Gräsplätt visavi STF

En kommentar till Johan Malmström angående att det inte är fult att tjäna pengar. Att vederbörande Vd innehar en alldeles särskild kompetens. Att denne är värd pengarna. Jo,jo, kanske det, men sett ur det perspektivet att många tycker att den gamla ärevördiga föreningen, nu till delar bolagiserat, har antagit en annan färdväg men odlar myten av en gammal hederlig friluftsorganisation så tvivlar fler än jag på dess nuvarande inriktning.

Om vi tar den aktuella frågan om prisnivå så skulle det vara intressant med en historisk jämförelse säg från 10, 20, 30 år tillbaka. När skedde ”det stora språnget” ? När började man skapa dessa ekonomiska förutsättningar till exempelvis VD lönen?

Som en del skriver, det är frivilligt att vara med och jag var med till den stund jag tyckte att det skavde allt för mycket. Men var o en får göra som man känner sig nöjd med.
 
Det ser ut som om jag behöver klargöra en del saker.

Jag har aldrig uttryckt att vederbörande VD "innehar en alldeles särskild kompetens". För att tjäna två miljoner om året behövs inte nödvändigtvis någon unik kompetens. Det räcker med tur och / eller hårt arbete. Min lokala ICA-handlare tjänare mer än så, och det gör mig inte heller upprörd. Jag kan välja att inte handla där om jag tycker det är för dyrt.

Jag har inte tillsatt eller valt ersättningsnivån på STF tidigare eller nytillsatta VD / generalsekreterare, det är trots allt styrelsen som gör det. En snabb sökning visar att frågan varit uppe tidigare:
https://www.utsidan.se/forum/threads/sveriges-dyraste-taeltplats-abisko.88230/page-5

Jag har inte så mycket att tillföra "eznug" sista inlägg där.
 
En fråga, var det per person? Du måste mena per tält och per stuga. Då är det rimligt. Bara så att vi jämför rätt.
Måste kolla. Det är per person. Tältavgift för familj anges till max. 420 kr (vad som menas med familj framgår inte)
Angående avgifterna i Padjelanta alltså.

Så är det t.ex 34 bäddar totalt i Gisuris stugor. När jag var där för 7 år sedan var det nog 3-4 vandrare till samtidigt, Likaså vid Låddejåkkå. I Staloluokta var det fullt, dit flyger ju gräddvisp.

Hursomhelst, jag unnar verkligen alla att tjäna de pengar de gör.
 
Senast ändrad:
Skräpig tältplats
Jag är STFmedlem med glädje och kommer så att förbli. Jag tycker att vid 200 kr per tältande person, för att nyttja kök m fl faciliteter i en stuga, går nog gränsen. Tältade senast vid Vålåstugorna för nån vecka sedan pga hårda vindar, och i den situationen var det billigt!

Men jag tycker också att för det beloppet borde man kunna få en skräpfri stugnära tältplats. Det var rent sorgligt vad mycket toapapper som låg i buskarna runt det anvisade området. Självklart är det var och en tältares ansvar att inte bete sig som en idiot och lämna skräp efter sig, men en stugvärdstur då och då runt stugan med en plockare i handen alt. "handskar på" borde kunna utföras. Vi uppmärksammade aktuell stugvärd på detta, och hon skulle gå en runda.

Inom parentes sagt så har jag aldrig tidigare sett så mycket toapappersrester i fjällen som i år. Kanske berodde det på att årets tur gick i mer publika områden (Vålådals/Lunndörrsfjällen) än vanligtvis (Sarek/Padjelanta). Bedrövligt helt enkelt!
 
Senast ändrad:
Tillägg till mitt föregående inlägg: Alltid tråkigt när diskussionen blir personligt och istället för argument så blir det personliga påhopp mot den som har en annan åsikt än man själv.

Du missförstår mig.

Alla bolag vill ha en kompetent VD. Vad tror du man får för VD om man erbjuder en årslön på 200 000? Tror du en sån VD klarar av att driva bolaget på ett bra sätt?

Jag håller med om att det är sjukt att det gått sån inflation i VD-löner, men 2 miljoner om året är inget konstigt alls för ett större bolag. Huruvida det är "rätt" eller inte är en annan femma, men det är så verkligheten ser ut.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.