GPS, kompass och karta

Garmins friluftskarta har inte det jag söker efter. Istället så tänkte jag använda en enklare GPS som anger long och lat för att sedan se på LM's gröna karta vart jag befinner mig.

Nu kommer problemet, jag har ingen aning om hur man översätter longitud och latitud till en position på en karta. Jag har inte heller funnit någon sida som förklarar detta konstigt nog.

mvh
 
Titta i kartans marginal

GPSen kan ställas in på lat long i grader, minuter,sekunder vilket gäller t ex sjökort eller på andra rutnät t ex Swedish Grid = rikets nät.

Så titta på dina kartor ( sjökort) och välj lämplig inställning på GPSen.

Latitud är breddgrader dvs parallella med ekvatorn längdgrader går från pol till pol.

Benämningen breddgrad och längdgrad lär komma från Medelhavets långsträckta form.

Thure
 
tanto; sa:
Nu kommer problemet, jag har ingen aning om hur man översätter longitud och latitud till en position på en karta. Jag har inte heller funnit någon sida som förklarar detta konstigt nog.

mvh

hehe.. just så gör jag, se till att du köper en GPS som klarar multipla system.. min Garmin etrex legend klarar hur många system som helst, naturligtvis RT90 oxå..
 
Om jag minns rätt, skall GPSen stå på RT90 och inte swedish grid för minsta möjliga fel. Det finns säker någon här som kan rätta mig om jag fel.
 
Ännu änklare är att säga att Longitud är Ost/väst och Latitud är Norr/Söder.
Longituden räknas utifrån en tänkt linje från Greenwich i England till nord/sydpolen.
 
chuck; sa:
Om jag minns rätt, skall GPSen stå på RT90 och inte swedish grid för minsta möjliga fel. Det finns säker någon här som kan rätta mig om jag fel.

Det beror, om jag har fattat det hela rätt, på vilken GPS-modell du har. Detta har varit uppe flera ggr, bl a i den här tråden:

http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=17155

Kan förresten tillägga att jag vid nåt tillfälle hade Garmintolvan felinställd med kombinationen UserGrid enl LM och RT90 i stället för UserGrid och WGS84, vilket gav ett mycket stort fel. Kommer inte ihåg hur stort, men det kan kanske ha handlat om ca 100 m eller nåt sånt.

//Anders
 
det finns böcker om orientering!

chuck; sa:
Om jag minns rätt, skall GPSen stå på RT90 och inte swedish grid för minsta möjliga fel. Det finns säker någon här som kan rätta mig om jag fel.

Två saker att ställa in på GPSen om man ska navigera på LM's landkartor:

Position Format: Swedish Grid (rutnätet på LM's kartor)
Map Datum: RT90

Sedan anger man position i X och Y (jag bor själv på X= 6485403 och Y= 1479723), alla experter kommer sedan raskt att tala om att Garmins RT90 inte är så korrekt som den skulle kunna vara men det var inte det vi skulle tala om här!

Ytterligare kunskap kan man få i böcker om orientering. Jag har själv en bok som heter "Handbok i GPS" av Magnus Lindén, min utgåva är gammal men nyare finns här:

http://www.nautiska.com/forlaget/boktitlar.htm
Titel: Handbok i GPS
Författare: Magnus Lindén
Format: 154 x 225 mm
Omfång: 220 s, illustrerad i färg och svartvitt
ISBN: 91-89564-03-0
Ca-pris: 270 kr

Den boken beskriver både navigation till lands och till sjöss med GPS.

----
Om man istället ska ut på sjön så är det sjökort som gäller. Här används nästan uteslutande Lat/Lon och WGS84. Kunskap hittar man här i böcker för förarbevis/kustskepparexamen. Jag känner mig alltid lugnare om mina medtrafikanter på sjön minst har förarbevis så man kan väjningsreglerna!

MVH/Christer
http://www.clover.se
 
tanto; sa:
Nu kommer problemet, jag har ingen aning om hur man översätter longitud och latitud till en position på en karta. Jag har inte heller funnit någon sida som förklarar detta konstigt nog.

Om du vill konvertera mellan WGS84 och RT90 så går du enklast in på http://swepos.lmv.lm.se/ och väljer "kordinattransformation". Det funkar bra när man är hemma vid datorn men lite bökigare när man är i skog och mark...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
2587lyly gps elektronisk kompass Navigering 1
joanna En "no nonsense" GPS-klocka för en vänsterhänt med ynkliga handleder? Navigering 116
JohnWedin Lantmäteriets kartor till Gaia GPS Navigering 3
fyad Gps för inbyggnad i bil Navigering 7
Sewen Kartapp alperna Navigering 11
SamiHuutoniemi App med bra export av karta med GPS-spår Navigering 1
majjen Vad har hänt på gps-fronten? Vilken är "bäst" idag? Navigering 12
UAO Ny GPS eller Mobilen, hur tänker ni idag? Navigering 55
Lars H Hur få GPS-spår från InReach till dator? Navigering 4
SEHLBERG Karta till Garmin GPS. Navigering 0
hsp Råd för att lära sig anv Garmin GPS ladda ner gpx filers osv Navigering 4
Rune E iPhone GPS vid paddling Navigering 2
kennet_arvidsson Urusla GPS-er Navigering 114
greenjuice Slutet för Viewranger Navigering 34
MarkusF Ladda ner karta till Garmin GPS Navigering 15
vilseiskogen GPS-Klocka med blåtand från android? Navigering 6
gundj Stenålders GPS Garmin 60SCx Navigering 14
KlaraW Tips på GPS Navigering 10
SofiaFia Symbol på GPS? Navigering 5
Christoffer_123 Fråga ang. Garmin gps Navigering 6
HasseQ Vilken GPS skall jag ha ? Navigering 25
mile0003 Mest vettiga karta (GPS) Navigering 8
Oliver_swe GPS Med möjlighet att ladda med GPX-kartor Navigering 7
Galten Extremt simpel billig GPS Navigering 18
Lico GPS baserad paddel log? Navigering 3
Masmakkan Handhållen GPS Navigering 22
Lico GPS armband vs handhållen? Navigering 16
tobiasdr GPS-mottagning T-Rådhuset Navigering 3
Sebastian_b Gps med Europa led E6 Navigering 19
jordbrukaren Hur anger man GPS-koordinater, vilket format? Navigering 16
Brus-Nilsson GPS-karta med fornlämningar Navigering 3
Viktorious GPS-klocka Navigering 10
lyckhem Garmin GPS Klocka Navigering 8
Simme3000 Hitta koordinater från GPS på karta Navigering 3
avsl_22-07-26 Säkerhet till fjälls - val av GPS, Inreach, PLB, nödsändare Navigering 35
Edstroom Gps i fjällen Navigering 6
Materialaren Skapa vandringsrutter för fjälltur med Garmin GPS (Fenix) Navigering 4
aksello enklaste / batterisnålaste gps mottagaren, som kan lagra gpx tracks Navigering 31
Ode Åland med gps Navigering 4
jffoto Söker en gps med detaljerad karta Navigering 35
silly Garmin gps 64 st Navigering 27
joanc Minneskort Garmin gps Navigering 3
avslutad_230717 Ny GPS med kartfunktion Navigering 18
SamiHuutoniemi GPS tracker med lång batteritid Navigering 17
Nitsson Vilken iPhone app för topografisk karta / GPS? Navigering 29
Jorden runt GPS kopplad till Google Earth i datorn Navigering 9
Joakim.e Friluftskartam PRO från CD till GPS? Navigering 8
Joakim.e GPS för att geotagga foton Navigering 15
Josiaab Har 157olika Koordinater som jag vill föra över från dator till gps Navigering 2
Jones Vilken GPS? Navigering 18

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...