Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan. Om du inte vill slå av annons­blockering kan du istället stödja oss genom att teckna ett Plusmedlemskap - då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!

GPS-guide?

Har noll och ingen erfarenhet av GPS. Har litat på sol, klocka kompass och tur i alla år. Men efter att nästan råkat illa ut under älgjakten i år p.g.a navigationsmiss så funderar jag på att sälla mig till digitalgossarna och blippa i skogen nästa år. Vill alltså höra rekommendationer på GPS:ar i nämnd viktordning: PRISVÄRD,ENKEL,KVALITET!!!! Tack på förhand för att ni inte använder tråden som "ORAL FIGHTCLUB" Kram i höstmörkret!!

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Jag har själv länge dragits med funderingar kring GPS. Det som hindrat mig är att jag har lite för höga och obändiga krav, som t.ex. att jag vill ha en stor skärm i en liten enhet, slippa vara utlämnad till det kartunderlag som tillhandahålls av tillverkaren, kunna uppgradera mottagaren när nästa generation kommer och gärna ha en batteritid överstigande 10 timmar.

Om jag skulle välja en traditionell GPS idag skulle jag förmodligen välja en Magellan eXplorist 600 eller en Garmin 60CSx, även om det innebär några kompromisser med ovanstående. Fördelen är att det blir robusta, vattenskyddade lösningar som är lätta att använda.

Istället lutar det åt att jag satsar på en moduluppbyggd lösning: Handdator med fristående nav-program som t.ex. Fugawi och en Bluetooth-GPS med SiRFstar III-chip. På så sätt får jag mest valfrihet att välja hur jag vill ha det. Dessutom inbillar jag mig att det ska vara lättare/billigare att få tag i kartor. Tidigare var favoriten den "ruggade" PDA'n från Andres Industries, men jag tycker att batteritiden vid GPS-användning var för låg och att priset var väl högt.

När det gäller en prisvärd, enkel och kvalitativ GPS så skulle jag titta på de enklaste modellerna med någon form av kartplotter. Svartvitt funkar ju faktiskt. Att bara ha numerisk presentation av positionen kan vara lite svårt om det är t.ex. ett jaktpass du vill försöka undvika att kliva in i. Min far har en svartvit Garmin Vista som han använder just för att hålla koll på jaktmarkens alla vinklar och vrår. Den borde vara billig nog om den fortfarande går att få tag på.
/Richard

Hej!
Har sökt runt efter just en sån lösning. En prisvärd handdator med GPS som jag kan använda egna kartor i.
Har vissa funderingar på denna kombination.
En Mio P350 med Fugawi Global Navigator 4. Tänkte skanna in tex Gröna kartan, orienteringskartor och fastighetskartor. Kommer mest använda den vid vandring, men även i bilen någon gång som jag far till en okänd plats.
Har någon erfarenhet av en liknande lösning?

http://www.jm-teknik.se/item_show.php?code_no=OR68

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips