GR 20 Korsika

I somras vandrade vi från Calenzana till Castellu de Vergio. dvs knappt sex etapper av totalt femton. De fyra första etapperna var tuffa, inte minst passagen Cirque de la Solitude. Enligt litteratur i ämnet och kartor över resterande delar av leden är svårighetsgraden mindre under de återstående delarna av leden. Vad är er uppfattning som har vandrat hela leden? Finns det någon passage som kan jämföras med Cirque de la Solitude?
 
Jag haller med, den etappen var min favorit, vi gick nord - syd, och synen nar man passerar kronet ar superb. Lite farligt var det ocksa, vi var tvugna att snedda over en brant snodriva fram till ett rep som dom hade satt upp langs bergsidan.(Vi gick iJuni). Sedan klattra och ga i en halvcirkel pa asen runt dalen med dom tva sjoarna laaangt darnere, not to be missed!
 
Nej nej!

Nej nej. Om vi pratar svarighetsgrad sa ar Cirque de la Solitude i en egen kategori. Det finns passager andra dagar som kraver hander och som ar branta men de loses oftast inom nagon minut eller ett par. Cirque de la Solitude tog mig sakert tva timmar att passera med standiga klattringsmoment. Inte direkt svart men med bokiga konsekvenser ifall man ramlar. Latt packning underlattar mycket. Aven andra dagar.
 
Cirque de la Solitude!! Livsfarligt med alla stenar som faller. Vi råkade ha en grupp scouter ovanför oss som inte visade någon respekt alls och satt och kastade ut knytnävsstora stenar över kanten när det klättrade folk nedanför!! Det farliga i sig är inte klättringen på korsika (bortsett från tung packning på vissa ställen) utan det är alla runt omkring.. Det fanns mycket lösa stenar vid Cirque de la Solitude.. Men tar man det försiktigt så är det ingen fara bortsett från det ovan.
 
Le Cirque var inte fullt så knepig och utsatt som jag hade trott, men jag gick ju söderifrån, vilket betyder att all klättring sker uppåt. På ett ställe klev jag på en stor sten som började glida i det kringliggande gruset, men den for lyckligtvis inte iväg.


Går man söderifrån i rimlig tid lär man f ö nå den lägsta punkten inan rusningen sätter in -
jag mötte ingen människa på den sträckan.

http://www.huthyfs.com/corsegal/corseindex.html
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...