GPS?

Står i begrepp av inhandla 1 st handburen GPS. Vill gärna ha synpunkter (positiva & negativa) från er som har erfarenhet av dylika tingestar.

Mvh. Kent
 
Jag använder en Garmin eTrex som jag är mycket nöjd med. Det är en enklare variant utan nedladdade kartor, men det hela bygger på att man lägger in sina egna waypoints. Den är dock mycket smidig att använda och inte mycket större än en mobiltelefon. Den stöder också Swedish Grid, dvs rutnätet på de svenska kartorna. Utmärkt som komplement till kartorna, och jag har använt den vid en rad olika aktiviteter: bilresor, svampplockning, paddling, fjällvandring etc.

mvh / Patrik
 
Garmin 12 från GPS Warehouse

Jag har nyligen köpt en renoverad Garmin 12:a från GPS Warehouse i England ( http://www.gpsw.co.uk ). Jag har inte hittat billigare. Inga problem med frakt etc.

För att ta hand om Waypoints använder jag programmet Easy-GPS och OziExplorer. Garmin 12 har inga kartfunktioner, men ska man som jag bara använda den på sjön (kajak) tycker jag att det räcker. Jag har även använt GPSen i Norska fjällen och det har aldrig varit några problem med satellittäckning, inte ens i djupaste och mörkaste dalarna.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.