GRANITE GEAR Crown 2 60 ? Tips på lättare säck?

Tjena
Håller på att slimma av utrustningen viktmässigt. Bär idag på en gammal Berghaus Cyclops 100 liter.
Säcken är fenomenalt bra, men den väger 2800 gram. Det känns som om utveckligen gått framåt..

Kollat runt en del men det är svårt att hitta i väskdjungeln.

Varför jag fastnade för denna och vill ha era åsikter är:

Den har topplock, det gillar jag.
Bältet och topplocket år att ta av och göra till en liten daypack när jag går iväg från tältet och fiskar.
Den väger runt kilot (1100 gram)
Ca 60 liter, det är vad jag behöver
Den har fickor på höftbältet.
Den har stretch ytterfickor, som passar bra till fiskespön och annat som lika gärna kan bäras utanpå säcken.

Finns det någon säck som har liknande egenskaper som jag bör titta på?

Övriga åsikter?

// Thanks
 
Gossamer gear mariposa. Lättare, säkert dyrare oxå. Den e på ca 65 liter. Mina barn har använt två olika årsmodeller o den e verkligen bekväm enl dom.
 
Kollat på den, men den är ju 65 liter inräknat sidofickorna, Själva huvudsäcken är väl max 30-40 liter?
 
Sidfickorna e ju bara mesh typ. Huvudsäcken e rätt rymlig iom roll-lock. Den e betydligt stärre än 40 liter.
 
Fjällsport om Mariposa:

" Mariposas huvudfack är på 36 liter, de resterande 24 litrarna utgörs av fickorna, som för övrigt är sju stycken. "
 
Jag har bytt till en Granite Gear Blaze 60 L och är väldigt nöjd. Toplocket tog jag bort, gillar rollstängning. Vist låter det bra med att kunna ta toplocket och trä på avbärabältet och ha som daypack. Men i praktiken är det ganska meckigt att få in & ut avbärarbältet. Så jag tog bort locket för att spara ytterligare några gram. Provade flera säckar som Mariposa och HMG hos Fjällsport men Granite Gears Blaze kändes mycket bekvämare på ryggen och klarar en högre packvikt. Men inte superlätt med sina 1,2 kilo.
 
Min Gossamer Gear Mariposa är klart rymligare än min 50-liters haglöfssäck, sen kan literna räknas olika i ryggsäcksvärlden. Jag tycker definitivt att det är värt att räkna med ytterfacken i det fallet.
Ryggsäcken är bekväm, men inte fantastiskt. Över 15 kg blir den rätt obekväm.
Men är det viktigt för dig att spara vikt kan jag rekommendera den.

/OJ
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.