GPS?

Står i begrepp av inhandla 1 st handburen GPS. Vill gärna ha synpunkter (positiva & negativa) från er som har erfarenhet av dylika tingestar.

Mvh. Kent

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Jag använder en Garmin eTrex som jag är mycket nöjd med. Det är en enklare variant utan nedladdade kartor, men det hela bygger på att man lägger in sina egna waypoints. Den är dock mycket smidig att använda och inte mycket större än en mobiltelefon. Den stöder också Swedish Grid, dvs rutnätet på de svenska kartorna. Utmärkt som komplement till kartorna, och jag har använt den vid en rad olika aktiviteter: bilresor, svampplockning, paddling, fjällvandring etc.

mvh / Patrik

Garmin 12 från GPS Warehouse

Jag har nyligen köpt en renoverad Garmin 12:a från GPS Warehouse i England ( http://www.gpsw.co.uk ). Jag har inte hittat billigare. Inga problem med frakt etc.

För att ta hand om Waypoints använder jag programmet Easy-GPS och OziExplorer. Garmin 12 har inga kartfunktioner, men ska man som jag bara använda den på sjön (kajak) tycker jag att det räcker. Jag har även använt GPSen i Norska fjällen och det har aldrig varit några problem med satellittäckning, inte ens i djupaste och mörkaste dalarna.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips