GPS-pod eller foot-pod?

Hej!
Har tänkt att köpa en Suunto t3 och antingen en foot-pod eller en GPS-pod som tillbehör. Är det någon som har erfarenheter av dessa tillbehör och kan ge lite synpunkter/för- och nackdelar på dom här två varianterna? Jag tränar medstadels löpning men även cykling och längdskidåkning. Hur är noggrannheten och har man bra täckning med GPSen?

Martin
 
Fotpoden

har fått omdömen här på Utsidan tidigare och de har varit överlag positiva.

Utan att ha annan praktisk erfarenhet än av vanlig GPS så kan jag skriva att fördelen med fotpod är att den mäter distans utan att man behöver ha radiokontakt med satelliterna. Fördelen med GPS är att den kan mäta distans även om man inte går eller springer. Vid t ex skridskoåkning och skidåkning är det därför GPS som gäller.

Thure
[Ändrat av thureb 2006-12-18 kl 14:26]
 
jag har gps-poden

Hej Martin!

Har haft GPS -poden i 3 veckor nu!
Och är sååå nöjd, tanken var att den skulle med för att mäta upp några olika slingor som jag brukar springa men den är med jämt, det är så kul att veta hur långt man har sprungit.
Täkningen är förvånansvärt bra, fungerar t.o.m inne.
köp den!!

mvh Linda
 
footpod

Jag har ägt en footpod till t3:an i lite över en månad nu. Jag är helt nöjd, inget att klaga på. Enda minuset som jag har förstått att förekommer är om man springer i skog och mark, dvs.om man varierar längden på steget ofta. Då kommer noggrannheten att vara lite sämre, eftersom man (oftast) kalibrerar Poden på en löparbana.

Minuset med en GPS Pod är ju som redan nämnts, kontakten till satelliter. Vet nån förresten om man får ut koordinater ur en GPS Pod, dvs reda på var man rört sig?

Det finns en recennsion om olika distansmätare till pulsklockor på
http://www.marathon.se/news/article.cfm?ThemeId=326
 
www.puls.se

Kolla där... där finns det många som har synpunkter kring footpod vs gps... gps dominerar... men jag har för mig att man kan använda både och, till Suunto?

Jag har en GF 305:a... inga prylar på fötterna som måste kallibreras här inte...

Jag har tappat mottagningen EN gång... och det var vid silverfallet, vid Toulpagornis fot.

//Thomas
 
Footpod-GPS Pod

Stämmer att till Suunto T3:an kan man använda både foot- GPS- och bikepod. En till fördel med GPS:en är ju att man kan tex. vandra eller utöva andra "lågfarts" aktiviteter. Footpodens noggranhet lider då farten avvtar tillräckligt, kommer inte ihåg exakta tal.
 
Är det någon som har erfarenhet av suuntos GPS i skog eller städer?

Undrar om fotpoden är svår att kalibrera?
Vet inte om det är jag som är småtrög när det kommer till manualer men det verkade ganska omfattande iom att man skulle kalibrera för olika hastigheter etc...
 
Är det någon som har erfarenhet av suuntos GPS i skog eller städer?

Undrar om fotpoden är svår att kalibrera?
Vet inte om det är jag som är småtrög när det kommer till manualer men det verkade ganska omfattande iom att man skulle kalibrera för olika hastigheter etc...

Jag har en polar med footpod. Kalibreringen är busenkel. Man kutar en känd sträcka, kollar vad uret visar. Sen delar man den faktiska sträckan med den uppmätta och matar in resultatet i en meny. T.ex: kuta 10km, klockan visar 10500m

10000/10500=0,952

Mata in 0,952 i kalibreringsmenyn.

Fan det här låter ju komplicerat, men det är faktiskt mycket enklare än det låter.

Om man har två mycket olika skor eller kutar på väldigt skiftande underlag är det inget problem att bara skriva ner de olika värden och ändra. Det är betydligt enklare än att ställa larmet på ringning.
 
Jag har en polar med footpod. Kalibreringen är busenkel. Man kutar en känd sträcka, kollar vad uret visar. Sen delar man den faktiska sträckan med den uppmätta och matar in resultatet i en meny. T.ex: kuta 10km, klockan visar 10500m
...
Om man har två mycket olika skor eller kutar på väldigt skiftande underlag är det inget problem att bara skriva ner de olika värden och ändra. Det är betydligt enklare än att ställa larmet på ringning.

Skaffar du en Suunto är kalibreringen än simplare: Spring den kända sträckan och mata in denna i klockan då du sprungit klart.
 
Hmmm, det verkar ju som att folk överlag är nöjda oavsett om det är fotpod eller gps...
Iofs ett gott tecken.
Lutar kanske lite åt fotpod då jag kommer använda den en del i stadsområde och har hört att man kan få problem med gps där...
Någon som har erfarenhet av det?
 
Hur gäller det med batteritid då?
känns som en GPS drar väsentligt mycket mer batteri?
är man på en fjällvandring en vecka och GPS poden slocknar av lite batteri efter första dagen??

EDit: lite gammal tråd såg jag nu,, men väcker nytt liv i den =D
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
robinlu Pulsklocka med gps Träning och hälsa 10
jerklaren GPS app för löpning till WP7 alt Android Träning och hälsa 5
tango Crawl för nybörjare: bok, dvd eller youtube? Träning och hälsa 12
tango Sluta svettas : duscha varmt eller kallt? Träning och hälsa 27
snowdog Balansplatta- vilken är bäst? Kula eller rund botten! Träning och hälsa 1
super mario Träning Cho Oyu/eller bara mkt bra form Träning och hälsa 11
johan01 triathlon - att crawla eller inte crawla.. Träning och hälsa 10
magwo Inflammation, är det bra eller dåligt? Träning och hälsa 16
mattiase Cykel- eller roddmaskin Träning och hälsa 3
MonicaKa Ansträngningshuvudvärk och/eller vätskebrist? Träning och hälsa 16
millimeter För litet eller för mycket? Träning och hälsa 1
Tommy125 Nya löparskor i Uppsala, Löplabbet eller Gå & Löpklin? Träning och hälsa 3
henkealf Inlines, eller annan alternativ träning? Träning och hälsa 4
schweingaard Orienteringsskor eller löpskor Träning och hälsa 24
rubing Ont i knät, pga skorna eller pga otränad. Träning och hälsa 4
Bengtpg Oronsnackor eller horlurar? Träning och hälsa 9
i Grycksbo polar eller sigma pulsklocka? Träning och hälsa 22
Sandra E Saltets vara eller icke vara Träning och hälsa 9
dangermouse Bastu eller cykel? Träning och hälsa 14
walkerboh Myt eller sanning? Träning och hälsa 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.