra i naturen också men hade det enbart varit det saken gällde så lämna bössan hemma och ta med er en jävla svampkorg! Jag har inget problem med att ni tycker det är skoj att döda. Andra har det och om man inte kan fatta det så..... eller ja alla fattar nog det!

Vildsvinen börjar bli för många i sverige, skall vi avla fram en starkar rovdjurstam som kan ta hand om dom eller skall vi låta jägare sköta jobbet? jag ser heldre att tränade jägare tar hand om vildvsin då skadade sådana kan vara riktigt farliga, betydligt farligar än vargen dessutom så skall vildsvinskätt smaka riktigt gott säger dom som äter kött. Är själv kanske inte helt förvånande vegetarian!

Nu skiter jag i det här snart, antingen blir man kallad för troll eller så kommer folk man tidigare tyckte hade något vettigt att tillför och lära sig av och beter sig som ett gäng pubertala tjuvrökare!
 
Jag tycker också att det är bättre att låta jägarna ta hand om vildsvinen. När jag försökte föreställa mig ett rovdjur lämpat för uppgiften blev jag lite skraj för att gå utanför knuten... ;-)

Imponerande aktivitet i tråden senaste tiden. Som kidsen på nätet skulle sagt; "mycket beef i luften nu".
/RJ

(Appropå troll ja.. Arntur har rätt i att han nu snart distanserats när det gäller nivån på inläggen. För dom intresserade av "netikett" rekommenderas att slå upp uttrycket "flamewar", vilket jag nu tycker är allt mer passande när det gäller den här tråden)
 
Tycker att Timo har en poäng. Det finns väldigt lite förståelse för de som bor i glesbygden från oss storstadsbor. Var i svärmors sommarstuga i Värmland för några år sedan och fick höra av grannen att de sett varg på hennes tomt. "Vad häftigt" utbrast jag varvid grannen tittade på mig som jag var tokig. Han gillade inte att behöva vara rädd för att hans boskap ska rivas av vargen medan jag som besökande storstadsbo tyckte att det hela var härligt pitoreskt. Först några år senare när jag läste i jakttidningar hur vanligt det var att hundar blev tagna av varg så började jag förstå problemet. Detta är något man knappt läser om i vanlig press där snarare folk som Folke får representera landsbygden för att skapa uppmärksamhet och sälja lösnummer. Och med den information man får som stadsbo om glesbygdsborna så förstår man ingenting. "Va, vill alla på landsbygden utrota vargen? Vilka knäppgökar! Att de inte älskar naturen lika mycket som jag, (på avstånd)"
 
Tycker att Timo har en poäng. Det finns väldigt lite förståelse för de som bor i glesbygden från oss storstadsbor. Var i svärmors sommarstuga i Värmland för några år sedan och fick höra av grannen att de sett varg på hennes tomt. "Vad häftigt" utbrast jag varvid grannen tittade på mig som jag var tokig. Han gillade inte att behöva vara rädd för att hans boskap ska rivas av vargen medan jag som besökande storstadsbo tyckte att det hela var härligt pitoreskt. Först några år senare när jag läste i jakttidningar hur vanligt det var att hundar blev tagna av varg så började jag förstå problemet. Detta är något man knappt läser om i vanlig press där snarare folk som Folke får representera landsbygden för att skapa uppmärksamhet och sälja lösnummer. Och med den information man får som stadsbo om glesbygdsborna så förstår man ingenting. "Va, vill alla på landsbygden utrota vargen? Vilka knäppgökar! Att de inte älskar naturen lika mycket som jag, (på avstånd)"

Att hundar blir slagna av varg beror på att dom ser dom som inkräktare i sitt revir efter som hunden härstammar från vargen, så bor man i vargtäta områden kanske man bör ha sin hund kopplad eller under uppsikt? Det är självklart tragiskt att mista en hund, det är ju som en familjemedlem men som det påpekats i tidigare inlägg så låter man sina barn inte leka nära vältrafikerade vägar då man vet att det kommer bilar där!
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.