GPS hjälp??

Jo, jag har skummat igenom massa inlägg tidigare.

Om man ska lägga ca. 4000 svenska på en GPS men tänkt köpa den utomlands. Vilken är att rekomendera?! Har tänkt mig en färgskärm med 256 färger. Bra standby tid. Bra minne 56 minst (kan man byta upp sig?). Vattentät. Med AA batterier (inget måste)?
Finns det fördel med
Ge mig lite namedropp´s ni som kan saken..

Tack på förhand!

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
apersson850; sa:
Du har beskrivit en GPSMAP 60 C/CS, men det visste du kanske redan?

Anders

Njoo, men det borde finns andra märken?! Bättre men billigare?
Kan man byta upp sig till ett större minne på 60 C eller räcker det minnet som är i på 56 till friluftskartorna?

mad as ice; sa:
Kan man byta upp sig till ett större minne på 60 C eller räcker det minnet som är i på 56 till friluftskartorna?

nej det är fast 56 Mb

om du har möjligheten så ta o testa 60c/cs först MED friluftskartan. så att du får koll på hur den verkligen ser ut och fungerar. så du inte går i blir lika besviken som jag..
när man tittar på den i affären så ser det jättebra ut man kan zooma jättebra och det ser trevligt ut, men när man väl kommer ut o jämför med verkligheten..
då kommer verkligheten i kapp en.

jag är mycket nöjd med min 60cs, finns givetvis lite småsaker jag skulle vilja ordna till såsom ordentlig väska, ändring av loggfunktionen för att spara batteri mm tydligen skall lite saker finnas hos clover så det är en sak jag skall testa...

men friluftskartan är ett stolpskott utan dess like.
zoomar du in för mkt så ligger ibland vägar och cykelvägar mm 50 meter isär, men parallellt...
i verkligheten ligger de på varandra.
stora vägar som byggts om för ett antal år sedan.. är inte omgjorda i kartan osv.. hus ute i vattnet, en jävla oreda med andra ord, det mesta tror jag hänger ihop med skalan 1:100 000 och gör inte att man känner att JA vilken fin o bra karta detta var...
samtidigt är det tyvärr det som man får dras med om man väljer garmins gpser.

vill du har mer minne men samma funktioner i stort.
76c/cs
Den har 115 Mb men jag vet inte om den har geocach funktionerna.

c eller cs ?
tja jag gillar att ha möjligheter så därav tog jag cs.
Det är det värt för mig.

mina 2 cents..

Det är tråkigt att friluftskartan är ett hafsverk på många saker, däremot så är den helt ok på många ställen med. Nu är det iofs. inte Garmins produkt utan Lantmäteriet. Har dock hört rykten om förbättring på detta, men bara rykten. Får vi se en friluftskarta värd namnet, eller får vi rita dessa själva vid behov?

Min 60CS är jag mycket nöjd med.
[Ändrat av RedBreather 2005-03-18 kl 10:41]

hobbes; sa:
samtidigt är det tyvärr det som man får dras med om man väljer garmins gpser.

Har andra tillverkare bättre kartmaterial? Isåfall vilka? Är inte intresserad av att cykla i europa, bila i japan eller liknande. GPS:en jag funderar på att köpa ska användas i svensk vildmark...
[Ändrat av öringen 2005-03-18 kl 10:45]

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips