GPS-uppkoppling utomlands?

Hej!

På min förra långfärdscykling använde jag GPS:en som fanns i min mobiltelefon, en Nokia C5-00. Det fungerade bra i stort sett hela tiden, vid enstaka tillfällen tog det lite tid för den att hitta min position men sånt får man ju räkna med. Dock så cyklade jag då bara i Sverige och Norge, och när jag nyligen hälsade på en kompis i Finland upptäckte jag att mobil-GPS:en inte fungerade där över huvud taget.

Jag planerar att ge mig iväg på långfärdscykling ner genom Europa framåt sommaren, och då känns det ju sådär att förlita sig på en GPS som kanske bestämmer sig för att lägga av när man passerar en landsgräns. En kompis till mig säger att om mobil-GPS:en fungerar eller ej beror på mobiloperatören i landet i fråga. Vet någon om det är annorlunda om man använder en "riktig" GPS, dvs inte en sådan som finns i mobilen? Måste man ha någon typ av abbonemang eller så för uppkopplingen som krävs vid positioneringen?

Hade ju varit skönt att slippa både kostnaden och att behöva ha ytterligare en pryl på styret som man måste ta bort varenda gång man ska in och äta eller handla någonstans.

Tacksam för alla svar som kan ge mig lite mer klarhet i det här.
 
Mobil-gpsen använder mobilnätet för att snabbare få reda på sin position. Dock bör det väl fungera att hitta positionen ändå, dock kan du få räkna med att det tar ganska lång tid första gången. Säkert 30 minuter kanske längre.

Nästa gång du startar gpsen kommer den ihåg ungefär vart du är och då bör det gå snabbare.

En vanlig gps tar oxå väldigt lång tid på sig att hitta rätt om man har flyttat sig en lång sträcka och haft den avstängd
 
Även en bra gps alltså nån Garmin som kallstartas , tar en tid och synka och skall det ske inom 5 minuter så måste den ligga stilla om man är lite skymd av skog.

Vet att telefon gpser som inte kan grovpositionera sig med nätet( det som kallas AGPS) kan ta betydligt längre tid - men även där så gäller lägg telefonen helt stilla på en klippa och vänta.

Det kan ta 10 minuter - kanske även 15 då antennen är mycket sämre än en riktig gps.
 
Vet att telefon gpser som inte kan grovpositionera sig med nätet( det som kallas AGPS) kan ta betydligt längre tid - men även där så gäller lägg telefonen helt stilla på en klippa och vänta.

Det kan ta 10 minuter - kanske även 15 då antennen är mycket sämre än en riktig gps.


Det är säkert sällsynt, men jag vet att vissa telefonmodeller har haft GPS-funktionen felimplementerad så att den inte kan låsa från kallstart överhuvudtaget med bara satelliterna; den måste få en spark av AGPS-systemet. Samsung Galaxy Gio är ett exempel. Det är dock ett mjukvarufel, och ska finnas appar i stil med "GPS coldstart" som rättar till buggen.
 
Mitt intryck är att

kombinerade GPS/Glonassmottagare klarar kallstart snabbare. Gratiskartorna Open Street Map blir allt bättre. Hur de funkar i en smartphone vet jag inte.

Thure
 
Det är säkert sällsynt, men jag vet att vissa telefonmodeller har haft GPS-funktionen felimplementerad så att den inte kan låsa från kallstart överhuvudtaget med bara satelliterna; den måste få en spark av AGPS-systemet. Samsung Galaxy Gio är ett exempel. Det är dock ett mjukvarufel, och ska finnas appar i stil med "GPS coldstart" som rättar till buggen.

Agps är inte något ovanligt i moderna mobiler - de flesta moderna smarta mobiler har Agps.
Fick du inte GPSkontakt utrikes - kolla att du har roaming tillåten och påslagen (och var bered på kostanden).
Tror och hoppas att din mobilGPS får träff även utan men som förklaratas efter längre tid då den inte får grovpositionen av mobilnätet.

/Patrik, med AGPS i sina mobiler
 
GPS borde fungera utan problem var du än befinner dig.
(Med olika kvalitet så klart.)
Det som är problemet är kartorna.
De måste antingen visas direkt över Internet eller laddas ner och sedan visas offline.
Nokia har och har haft möjligheten i många av deras mobiler.
Att slå på roaming kan bli en dyr affär.
Sätter du på flygplansläge så blir troligen dock GPS:en inaktiverad.
Så läs manualen och ladda ner kartorna over det område du ska vara i.
Lätt att testa hemma genom att ta ut SIM kortet och kolla kartorna (eller inaktivera datatrafik).
Funkar det så funkar det utan internetåtkomst.
 
Även en bra gps alltså nån Garmin som kallstartas , tar en tid och synka och skall det ske inom 5 minuter så måste den ligga stilla om man är lite skymd av skog.

Vet att telefon gpser som inte kan grovpositionera sig med nätet( det som kallas AGPS) kan ta betydligt längre tid - men även där så gäller lägg telefonen helt stilla på en klippa och vänta.

Det kan ta 10 minuter - kanske även 15 då antennen är mycket sämre än en riktig gps.


I dessa fall brukar jag också sätta igång typ "GPS-test" eller motsvarande app med inställning "keep screen on" så att app/telefon inte går ner i något inaktivt läge och avbryter nedladnningen av data från satelliterna.
 
Ok det skall jag prova

Jag använder inte telefongps som primär gps enhet men man märker ju skillnaden på
vad antennen gör när man jämför med en riktig Gps.

En grej som man kan göra utan och bygga om telefonen är att köpa en scysst Gps puck
och köra den via bluetooth och ha uppe på ryggsäcken.

Nackdelen är ju att det äter en del batterier men det vill man ju inte med en redan törstig smartphone.
 
GPS Status

Om du använder en Androidtelefon så kan du installera appen GPS Status så tar den ner aktuella satellitdata på någon halvminut och sedan kan du stänga Roaming under flera dagar, men du har ändå en bra mottagning med GPS:en eftersom den har laddat ner den aktuella Satellit kalendern.

Om du istället använder dig av en fri WIFI hotspot så blir det helt gratis.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
joanna En "no nonsense" GPS-klocka för en vänsterhänt med ynkliga handleder? Navigering 116
JohnWedin Lantmäteriets kartor till Gaia GPS Navigering 3
fyad Gps för inbyggnad i bil Navigering 7
Sewen Kartapp alperna Navigering 11
SamiHuutoniemi App med bra export av karta med GPS-spår Navigering 1
majjen Vad har hänt på gps-fronten? Vilken är "bäst" idag? Navigering 12
UAO Ny GPS eller Mobilen, hur tänker ni idag? Navigering 55
Lars H Hur få GPS-spår från InReach till dator? Navigering 4
SEHLBERG Karta till Garmin GPS. Navigering 0
hsp Råd för att lära sig anv Garmin GPS ladda ner gpx filers osv Navigering 4
Rune E iPhone GPS vid paddling Navigering 2
kennet_arvidsson Urusla GPS-er Navigering 114
greenjuice Slutet för Viewranger Navigering 34
MarkusF Ladda ner karta till Garmin GPS Navigering 15
vilseiskogen GPS-Klocka med blåtand från android? Navigering 6
gundj Stenålders GPS Garmin 60SCx Navigering 14
KlaraW Tips på GPS Navigering 10
SofiaFia Symbol på GPS? Navigering 5
Christoffer_123 Fråga ang. Garmin gps Navigering 6
HasseQ Vilken GPS skall jag ha ? Navigering 25
mile0003 Mest vettiga karta (GPS) Navigering 8
Oliver_swe GPS Med möjlighet att ladda med GPX-kartor Navigering 7
Galten Extremt simpel billig GPS Navigering 18
Lico GPS baserad paddel log? Navigering 3
Masmakkan Handhållen GPS Navigering 22
Lico GPS armband vs handhållen? Navigering 16
tobiasdr GPS-mottagning T-Rådhuset Navigering 3
Sebastian_b Gps med Europa led E6 Navigering 19
jordbrukaren Hur anger man GPS-koordinater, vilket format? Navigering 16
Brus-Nilsson GPS-karta med fornlämningar Navigering 3
Viktorious GPS-klocka Navigering 10
lyckhem Garmin GPS Klocka Navigering 8
Simme3000 Hitta koordinater från GPS på karta Navigering 3
avsl_22-07-26 Säkerhet till fjälls - val av GPS, Inreach, PLB, nödsändare Navigering 35
Edstroom Gps i fjällen Navigering 6
Materialaren Skapa vandringsrutter för fjälltur med Garmin GPS (Fenix) Navigering 4
aksello enklaste / batterisnålaste gps mottagaren, som kan lagra gpx tracks Navigering 31
Ode Åland med gps Navigering 4
jffoto Söker en gps med detaljerad karta Navigering 35
silly Garmin gps 64 st Navigering 27
joanc Minneskort Garmin gps Navigering 3
avslutad_230717 Ny GPS med kartfunktion Navigering 18
SamiHuutoniemi GPS tracker med lång batteritid Navigering 17
Nitsson Vilken iPhone app för topografisk karta / GPS? Navigering 29
Jorden runt GPS kopplad till Google Earth i datorn Navigering 9
Joakim.e Friluftskartam PRO från CD till GPS? Navigering 8
Joakim.e GPS för att geotagga foton Navigering 15
Josiaab Har 157olika Koordinater som jag vill föra över från dator till gps Navigering 2
Jones Vilken GPS? Navigering 18
swimwhizz GPS för båtfiske Navigering 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.