GPS genom fönster

Hej!

I ett forskningsprojekt behöver jag ha in en GPS-signal ombord på tåg. Tyvärr är de flesta tågfönster belagda med "solfilm" som gör att signalerna från satelliterna har svårt att ta sig ner. Min tanke var att ha en GPS på utsidan som kommunicerar med Bluetooth till min dator. Är det någon som har någon erfarenhet av något liknande?
Kommer Bluetoothsignalen igenom fönstret?
Vilka GPS-modeller finns det?
Klarar ett magnetfäste av hastigheter runt 200 km/h?

Tacksam för svar

/Josef Andersson
 
GPSmottagare har olika känslighet. Jag spelade för ett tag sen in en resa från G till CST med X2000. Metallbeläggningen på fönstret gjorde iofs att signalerna blev svaga och man ser ju inte mycket av himlen på motsatta sidan men jag tappade aldrig fix (förrutom i tunnlar). Jag har en SirfIII baserad bluetoothpuck.
Ultimata placeringen vore ju såklart på taket av tåget. Jag misstänker att SJ har detta åtminstone på vissa tåg, då man på ombordwlanet kan följa tågets position på en simpel karta.
 

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Jag är ingen tågexpert även om jag känner några som konstruerat delar av X2000 och dess efterföljare. Om jag fattat det hela rätt så är överdelen av vagnen (skalet) av aluminium och således omagnetisk.

Jag har nog aldrig åkt X2000 med GPS, men i Regina tåget blir det ingen mottagning med min Garmin 60C http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=26777 .

Finns det öppningsbara fönster där man kan få ut antennsladden?

Per Brune
 
Garmins snart utgående modell GPS10 har en mycket stark magnet. Den sitter förmodligen kvar även om man sätter den vertikalt (helst mod söder).

Bluetoothsignalen är mycket starkare än GPs signalen så den bör passera in i kabinen om GPS-en är i närheten.

GPS10 klarar störtregn mm, den är gjord för att sitta utanpå en bil.

Garmins nya Mobile 10 (ocskså benämnd GPS10x har SirFIII mottagare men ingen magnet, jag vet inte om fuktsäkring men tror inte att den är lika tålig som GPS10.

En annan variant är att använda en SiRFIII gps inne i tågkabinen och räkna med läckage och reflexer genom fönster.

Tror mest på GPS10. Den börjar i NMEA men byter till garminprotokoll om den kommunicerar med en garmingps.

En annan variant är naturligtvis att ta en ordentlig magnet (stor magnetfot för mobilantenn, sådana fanns/finns) och klämma fast en SiRFIII gps i tätt hölje. Det finns täta plastkåpor som man skulle kunna fästa på en stor magnetfot.

Man borde också kunna hänga en påse utanför en dörr och säkra den med ett snöre på insidan. Vid behov lite dubbelhäftande tejp som man sedan tvättar rent efter med aceton.

Vilken typ av tåg är det?

I franska TGV fungar SiRF III GPS bra.
 
Kan inte SJ skaka fram en tekniker som vet något om radio etc ombord på tåg som kan hjälpa dig?

Eller är det ett forskningsprojekt model Wallraff :)
 
pery; sa:
Kan inte SJ skaka fram en tekniker som vet något om radio etc ombord på tåg som kan hjälpa dig?

Eller är det ett forskningsprojekt model Wallraff :)

Jag håller med, varför inte ta upp saken direkt med SJ? De kanske redan har egen kapacitet att GPS-mäta i sina tåg och är villiga att dela med sig av datan. Och, för att stilla min nyfikenhet, vad går projektet ut på?
/Richard
 
Tillägg: GPS10s magnetfäste klarar ledigt av 200 km/h och mer.

Man skulle t ex kunna tänka sig att använda GPS för att kolla mobiltelefontäckning eller tillgång till WLAN utmed olika sträckor.

Eller för att kolla accelerationskrafter utmed olika delar av banan. Eller så kan man som jag spana efter ekonomibyggnader med nedfallande tegeltak där man möjligen skulle kunna köpa handslaget taktegel billigt...
 
Den lilla BS-2 antennen, med en magnet stor som en tioöring (om nu någon minns dem) satt kvar på mitt biltak i över 230 km/h, så är det bara stålplåt under är det inget problem.

Anders
 
Har testat Garmin GPSMAP 60Cx (Sirf III). Funkar alldeles utmärkt på Öresundstågen och i mina båda bilar där andra GPS'er vägrar p g a metallfilmen i rutorna.
[Ändrat av HMR 2006-11-27 kl 23:16]
 
Hej!

I ett forskningsprojekt behöver jag ha in en GPS-signal ombord på tåg. Tyvärr är de flesta tågfönster belagda med "solfilm" som gör att signalerna från satelliterna har svårt att ta sig ner. Min tanke var att ha en GPS på utsidan som kommunicerar med Bluetooth till min dator. Är det någon som har någon erfarenhet av något liknande?
Kommer Bluetoothsignalen igenom fönstret?
Vilka GPS-modeller finns det?
Klarar ett magnetfäste av hastigheter runt 200 km/h?

Tacksam för svar

/Josef Andersson
Denna fråga intresserar mig också !! Är Solfilm verkligen fastnat och fastnat? Kanske är det mycket mörkt och 20% eller 10% .. Till exempel säger Det är nämligen detta lager av metallisering som låter effektivt reflektera värme och solljus. Här https://www.solfilm.online/solfilm-fonster-solskyddsfilm mycket om solfilm fönster men ingenting om detta problem
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips